[welsh] Een vet CK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

[welsh] Een vet CK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:55

Inderdaad, weer eens bij het CK geweest en meteen een stuk geschreven met de bedoeling dit op te sturen naar het stamboek...

Citaat:

Een goede pony is niet vet

Als groot liefhebber van de welsh (mountain) pony is er bijna geen mooiere dag denkbaar dan de dag van de Centrale Keuring (CK) te Kootwijk.

Persoonlijk beleef ik veel plezier aan het beoordelen van de kwaliteiten van de pony’s. Dit jaar viel het me echter niet mee…

Wellicht komt het doordat ik met mijn werk veel bezig ben om paarden en pony’s op de BCS (Body Condition Score) te beoordelen, maar ik heb me weer verbaasd over de hoeveelheid vet die de pony’s (en haar kwaliteiten) bedekten.
Zonde, want onder die laag vet zullen vast hele mooie pony’s schuil gaan.

Het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom de pony’s zo vet (of zoals het vaak netjes wordt genoemd “in rijke conditie”) worden voorgesteld.
Staat een “pony met massa” tegenwoordig gelijk aan een dikke pony ? Of wordt op deze manier de zogenaamde “diepte” gecreëerd ?
Wat mij betreft is het antwoord op beide vragen nee.

Niet alleen de beweging van de pony wordt belemmerd, maar het te dik zijn van de pony’s heeft enkel slechte gevolgen voor haar gezondheid!

Zo geeft het een extra belasting op de pezen, banden en gewrichten van de pony; achteruitgang van de algehele conditie; een verhoogde kans op hoefbevangenheid en niet te vergeten hyperlipemie !

Hyperlipemie is een ziekte die redelijk makkelijk te voorkomen is, maar toch nog steeds voorkomt bij (met name) pony’s.
Vooral drachtige merries vormen hierbij een risicogroep.

Een goed voedermanagement kan dus veel narigheid voor de pony besparen, waardoor het publiek en de jury weer laten genieten van de werkelijke kwaliteiten van de pony.

Mirjam Visser

Tja...helaas, veel vette pony's gezien dus die belemmerd werden in hun beweging door het vet.
In de rubrieken die ik heb gezien viel het me overigens op dat er veel pony's waren met een goed type, maar mindere (matig tot slechte) bewegingen, met name bij de 3-jarigen viel dit op.
Nu moet ik zeggen dat ik de jaarling- en twenterrubrieken gemist heb...wellicht dat het daar beter was.

maverick

Re: [welsh] Een vet CK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:40

de 2 jarige zaten wel een paard goede tussen.
De jaarling rubriek,was niet zo heel best

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 11:23

Heb wel een jaarlingmerrie v. Kai Midas op het voorterrein zien lopen, dat vond ik geen slechte (was ook beste jaarlingmerrie geloof ik).

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:03

Ben het wel met je eens. Dit is niet alleen in de Sectie A en B, maar ook in de C en D heel erg.
Als ze de helft van het gewicht kwijt zijn lopen sommige zeker weten stukken beter!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:22

Het klopt idd wel dat er in de secties A en B veel vette pony's bij lopen...
Vind het persoonlijk zelf ook niet mooi, en het is cker ook niet bevorderend voor de gezondheid.

Ben niet veel bij de A ring of B ring geweest maar zag af en toe wel lopen waarvan ik dacht: ' dat mag wel wat minder en dan maakt het nog niet uit of het een fokmerrie is of niet...'

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:07

Heb er idd in Kootwijk gisteren niet op gelet, was bijna de hele dag bij de gebruiksrubrieken en de Welsh Cup, maar is me wel op eerdere keuringen opgevallen. Het moet idd zo vet mogelijk, je moet je pony ook daadwerkelijk te dik naar de keuring laten gaan wil je nog enigzins kans maken...

Mensen denken dat meer bot gelijk staat aan zo vet mogelijk... Zoals je idd al schrijft in je stukje, het is ook slecht voor de pony's...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:00

Tha_Niekje schreef:
Het moet idd zo vet mogelijk, je moet je pony ook daadwerkelijk te dik naar de keuring laten gaan wil je nog enigzins kans maken...

Ik weet niet of dat het is...
Denk eerder dat de eigenaren de pony's graag met meer vet zien en de jury juist niet.
En dan juist doordat ze dikker zijn presteren ze minder...
En als de jury dan niet comment. geeft over het vet maar over andere dingen en de pony krijg bijv. een 2e premie weet de eigenaar ook niet wat ze er mee moeten.
Behalve dan dat ze heus zelf wel kunnen zien dat hun pony vet is en als hij slanker is hij beter zal kunnen lopen...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:14

Ik denk wel dat het ook de jury het vet wil zien omdat mensen het op de CK is opgevallen (ik zeg hierbij wel dat ik gisteren niet veel naar de pony's aan de hand heb gekeken)
De pony's op de CK heeft toch de jury over beslist dat ze door gaan..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:17

Sjah, jammer dat we er niet hebben gekeken en gezien hebben wat doorging...

Weet iemand of er ook voornamelijk 'vette' pony's bovenaan stonden?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 22:46

De sectiekampioen (A) was behoorlijk vet en de reservekampioen erg vet.
Ze werden zowel voor als achteraan geplaatst, dus vet was niet per definitie op kop

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 06:34

Vet is de gemakkelijkse manier om slechte ruggen en matige achterhanden de camoufleren Het komt alleen de beweging niet ten goede. Ik zou voorstellen: ga eens op de Royal Welsh kijken, daar staan ook geen magere ponies vooraan.

En ja: vet is ontzettend ongezond. Ik ken verschillende nationale kampioenen die onderdoorgegaan zijn aan een zwaar keuringsseizoen. Een keuringsseizoen begin je met kerstmis op te bouwen, je bouwt dan op tot aan het hoogtepunt (Juli/Augustus), maar daarna komt het belangrijkste: verantwoord afbouwen. Ga over een maandje gerust maar kijken bij de vetkezen en vraag je af hoeveel er bevangen zijn. Of zijn er dampige bij, enz enz. Er worden veel ponies in de vernieling geholpen. OOk zijn er héél erg weinig kampioen merries die de 25 halen (laat staan 33 )

Maar als jurylid is het keuren moeilijk. Ook juryleden zijn niet gek. Ze zien al dat vet ook wel, maar als een vette pony beter is dan een magere, dan kunnen ze moeilijk de magere voorop zetten.

Daarom vind ik het persoonlijk belangrijk dat een pony goed moet kunnen bewegen, en met name een vette pony. Daarmee selecteer je automatisch de ergste gevallen uit.

PS: belangrijker: wie waren de kampioenen? Ik heb nog steeds geen uitslagen gehoord.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:23

De dagkampioen was dacht ik Stougjeshoeve's... (Esmeralda???) (B) en de reserve dagkampioen Wester Aikema's Brechtje (NWR)....
Weet van die eerste de naam niet 100% zeker, we liepen er net langs toen ze daar mee bezig waren..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:48

joostvangestel schreef:
Maar als jurylid is het keuren moeilijk. Ook juryleden zijn niet gek. Ze zien al dat vet ook wel, maar als een vette pony beter is dan een magere, dan kunnen ze moeilijk de magere voorop zetten.

Jah, maar ik weet niet of de jury er ook ff bij meld of de pony te vet is of niet?
Neem aan dat ze ook advies geven om het allemaal nog beter te laten lopen....
Denk dat ze dat ook wel mogen doen, want als niemand iets zegt over die vette pony's heb je er drekt te veel vette pony's bij. Hoewel mensen zichzelf later heus wel een keer tegenkomen, maar dan zal je zien dat het te laat is en de pony misschien wel verpest is...

Tha_Niekje schreef:
De dagkampioen was dacht ik Stougjeshoeve's... (Esmeralda???) (B) en de reserve dagkampioen Wester Aikema's Brechtje (NWR)....
Weet van die eerste de naam niet 100% zeker, we liepen er net langs toen ze daar mee bezig waren..

Oow, die W A Brechtje was volgens mij nog een afstammeling van Viceroy!!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:51

Heb hier trouwens uitslagen:

Nationaal Kampioene:
Stougjeshoeve Esmeralda v. Wildzang’s Rocco
Eig. Fam. Verbaas Oud-Beijerland

Nationaal Reserve Kampioene:
Wester Aikema’s Brechtje v. Goldwind Empire’s Design
Eig. Fam. Bokje Ulrum

Algemeen beste veulen
Brinckhoff’s Wilde Rose v. Orchard Boginov
eig. D. Posthouwer Putten

Algemeen beste Jeugd
De Beuekenallee’s Morning Star v. Vechtzicht’s Hywel
Eig. comb. Zeegers/Toet Tiel

Algemeen beste 3 Jr
Wester Aikema’s Brechtje v. Goldwind Empire’s Design
Eig. Fam. Bokje Ulrum

Algemeen sectie kampioen
Stougjeshoeve Esmeralda v. Wildzang’s Rocco
Eig. Fam. Verbaas Oud-Beijerland

Algemeen reserve kampioen
Springbourne Clara v. Breachwood Marwyn
eig. H. Leeuwenhaag Rossum

En verder staan de sectie kampioenen ook wel op de site: www.nwpcs.nl

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:39

Bedankt, ik zie het nou ook op de website. Het ziet ernaar uit dat Henri een goeie dag heeft gehad

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:07

In de sektie A waren er inderdaad weer ruimschoots vette pony's voorhanden. Het klopt inderdaad dat de kampioen (evenals de beste driejarige) ruimschoots in het vet zaten... van de reservekampioen viel het nog mee, alhoewel ze ook niet slank genoemd kan worden.

Wat mij echter veel meer tegenstond, was het feit dat de bewegingen van eigenlijk alle kampioenen onder de maat was en in meerdere gevallen zelfs niet correct.... en dat niet correct zijn heeft niets met de conditie van de pony te maken.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:31

Overigens, ik heb net van het hoofdkantoor uit Lierop gehoord dat de ponies inderdaad vetter waren dan ooit. Dat gaat echt nog eens de foute kant op.

Ik hoop dat de juryleden de integriteit hebben om het te vet zijn ook aan de eigenaren te melden.

Tha-Niekje: een vettere pony krijgt niet meer bot, integendeel. Je krijgt dan het luciferhoutjeseffect. Een olifant op giraffepoten. Dat kan ook weer niet.

Een kampioen die niet kan bewegen. Dat is mijns inziens een PR ramp. We fokken niet voor de vitrinekast.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 14:23

Klopt, de bewegingen waren niet om over naar huis te schrijven, wie bij mij in de buurt stond, zal mijn gemopper waarschijnlijk wel hebben opgevangen!

Ik heb zo het vermoeden dat de jury weinig anders doet dan een opmerking geven. In het Welsh Magazine zal ongetwijfeld het woordje "overconditie" genoemd worden.
Het is de vraag of de eigenaren zich er iets van aantrekken, hun pony's hebben het immers goed gedaan!

Hopelijk hebben ze in elk geval het benul om de pony's rustig op een ander rantsoen te zetten, voordat de ene na de andere "in memoriam" geplubiceerd wordt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:14

Ik vind iig wel dat de jury het had moeten zeggen, weet niet of het gezegd is maar van mij mocht het duidelijk gemeld worden.

Ik bedoel, als ze al iets beter willen zien zullen ze wel comment. geven om het te verbeterd te zien.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:50

Tha_Niekje schreef:
Het moet idd zo vet mogelijk, je moet je pony ook daadwerkelijk te dik naar de keuring laten gaan wil je nog enigzins kans maken...

Dan heb je niet goed geluisterd naar het commentaar wat ik meekreeg van de jury op die enter die we voorbrachten in Annen voor 'n ander!! Die werd LAATSTE geplaatst omdat ie te vet was en dat zn (volgens de jury na afslanking goede) beweging in de weg zat!
Dus dat gaat zeker niet op...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:27

ik hoor het bij ons op stal ook heel veel vallen.Hij moet vetter.
zo schijnt het dat mijn amadeus ook nog veel vetter moet maar vind m eigenkijk wel mooi zo.Maar als ie op de show een kans wil maken moet ie dus ook vetter.

foto is van gister
[img] http://www.mijnalbum.nl/Foto=4YW447EQ[/img]

maar wat vinden de kenners hier dan van

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:43

Zo, Amadeus is veel veranderd de laatste tijd. Als je hem gewoon maar vet gaat voeren, gaat zijn halls in de vernieling, dus niet doen. Amadeus heeft denk ik wel training nodig in combinatie met een goed voerschema. Als je goed kijkt naar zijn jongere foto had hij toen een mooiere rug en croupe. Voeren lost dat wat op, maar je zal rugspieren aan de hengst moeten brengen om hem in balans te krijgen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:26

joostvangestel schreef:
Zo, Amadeus is veel veranderd de laatste tijd. Als je hem gewoon maar vet gaat voeren, gaat zijn halls in de vernieling, dus niet doen. Amadeus heeft denk ik wel training nodig in combinatie met een goed voerschema. Als je goed kijkt naar zijn jongere foto had hij toen een mooiere rug en croupe. Voeren lost dat wat op, maar je zal rugspieren aan de hengst moeten brengen om hem in balans te krijgen.

Tanx
Hij is heel veel veranderd.
Ik ben hem nu aan het longeren met een bijzetje rn dan dat ie iets dieper loopt,zodat ie veel rug gebruik heeft.toen ik hem nt opas had was hij wel echt te dun en was de bespiering helemaal gering.

Maar wat zou jij hem voeren?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:35

ben ook in kootwijk geweest. Heb de 3 jarigen,voorlopig keurmerries en keurmerries gezien. Wat mij ook opviel was dat die pony's geen beweging hebben, althans niet goed genoeg voor een ck.

JW

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:07

@JW: daarom is het ook al veel te lang geleden dat er een keurmerrie met een IBOP AA premie op het hoogste niveau meepresteerde.

@maverick: nou, voor 3 September is er feitelijk nog maar weinig meer te doen. Wij doen meestal een mengsel van pulp, paardenbrok en haver. Mais doen we uberhaupt nooit (daar worden ze echt alleen maar vet van). Wij doen liever gepunte haver dan geplette haver, maar dat is meer omdat we ook kippen hebben die meedoen aan de voedselkring op de "boerderij". Verder is voeding altijd heel erg individueel en afhankelijk van de hoeveelheid beweging. Als je voelt dat de hals te hard wordt, dan voer je te veel en moet je minder gaan voeren. Overigens, als je vetkussentjes op de pony ziet, dan ook

Boven alles is regelmaat belangrijk: niet in één keer springen van een hongerdieet naar volop eten of omgekeerd. Dat levert in 9 van de 10 gevallen zware ellende op. De hiperlipemie is in meeste gevallen een geval van een merrie die in overconditie is en dan (bijvoorbeeld) een veulen krijgt in combinatie met te weinig voer. Dan gaat de merrie haar vetreserves gebruiken en dan heb je voordat je het weet een dode merrie in je wei. Als je een pony in overconditie koopt (of hebt) dus heel goed opletten wat je ermee doet. Tot de buik in het gras is zo bijvoorbeeld niet echt gezond. Ook jong gras heeft risico's (hoog eiwitgehalte). Een verborgen risico is ook tandenproblemen. Een merrie in overconditie die tandenproblemen krijgt, stopt met eten en gaat voordat je het weet in hiperlipemie. Een tandarts kan dus het leven redden van je pony.

Overigens, bij ons is sinds 1968 nog nooit een pony bevangen geweest (even afkloppen). Dat heeft te maken met verantwoorde voeding en daarnaast een zware selektie op aanleg voor vetzucht. Vetzucht is helaas ook voor een groot deel erfelijk. Wij hebben ponies verkocht met een waarschuwing erbij dat je ze niet teveel mag voeren. In een aantal gevallen ging dat bij de nieuwe eigenaars dus toch fout. Voeren is een kunst.

Onze oude merrie is trouwens nationaal kampioene geweest in 1975, 1979 en 1983. In 1979 waren we voor de regionale keuring op vakantie. Buurman volgde ons strakke voerschema (4 keer voeren per dag), maar er kwam een ponykenner bij hem om te zeggen dat hij teveel voerde. Resultaat: ze stond op de regionale op de 6e plaats en mocht nét naar Kootwijk. 4 weken later was ze nationaal kampioene.

Die merrie was wel een uitzondering: ze was op de regionale écht te mager. Tina gaf melk als een koe en alles wat je erin stopte, ging recht naar het veulen. Om de merrie in conditie te krijgen moest je dus belachelijk voeren. Was dat gezond? Ze heeft in 1980 een IBOP AA behaald met 91 punten en leeft ook nu nog als 33 jaar oude pony. (Dat overigens mede te danken aan de geweldige zorg die ze ook nu nog geniet op hoge leeftijd)