grote paarden(1.70) meer gewild als kleine paarden(1.60)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

grote paarden(1.70) meer gewild als kleine paarden(1.60)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 15:16

hey,

ik heb toch al regelmatig gehoord dat er in de sportwereld liever grotere paarden worden gezien(daarmee bedoel ik boven de 1.70) dan kleine paarden. is dit echt zo?

PartTwo

Re: grote paarden(1.70) meer gewild als kleine paarden(1.60)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:22

ik vind dat dat wel zo is, ik heb zelf een paard van 1,61 en die van mij kan erg groot lopen maar je hebt natuurlijk ook paarden van 1,60 die als een pony lopen en ik heb het idee dat ze dat liever niet zien.
daarmee hebben paarden van 1,70 al vaak het voordeel dat als ze gewoon normaal draven dat het er al groot uitziet en dat is bij een kleintje natuurlijk niet.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:23

het zou eigenlijk niet zo moeten zijn maar ik denk wel dat veel mensen liever een groter paard hebben, boven de 1.70. je hoort wel vaker dat hele goede paarden niet worden verkocht omdat ze onderin de 1.60 zitten met hun lengte. nou toont een groter paard vind ik persoonlijk ook wel iets meer, dat je een echt paard onder je kont hebt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:12

Ja, een grote is populairder dan een kleinere. De meesten laten een kleiner supertalent liever staan voor een grote met heel wat minder in huis.
Als je zelf flink aan de maat bent is dat reeel natuurlijk, maar als dat niet zo is vraag ik me af wat het probleem is.
Uiteraard is het wel prettig als het paard zich 'groot maakt' in de beweging en dan zie ik geen enkel beletsel voor een kleinere.
Toevallig onlangs nog uit de mond van een GP amazone gehoord, die het roerend met mij eens was.
Een kleinere is ook nog eens veel eenvoudiger rond te sturen dan een groot slagschip.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:28

Ik heb een merrie van 165.
Maar ik ben vrij lang dus kan zelf wel een groot paard gebruiken van rond de 1.70

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:32

Ik heb het niet zo op die slagschepen. Mijn merrie is 1.63 en dat vind ik een mooie merriemaat. Ik kan er tenminste nog fatsoenlijk opkomen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:55

Wij willen eigenlijk ook altijd paarden die boven de 1.68 zijn. Dus dat gaat bij ons zeker op en zo zijn er meerdere.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:57

Ik denk dat hier meningsverschillen inzitten, het is maar wat je zelf vind
Het ligt eraan of het paard een mooie bouw heeft, dan maakt het voor mij niet zo veel uit of hij groot of klein is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:22

In de handel doen paarden boven de 1.65 het beter, omdat daar nou eenmaal de meeste mensen op passen. En veel mensen zijn bang dat de gangen te kort zijn en het vermogen te weinig.
Maar als een klein paard zich wat de galop en springvermogen heeft bewezen, maakt het eigenlijk niks meer uit. ik heb er verschillende te rijden en gereden, omdat ik zelf klein ben, maar ik heb het liefst een kleine, omdat die vaak wat wendbaarder en dus sneller in barrages zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:47

Bij grote paarden moet je extra opletten hoe ze zo groot zijn geworden. Hebben ze de tijd gehad om te groeien of zijn ze met 3 volgens de kalender gewoon ingereden?

Evert Offereins heeft een columm in de Bit geschreven over de nadelen van grote paarden m.b.t. pezen, botten, ruggegraat etc. Dit omdat hij veel meer grote paarden dan "kleintjes" in zijn kliniek kreeg.

Voor mij hoeven die slagschepen niet, probeer maar eens of je de gemiddelde leeftijd van die grote paarden kunt achterhalen, ergens heb ik gelezen dat die gemiddelt niet ouder worden dan 8!

En dat is eng.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:01

Ik heb een "kleintje" van 1.65 en mijn veulen wordt ook ongeveer zo groot. Van mij hoeft he tniet groter. Ze tonen ook behoorlijk dus het valt eigenlijk niet eens op.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:14

Denkt meteen weer aan Okatje als Schoentje over kleine paarden begint

Ik heb zelf ook zo'n kleintje, als jaarling gekocht en we hadden verwacht dat ze ongeveer 1.65 zou worden. Met drie jaar was ze 1.55 en ze zal nu(6) ongeveer 1.60 zijn(moet weer eens meten).

Ze mag dan klein zijn, maar springen doet ze als een grote en de afstanden zijn ook geen enkel probleem. Mij interesseert het dus totaal niet, alleen als ik fanatiek dressuur zou willen rijden zouden mijn benen wat lang zijn Mijn zusje is zelf klein dus die past er prima op

MIjn andere paardje is ook maar een krappe 1.65 en wordt door veel mensen al klein genoemd. Ik vind het zelf een prima maat, veel fijner te hanteren dan die dieren van 1.80....

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:28

Denk idd ook dat grote paarden vooral in de handel meer gewild zijn.
Daarintegen zijn de kleinere paarden idd vaker( zeker niet altijd) makkelijker rond te sturen en heb ik uit ervaring geleerd zelf een groot paard gehad dat achteraf veel te vroeg onder het zadel was en dus niet oud geworden is door allerlei problemen die als ze het paard gewoon wat meer tijd hadden gegeven niet nodig waren geweest.
Dat grotere paarden per defenitie slagschepen zijn gaan ook niet altijd op het grootste paard (1.85m) dat ik gehad hebt kon je op een dubbeltje wenden had dan ook met geen enkel parcours hinder van zijn grootte en was ook dresuurmatig super bij elkaar te rijden. Dit is toch grotendeels meer een probleem van bouw dan van grootte.
Heb nu zelf voor mijn doen een kleintje 1.69m ben zelf vrij lang en pas daar dan voor het oog ook maar net op. Hoop dan ook dat haar veulen wel wat groter wordt .

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:49

Tja, ik hanteer dan toch de uitspraak: 'size doesn't matter'. Ik heb zelf een kleintje van 1.60m (waar ik met m'n bijna 1.80m op rond hobbel) en het rijdt prima hoor. Maar niet alleen de grootte doet er toe, ook moet het dier body hebben. Je kunt wel een paard van 1.85m hebben maar als ie heel iel gebouwd is, dan blijf je er onderuit steken met je benen.
Maar TS heeft wel gelijk, je ziet wel meer grote paarden. Ga maar eens naar een wedstrijd en werp eens een blik over het wedstrijdterrein. Het gros is >1.65m. Ook in de handel 'lopen' grote paarden beter. Maar een écht paardenmens kijkt niet alleen naar de stokmaat maar ook naar het kunnen van het dier.
Ik ben heel blij met mijn kleintje, ik zou zo weer eentje van die grootte kopen als ik wist dat het een dier is die bij mij zou passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:53

Toch vind ik mezelf niet fijn zitten op een paard kleiner dan 165
genoeg met die maat gereden, maar nee, het is mijn maat niet
Ook niet als ze body hebben

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:06

er gaat niks boven een quarter, iets kleiner maar des te fijner

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:31

Afbeelding

Deze is 1.61m en dan vragen "ze" na afloop vd proef: was jij dat met die grote vos?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:37

Tsjah. Ik was eigenlijk van plan om een paard tussen de 1.65 en de 1.70 te kopen. Maar ik kwam thuis met een dravertje van 1.52 Hoezo verschil? Maar ik ben er blij mee, hij is lekker wendbaar. Als ik nu op een paard van 1.65 zit vind ik dat zelfs helemaal niet fijn meer

Ik denk wel dat mensen inderdaad liever een groot paard hebben, dat geeft toch een indruk mee. Maar ik vind zelf dat als een paard lekker loopt je hem niet moet laten staan voor zn hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:37

Dan zijn "ze" scheel, want ik vind hier op de foto het paard geen grote uitstraling hebben.

En er is verder niks mis met de kleintjes, maar het ligt ook aan wat voor ruiter erop zit.
Mijn nstructrice is best klein, die past perfect op die kleinere paarden.
Zelf ben ik groter en volslank, dan vind ik mezelf niet passen op een paard van 160.

gelukkig maar dat we niet allemaal voor hetzelfde paard gingen

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:40

ik heb zelf een merrie van 1.70, maar die is zeker niet te groot voor mij, had eigenlijk niet kleiner moeten zijn.....maar je hebt ook van die grote paarde die heeel erg lomp zijn, tsjah....dan zie ik toch liever een kleinere dan zo'n grote lompe, dat oogt gewoon niet mooi!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:51

runningkawa schreef:
Dan zijn "ze" scheel, want ik vind hier op de foto het paard geen grote uitstraling hebben.

En er is verder niks mis met de kleintjes, maar het ligt ook aan wat voor ruiter erop zit.
Mijn nstructrice is best klein, die past perfect op die kleinere paarden.
Zelf ben ik groter en volslank, dan vind ik mezelf niet passen op een paard van 160.

gelukkig maar dat we niet allemaal voor hetzelfde paard gingen

Dat ben ik helemaal met je eens, maar hij heeft hele ruime krachtige gangen, met afdruk( zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen)
Schommelt als een kameel in stap en op een of andere manier wordt hij dus voor groot versleten op wedstrijden.

Ook het filmpje dat ik usunkeer op HAW had staan kwam een reactie van : wat een groot paard!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:14

Tja wat kan ik daar met mijn 1.80 aan toevoegen. Op het moment heb ik een 4 jarige van 1.65 maar hoop dat ze nog wel wat groeit. Het kan net en sta er net leuk op. Maar wat groter zou mooier zijn. Mijn andere merrie die ik rijdt voor andere mensen is een 1.67 ongeveer en dat staat wat beter. Heeft ook al veel meer bespiering maar toch.
Ik sta niet mooi op een 1.60 paardje. Kom er onder uit en met mijn aarding lange rug toren ik er ook nog eens flink erboven uit.
Dus mijn volgende aankoop zal wel richting de 1.70 gaan terwijl ik het niet op grote heb. Maar het staat mooier en als actiefe sportamazone is dat natuurlijk niet geheel onbelangrijk. Daarbij zeg ik wel dat ik ''talent'' belanrijker vindt dan grote

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:14

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:59

Ik hou meer van kleintjes persoonlijk...
Iets wat ik steeds grappig vind, is dat veel mensen steigeren bij het idee van een volwassene op een pony omwille van 'het plaatje' maar dat diezelfde mensen even later een persoon met kleine gestalte op een huis van een paard wel prachtig vinden.

Maar ach, ieder wat wils nietwaar. Persoonlijk geeft voor mij altijd het karakter de doorslag.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:37

Je moet ook niet vergeten dat ''wij'' ook groter zijn dan vroeger he. dit zet ook nog steeds door