achal-teké

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

achal-teké

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:26

wie ooh wie heeft informatie over het ras de Achal-Teké?
k heb er een keer over gelezen ben wel geintereseerd.
en is er iemand die er een heeft of kent.

BleikjA

Re: achal-teké

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:42

Joeptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:54

Misschien kan je Lusitana even pm'en, las gisteren in een van haar topics dat ze een Akhal-Teké gehad heeft.

Groetjes!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:29

okej bedankt voor de info

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:29

En hier heb je de mijne. Hji is nu drie.

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes uit Zeeland.
Er zijn nu ongeveer 15 à 20 Akhal-Teke's in Nederland

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:45

hoort ze iel te zijn ??

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:38

@thomas.. volgens mij horen ze smal en elegant te zijn...

(ik ben geen kenner.. correct me if i'm wrong..)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:43

okey ik vind dit soort niet echt mooi maarja iedereen heeft een eigen smaak

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:49

er was toch iets speciaals met dit ras? dat ze erg goed zijn in een cross/ ofzo? of als renpaard?

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:11

Ik heb met akhal tekes in usa gewerkt dus wat wil je weten en het is AKHAL TEKE!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:17

Akhal tekes is het 1 van de weinige paarden die puur gefokt zijn! dus niet gekruisd.. Het schijnt dat de akhal tekes nog eerder voor de arabieren waren ontstaan.. Of het waar is weet ik niet maar dat word in de boeken geschreven.

Je kan ze herkennen aan de lange platte ribben fijne hoofdjes en lange dunne benen..

Het karakter is wennen heel erg wennen akhal tekes wennen meestal maar aan 1 persoon dus hebben 1 vaste eigenaar nodig.. Ze zijn vrij heet der zijn der ongeveer 3000 in de wereld,

De paarden werden vroeger gebruikt in het leger omdat ze heel erg snel en inteligent en ze hebben veel uithoudings vermogen nu worden ze gebruikt voor Endurance, springen, dressuur en cross
Ze komen oorspronkelijk uit rusland??
dat is wat ik allemaal weet

Paar fotos van de paarden die in usa stonden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:01

Dat van die ene eigenaar klopt helemaal. Ik kan alles met die van mij doen, maar als een ander hem hanteert heeft ie echt zoiets van "en naar jou zou ik moeten luisteren?? Je bent mijn mens toch niet!". En bijgevolg denken mensen dat Akhal-Teke's koppig en eigenzinnig zijn. Maar dat zijn ze alleen voor mensen die zij niet zien als "hun" mens. En dan nog alleen als ze ook inderdaad een "eigen" mens hebben.

Als ze die nog niet hebben, zijn ze lief voor iedereen, is mijn ervaring.
Bovendien heb ik het idee dat die van mij deze karaktertrek in extreme mate heeft . En heet... ja, maar koeler in hun hoofd dan Arabieren. Ze zijn bijna nergens bang van.

Op welke paarden heb je gereden Smurfie, je was toch bij de Ots geweest? Hoe waren hun Akhal-Teke's? Ik had van anderen gehoord dat hun paarden nogal erg wild waren.

Akhal-Teke's komen oorspronkelijk uit Turkmenistan. Ze zijn genoemd naar de stam die hen fokten en de oase waar die stam vaak verbleef.

In 1870 of rond die tijd overwonnen Rusland de Teke stam en dus Turkmenistan (de Teke's waren de laatste stam die tegenstand bood) en sindsdien hebben ze heel veel Akhal-Teke's uit turkmenistan gehaald en de fokkerij zo'n beetje helemaal overgenomen. Op den duur waren er nog maar een honderdtal Akhal-Teke's over in Turkmenistan. Daarom denkt het Westen vaak dat Akhal-Teke's oorspronklijk uit Rusland komen.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:09

Ik heb zelf ook een paard met arabierenbloed maar k vind de akhal teke veel pittiger hoor.,. maarja kan ook door wat anders komen haha te weinig beweging.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 17:57

In een van mijn honderd paarden boeken (misschien ietsje minder hahaha )
stond dat het pittige karakter van de achal teke komt doordat: vroeger deze paarden in een kuil of omheining werden gezet en toen door de hele stam bekogeld werden met stenen. Behalve door 1 iemand zijn eigenaar. Hij/zij gaf het paar eten en verzorgde zijn wonden. Hier door komt misschien het karakter

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:22

Even Achal Teke ingetikt bij Google (images): Ik vind ze mooier dan arabieren die zijn vaak ronder en korter. En die goudkleur. Maar klopt het dat ze die beesten graadmager houden. Sommigen hebben echt en "anorexia look".

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:10

Nou... ze zijn van nature heel slank (bijna zoals een hazewindhond, dat is ook een van hun bijnamen: de hazewindhonden onder de paarden) en zien er daardoor mager uit.
Bij een Akhal-Teke in sportconditie zie je gewoon heel vaak nog supergoed de ribben. Dat is een van hun raskenmerken. Dus nee, ze worden niet expres zo mager gemaakt.

Pas als hun flanken ingevallen zijn, moet je je zorgen gaan maken. Daaraan kan je namelijk zien of een paard aan het verhongeren is. Dat is de tip die ik van een fokker kreeg.

Maar hier in Europa zul je steeds minder goed gevoedde Akhal-Teke's zien. Je zult eerder steeds vaker overvoedde Akhal-Teke's gaan zien, omdat de mensen hier niet gewend zijn aan hun "magere" uiterlijk en ze vol gaan mesten totdat ze net zo rond zijn als een warmbloed.
En bijgevolg dus veel minder energie en kracht hebben om echt te presteren omdat ze dus eigenlijk veel te dik zijn, waardoor mensen gaan beweren dat Akhal-Teke's helemaal geen uithoudingsvermogen hebben. Tsja.... ik heb nog nooit een overvoedt persoon een marathon zien uitlopen, dus wat verwacht je dan van een overvoedde Akhal-Teke?

Sorry, dat is een van de frustraties van de echte Akhal-Teke liefhebbers, ik moest even stoom afblazen .
Nou zijn er natuurlijk mensen die bovenstaande onzin vinden, maar het is echt waar. En het gebeurt maar al te vaak, helaas.
Ik heb een zo'n Europees gevoedde Akhal-Teke gezien in de wei met normaal gevoedde Akhal-Teke's en het was echt zielig. Die merrie zag er als een warmbloed uit in plaats van een Akhal-Teke en ze kon helemaal niet meekomen met de andere Akhal-Teke's in de wei. En dat waren gewoon haar moeder en tantes en nichtjes en zusjes. Zelfs de twee oudste merries in de wei (rond de 20) kon ze niet meer bijhouden!
Laatst bijgewerkt door zippora op 26-08-05 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:15

hoi, zeker mooi paarden maar niet mijn ras vind ze te iellig

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:43

Ik kwam een paar nieuwe foto's tegen van Akhal-Teke's.

hier een hengst met dressuurmogelijkheden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier een Akhal-Teke van voren gezien. Idd wel smalletjes, maar ze rijden heerlijk.
Afbeelding

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:56

Ooh.. idd erg smal, maar wel mooi

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:58

Wat een gave paarden zeg!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:07

Dit staat in de paardenrassen enceclopedie over Akhal-Teke:

De Akhal-Teke uit Toermenistan is de levende afstammeling van het nu uitgestorven oude Toerkemeense type.Het ras staat in hoog aanzien in zijn geboorteland.Het is bekend dat het ras al zo'n 3000 jaar geleden in zijn huidige type bestond; het werd toen gebruikt als een snel oorlogspaard.Het ras is ontwikkeld en opgebouwd in verschillende klimaten, variërend van brandende hitte tot verschrikkelijke kou.Historisch gezien is de A-T een paard dat afkomstig is uit een droog, woestijnachtig gebied met enorme steppen.Vroeger liepen de dieren in kudden onder toezicht van veehouder te paard, maar als de dieren tegenwoordig moeten werken , worden ze nog steeds op de oude manier vastgebonden en uit de hand gevoerd met gerst, eieren,alfalfa, schapenvet en een soort zware deegkoek. De dieren worden dan onder dikke vilten dekens gehouden om hun dunne huid te beschermen,zowel tegen de koude woestijnnachten als de schroeiende zon. In het verleden werden de veulens altijd op een leeftijd van twee maanden gespeend; met jaarlingen werd al meegedaan aan rennen.
Karater en Verzorging:
De A-T staat bekend enorm halsstarrig, opstandig, wild, onafhankelijk, zelfs slecht gehumeurd te zijn.
Hedendaagse A-T
A-T zijn rijpaarden van hoge klasse; ze rennen, springen en doen mee aan endurance- en dressuurwedstrijden. Ze behoren tot de belangrijkste sportpaarden in Toermenistan, Rusland en andere oosterse landen.
Bouw:
De A-T breekt alle regels met ziojn afwijkende bouw. De lange, smalle hals wordt zeer hoog gedragen. De schoft is duidelijk zichtbaar, de schouders zijn groot, schuin en smal. Het lichaam is ondiep, smal en gerond; de fijne benen zijn eigenlijk te lang voor het lichaam.
Hoofd: Een aristocratisch hoofd. Het is fijngevormd, lang en smal met wijduiteenstaande, prachtig gevormde oren, een breed, vlak voorhoofd met grote ogen, een recht profiel en wijdopen neusgaten.
Kleur:
Lichtbruin, schimmel, vos en zwart komen voor, maar de meest gewaardeerde kleur is gooud met zwarte stippen. De vaccht heeft een biijzondere metaalachtige glans.
Schofthoogte"1.57m hoewel het paard groter oogt.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:24

Citaat:
Karater en Verzorging:
De A-T staat bekend enorm halsstarrig, opstandig, wild, onafhankelijk, zelfs slecht gehumeurd te zijn.

Hoe wat een slecht karakter!! Dat heb ik nog niet meegemaakt met de Akhal-Teke's die ik heb ontmoet.
Het meerendeel daarvan is lief en nieuwsgierig naar mensen. Echt aanhankelijk zijn ze alleen voor 'hun' persoon, maar aandacht van anderen vinden ze meestal wel leuk.

Maar ze zijn wel superintelligent en zodra ze door hebben dat zij meer in hun mars hebben dan de mens die hun hanteert.. tsja dan worden ze halsstarig en onafhankelijk want zij denken het beter te weten dan dat menspersoon die hun hanteert. Daarom proberen de fokkers ze ook meestal aan mensen te verkopen die ervaring hebben met paarden.

En die van mij is alleen slechtgehumeurd als ik een dag niet ben komen opdagen . Maar dat is na een uurtje weer over .

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:17

De Akhal Tekes die ik in het echt heb gezien vind ik echt ontzettend lelijk! Maar die ik hier boven op de foto'zie, zien er een stuk beter uit.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:21

Leentje1 schreef:
In een van mijn honderd paarden boeken (misschien ietsje minder hahaha )
stond dat het pittige karakter van de achal teke komt doordat: vroeger deze paarden in een kuil of omheining werden gezet en toen door de hele stam bekogeld werden met stenen. Behalve door 1 iemand zijn eigenaar. Hij/zij gaf het paar eten en verzorgde zijn wonden. Hier door komt misschien het karakter

Dit lijkt me heel onlogisch: een voorval als dat kan niet het karakter van een dier (of mens) veranderen. Karakter is genetisch bepaald. Zoiets kun je niet overdragen volgens mij.

Als je je witte paard zwart verft, krijg je de volgende generatie ook geen zwartjes

Maar goed, ik vind de arabier een stuk mooier dan de Akhal Teké.

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:02

Afbeelding

Echt een heel mooi paard

Ze zijn inderdaad wel iel maar ik vind ze wel echt prachtig

Vooral die goud/zilver-achtig gekleurden, en de andere kleuren vind ik ook heel mooi, vaak mooier dan andere rassen