vos, vos, vos, vos ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

vos, vos, vos, vos ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:10

Pas heb ik een zweetvos merrie gekocht met een koffievos veulen aan de voet. Nu vroeg ik me af hoe de verschillende soorten vos worden bepaald.

Is koffievos bijvoorbeeld een "vervoste zwarte"? En roodvos een "vervoste rood-bruine"? Een gewone vos een "vervoste gewoon-bruine"(ik zeg maar heel simpel wat )

Maw, hoe/wat bepaald de vos-tint/kleurdiepte?

Anoniem

Re: vos, vos, vos, vos ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:33

wil ik ook wel weten. ik heb een roodvos zeg maar, kan daar ooit een koffievos uit komen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:51

Let wel genetisch ligt het vast welke kleur het gaat worden maar door heel ingewikkelde schakelingen wordt de diept of tint van het kleur bepaald. Om te zeggen dat het genetisch vast ligt zou een foute opmerking zijn.

Er zijn veel 'dingen' die de kleur van een vacht beinvloeden en ook die van een ongeboren veulen.

Genetisch ligt de diepte van de kleur aan de Extension gene. Deze bepaald de 'diepte' van de kleur over het lichaam. Maar dit gezegt ben je er nog niet ... dit is maar de eerste schakel. Je hebt verder bepaald enzymes en schakels die de hoeveelheid van andere stoffen bepalen die op hun beurt alweer de 'diepte' van het kleur bepalen. Het zijn net licht schakelaars die aan en uit gaan, en als het net op die moment 'aan' staat EN net op die moment de rest 'aan' staat dan wordt de kleur dieper.
Deze aan en uit schakelaars bepalen de kleur diepte in ieder INDIVIDUELE haartje !! De visuele totale som van al deze haartjes geeft de uitzicht van een lichtte of donkerder kleur ... dus meer of minder tint/diepte van kleur.

Dat gezegt ... er zijn dat ook nog, terwijl het veulen 'in de maak' is op de meest elementere niveau, andere factoren die 'iets' te zeggen hebben over de diepte/tint van het kleur. Klimaat en voeding en conditie spelen allemaal een rol. Deze bepalen verschillende chemische reacties in het lichaam voor en tijdens het dracht en daardoor mede bepalen ze verschillende zuren graden in het lichaam die verantwoordelijk zijn voor of beinvloeden de genetisch proces.

Dit is een HEEL erg ingewikkelt leerstof!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:02

Jeetje, daar moet je op gestudeerd hebben .

Nu heb ik een appaloosa veulen dat diepdonkerrood vosschabrak is geboren. Na de eerste veharing komen er nu zeer donkere haren terug, bijna zwart. Kan ze nu nog koffievos worden of verkleurd ze later weer naar vos.

Net een 2 dagen oudAfbeelding
Met zes wekenAfbeelding
Afbeelding
En nu begint ze bovenop haar rug ook al donkere haren te krijgen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:15

de kleur die nu tevoorschijn komt is de blijvende kleur
het veulen lijkt koffie vos shabrakbont te worden maar kan natuurlijk nog flink dookleuren qua vlekkenpatroon
de basiskleur zal echter koffie/donkere vos blijven
mooi veulen trouwens

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:58

is mijn paard nou een koffievos of zweetvos

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:04

Volgens mij geen van beide ... te licht voor een koffie vos en niet genoeg wit of blond in de manen en staart voor en zweetvos.

Dit is een voorbeeld van een koffievos:

Afbeelding

En een haflinger is een voorbeeld van een zweetvos.

Dit is een mooie voorbeeld van een hele andere 'kleur' vos:
vrij vertaald noemen de amerikanen deze kleur: zwart koffie vos
(black liver chestnut)
Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:07

Het koffievosveulen hierboven heeft precies dezelfde kleur als Tabitha nu krijgt. Ze zeggen altijd dat appies toverballen zijn maar wij hebben dan dus een dubbele toverbal.
En bedankt dat je het een leuk veulen vind. Wij zijn ook helemaal gek met haar. Maar ze heeft haar naam gekregen omdat we haar op een damhertje vonden lijken en via via kwamen we zo op Tabitha dat gazelle betekend. Maar daar snapt straks natuurlijk niemand meer iets van.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:51

DendroFleur schreef:
Maar ze heeft haar naam gekregen omdat we haar op een damhertje vonden lijken en via via kwamen we zo op Tabitha dat gazelle betekend. Maar daar snapt straks natuurlijk niemand meer iets van.

Idd het komt van het Aramaic en betekend 'graceful gazelle'.
Toch erg toepasselijk met die kleur en die stipjes

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:57

okey ik dacht al dat ie ertussen zit

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:17

Welke kleur van vos heb ik?
Afbeelding

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:51

Hmm, ik ga me er ook even mee bemoeien.
Goede uitleg Peterina! Ingewikkeld dus die patronen.

Nu is mijn vraag dus, ik heb uit een lichtbruine merrie en een bruine hengst een vosveulen gekregen. Dit vosveulen was erg licht na de geboorte, maar bij het verharen komt er een mooie kleur koffievos tevoorschijn.

Afbeelding

Moet er ook koffievos in de afstamming (van papa of mama) zitten om koffievos te krijgen, of is het vosgen aan beide kanten al genoeg?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:55

ik weet dat wenzel de vader van mijn paard een zweetvos is en ik denk dat wales een zweetvos is

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:07

Jah leuk!!

Kan iemand een aantal dingen voor me uitleggen?!

Wij hebben 4 aparte vossen op stal

1. vosje, iets donker, met op 1 wang witte haartjes... (opa schimmel, vader en moeder koffievos)
2. vosje, normale kleur, met in zijn manen allemaal witte haartjes (schimmel moeder, opa schimmel, vader koffievos)
3. koffievos, heeft een pikzwarte aalstreep (moeder valk met aalstreep, opa schimmel, vader koffievos)
4. een vos met een heel vage lichte kleur vos... (moeder valk, opa schimmel, vader koffievos)

Hoop dat jullie me iets kunnen vertellen hoe die kleuren zo komen?!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:02

Myrdal schreef:
Hmm, ik ga me er ook even mee bemoeien.
Goede uitleg Peterina! Ingewikkeld dus die patronen.

Nu is mijn vraag dus, ik heb uit een lichtbruine merrie en een bruine hengst een vosveulen gekregen. Dit vosveulen was erg licht na de geboorte, maar bij het verharen komt er een mooie kleur koffievos tevoorschijn.

Afbeelding

Moet er ook koffievos in de afstamming (van papa of mama) zitten om koffievos te krijgen, of is het vosgen aan beide kanten al genoeg?

Koffievos is op zich niet erfelijk ... het is gewoon een tint van vos.
MAAR ... alweer het maartje .... Er is momenteel onderzoek lopend dat samen valt met het Agouti At onderzoek omdat men denk/heeft een vermoeden dat deze gene misschien iets met de verspreiding van de 'zwarte' haartjes te maken heeft (hou de aan en uit schakelaars in het achterhoofd). Volgens hun redenering verkleurt deze gene zwarte paarden naar 'zwart bruin' en, nogmaals misschien, is verantwoordelijk voor de 'koffievos' tint in vossen. Als dit waar is dan is koffievos door deze gene WEL erfelijk, toch rekening houdend met de andere factoren.

In uw geval dragen beide ouders de vos gene, beide (zowiezo om bruin te zijn) de agouti gene, maar misschien zit een At ergens ertussen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:49

Bedankt Peterina, ontzettend interressant! Ik leer er zo een hoop bij.
Hoe kom ik erachter of er die At gene ook in zit? Of kan ik daar niet achter komen zonder Dna-onderzoek?