Hoe hebben jullie je Tinker in het stamboek laten zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Hoe hebben jullie je Tinker in het stamboek laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 20:21

Ik hoorde laatst dat je voor het Tinkerstamboek ook iemand langs kan laten komen om je paard in te laten schrijven in het Tinkerstamboek.. Maar misschien zit ik hier ook wel helemaal naast, het was een beetje een vaag verhaal van een onbekende.

Ik dacht eerst dat je dan naar een keuring moet ofzo maar wat heeft het voor zin, mijn paard is een ruin. Toch wil ik nou weleens bij dat stamboek!

Voor mogelijke verkoop vind ik het wel belangrijk dat hij papieren heeft..

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn paard kan laten inschrijven, wat het voor voordelen en misschien nadelen heeft en hoeveel het kost.

Ik heb het nut er eerder nooit van ingezien omdat ik geen wedstrijden rijd wegens gebrek aan een trailer en mijn paard toch niet wilde verkopen, hij is nog nieteens gechipt!

Alvast bedankt!!!!! groetjes van Sarah

Angeliekje

Re: Hoe hebben jullie je Tinker in het stamboek laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:45

Ik heb mijn merrie meegenomen naar een keuring, en daar is ze nederlands reserve kampioen, dus stermerrie geworden. Met een ruin kan je ook naar een keuring toe hoor, je kan er ook nederlands kampioen mee worden, kijk maar op de site van het nederlands tinkerstamboek http://www.tinkerstamboek.nl daar kan je zien dat er vorig jaar een ruin nederlands kampioen geworden is. En je kan ze ook van het stamboek bij je thuis vragen, maar daar zit nog wel een aardig prijskaartje aan (hoeveel precies weet ik niet).

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:25

Angeliekje heeft het eigenlijk al allemaal gezegd.
Je spreekt jezelf overigens wel een beetje tegen, zolijkt het.
Papieren voor de verkoop, maar je wilt niet verkopen?
Of is het gewoon voor de lol?
Lol heb je ook op eenkeuring, dat kan ik je verzekeren, allemaal tinkies te zien en de jouwe ook te laten voorbrengen is toch helemaal top!
Thuiskeuringen, als ze er zijn, zijn ze vast erg duur.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:29

Kiara schreef:
Je spreekt jezelf overigens wel een beetje tegen, zolijkt het.
Papieren voor de verkoop, maar je wilt niet verkopen?
Of is het gewoon voor de lol?

Ze zei dat ze haar paard niet wilde verkopen... Mss in de toekomst wel... Ik had het ook eerst verstaan zoals jij...
Ik weet nu nog niet zeker maar ik denk dat ze bedoelt dat ze daar vroeger nooit aan had gedacht om hem te verkopen.. maar dat dit in de toekomst mss ooit wel kan..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:20

Als je je ruin wilt laten opnemen bij het Nederlandse Tinkerstamboek NST (zie voor de link in Kiara d'r berichtje) moet je eerst lid worden van het NST. Eenmaal lid en contributie betaald kun je je opgeven voor een van de keuringen die elke zomer gehouden worden.
Je gaat dan met je ruin naar de keuring toe waar hij eerst veterinair wordt gekeurd, zijn stokmaat wordt gemeten en foto's van hem worden gemaakt. Pas als de DA je ruin goed keurt mag hij de ring in. Daar bekijkt een deskundige jury tot welk type je ruin behoort (Vanner, Cob, Grai, Scudder) en geeft aan de hand van het type, de bouw en bewegingen je ruin een aantal punten. Deze punten staan dan voor een bepaalde premie. 3e premie is 119 punten of lager, 2e premie is tussen de 120 en 139 punten, 1e premie is 140 of meer punten. Krijgt je ruin een 1e premie dan is hij ook gelijk een zgn. sterruin.

Maar zaak is dus om eerst lid te worden van het stamboek.
Overigens is het bij het NST verplicht om je paard te laten chippen (tenzij gewetensbezwaren, etc etc.)

Op de site van het stamboek staat wel hoe je je kan aanmelden.

Pepsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:22

Mijn Tinker is 2 jaar geleden ook gekeurd voor het Nederlands Stamboek voor Tinkers. Maar omdat ze geen papieren heeft en we dus ook niet wisten wie de vader of de moeder waren werd ze een Register merrie, Dat kan bij dit stamboek omdat ze het nog aan het opzetten zijn voor Tinkers. Je kunt je tinker daar ook laten chippen als die dat nog niet heeft. Bij onze tinker bleek op de keuring dat ze al gechipt was.. een hele grote verassing dus!! En het bleek ook dat het een Nederlands Chip nummer was dus ze is dus wel langere tijd in Nederland geweest al voordat wij haar kochten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:26

Hoi Pepsies,

ben je niet benieuwd naar wie haar in NL al heeft laten chippen? Want als ze gechipt is heeft ze ook al een paspoort? Zou ik wel interessant vinden!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:05

Pepsies schreef:
Mijn Tinker is 2 jaar geleden ook gekeurd voor het Nederlands Stamboek voor Tinkers. Maar omdat ze geen papieren heeft en we dus ook niet wisten wie de vader of de moeder waren werd ze een Register merrie, Dat kan bij dit stamboek omdat ze het nog aan het opzetten zijn voor Tinkers. Je kunt je tinker daar ook laten chippen als die dat nog niet heeft. Bij onze tinker bleek op de keuring dat ze al gechipt was.. een hele grote verassing dus!! En het bleek ook dat het een Nederlands Chip nummer was dus ze is dus wel langere tijd in Nederland geweest al voordat wij haar kochten.

Overigens is het overgrote deel aan Tinkers een registertinker!

_Evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:14

Zoals je misschien wel weet zijn er 2 "tinker"stamboeken in Nederland. Het NSvT en het ICS. Onze tinkers zitten allemaal bij het ICS. Bij dit stamboek kun je ook naar keuringen gaan om je paard op te laten nemen in het stamboek. Het ICS heeft ook thuiskeuringen. Toen ons veulen geboren werdt zijn ze langs geweest om foto's te maken en haar te chippen. De ouders van ons veulen zijn allebij aangesloten bij het ICS stamboek, dus werd zij ook automatisch opgenomen. Ik weet niet hoe dit zit bij een onbekende tinker, maar ze komen in iedergeval wel langs huis. Het ICS heeft ook een site: www.irishcob.nl

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:15

Bij het NST kunnen veulens ook thuisgekeurd worden ter opname in het veulenboek

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:22

Het spijt me dat ik het toch weer naar boven haal maar wettelijk gezien is het ICS geen stamboek (meer).
Sinds de vergunningen van ICS Ierland begin dit jaar verlopen zijn en niet meer verlengd door de Ierse regering is ICS Nederland (als dochterstamboek zijnde van ICS Ierland) ook geen stamboek meer.
En voor zover bekend is heeft ICS Nederland nog steeds niet de rechten als moederstamboek van ICS Ierland kunnen overnemen.
Kortom: ICS Nederland is geen stamboekorganisatie maar 'slechts' een vereniging en de keuringen die zij houden zijn van geen enkele waarde.
Paspoorten mogen ze overigens nog wel uitgeven meen ik.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:30

Mijn tinker stond al in het nederlands stamboek toen ik haar kocht.
De mensen waar ik haar gekocht heb,hebben een tinkerfokkerij,en hadden al hun tinkers laten keuren,en chippen. Mijn merrie is nu drachtig,en als het veulen er is,ga ik zeker weer naar een keuring!

Citaat:
Bombarie schreef: Ik heb het nut er eerder nooit van ingezien omdat ik geen wedstrijden rijd wegens gebrek aan een trailer en mijn paard toch niet wilde verkopen, hij is nog nieteens gechipt!
Je weet toch hopelijk wel dat het verplicht is om je paard te chippen?
Zonder chip mag je een paard niet vervoeren in een trailer!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:28

Tinkerloos schreef:
Citaat:
Bombarie schreef: Ik heb het nut er eerder nooit van ingezien omdat ik geen wedstrijden rijd wegens gebrek aan een trailer en mijn paard toch niet wilde verkopen, hij is nog nieteens gechipt!
Je weet toch hopelijk wel dat het verplicht is om je paard te chippen?
Zonder chip mag je een paard niet vervoeren in een trailer!!!

Kijk eens goed naar wat je zelf quote

Zonder chip mag je een paard niet vervoeren. Je mag wel een paard 'houden' zonder chip (Gewetensbezwaren even buitenwege gelaten)

Overigens zijn er nog zoveel paarden niet gechipt en gebeurt het alsnog niet bij talloze veulens.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 19:37

Hallo, heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik zal het even uitleggen..

Ik heb mijn paard vijf jaar geleden gekocht, toen was chippen nog niet verplicht, iig pijn paard was toen niet gechipt, wel gekeurd ect. Ik heb nooit wedstrijden gereden wegens gebrek aan een trailer, dus vond ik cippen ook niet noodzakeleijk, er kan wel meer verplicht zijn.. 't kost geld en mijn paardje doe je er geen lol mee..

Afijn, nu ben ik op het punt gekomen dat ik wél wedstrijden wil gaan rijden maar eigenlijk heb ik daar het verkeerde paard voor en ik heb mijn paard geleerd wat ik heb wilde leren dus denk ik er aan hem te verkopen.

Nu heb ik nog geen trailer en moet dus anders ook nog een tijd wachten op een keuring, je krijgt namelijk meer geld voor je paard als hij papieren heeft dus het lijkt me toch wel nuttig.

Ik vroeg me af of er niet iemand dus van het stamboek langs kan komen. Maar naar een keuring gaan lijkt me zo te horen eigenlijk ook weleens heel erg leuk!

Misschien hoor ik nog meer, alvast bedankt!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:49

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:28

ja hoe weet je dat??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:35

*grin* heb een goed geheugen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:07

bij tinkers in friesland is dat ook het eerste waar ik aan denk
jammer dat je met je tinker het verkeerde paard is om naar wedstrijden te gaan, succes met de verkoop!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:14

Pepsies schreef:
Je kunt je tinker daar ook laten chippen als die dat nog niet heeft.

Je kan alleen nog veulen jonger dan 7 maanden op de keuring laten chippen. Chip en paspoort is verplicht en zonder mag je niet eens meedoen.