5 maanden oud veulen, wat voor halster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

5 maanden oud veulen, wat voor halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:45

Binnenkort ga ik het vijf maanden oude veulen ophalen wat ik gekocht heb. Hij is wel gewoon gewend aan een halstertje, maar ik moet er 1 gaan kopen die hij om kan als ik hem ga halen. Iemand enig idee wat voor maat ik daarvoor moet hebben? Ik ben namelijk bang dat een veulenhalster al te klein is, of zou dat onzin zijn? Het is een KWPN-er en hij is zo'n 1.20/1.25 hoog..

Odess

Re: 5 maanden oud veulen, wat voor halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:47

Veulenhalster hoef je in ieder geval niet meer te halen, mijn hengstje van 4 maand past hem nog maar net. Ik ben benieuwd wat je aangeraden wordt, aangezien ik dus voor mijn veulen ook een nieuw halster nodig heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:52

Ok, dat dacht ik dus al Ik zat te denken aan een pony halster, dat lijkt me net een maatje groter..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:54

Ik zou een ponyhalster doen of een cob die op de neus en achter de oren goed verstelbaar is, dat zou misschien ook kunnen.
Maar een pony halster met veel verstelmogelijkheden is denk ik een betere optie.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:21

geen pony halster hoor! gewoon een shetmaat..
edit: de mijne is nu 6maanden en die past echt geen ponyhalster en ik heb gewoon een paarden-veulen

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:41

Vriendin van me heeft ook een 5 maanden oud merrieveulen van grote maat ouders en die past een ponyhalster prima!
Wel een verstelbare neus en keel riem

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:06

UH misschien heeft de onze een lomp groot hoofd dan maar die past een pony halster want veulenhalster zat echt te strak! en ja uuhhh hij is van 2 april.....dus en zijn broertje is een maand jonger en die kan het veulenhalster nog wel even om als hij hem niet sloop want hij heeft de 5de al om
Ik zou dan toch een pony halster kopen, maar ik denk dat eht er ook aan ligt of hij een breed hoofd heeft of smal.....

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:41

Ik zou een pony halster nemen.. Mijn verzorgveulen past zijn veulenhalster al niet meer nu hij 2 maanden is

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:23

Ik zou ook gewoon een ruim verstelbaar ponyhalster kopen.
Mijn veulen paste een veulenhalster met 2 maanden al niet meer (oke het is een flinke Groningse Dame, heeft dus geen fijn arabieren hoofdje )
Ik heb toen zo'n pony halster gekocht wat bij neus, keel en oren verstelbaar is.
Past prima en ook wel makkelijk; het kan nog wel even mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:37

Ik heb een ponyhalster bij de Boerenbond gehaald, dat is met zo'n schuifding voor achter het oor. Hij pastte bij de neus netjes, en was wel wat lang voor de lengte, maar alle veulenhasters zaten te strak om de neus.

Ik had een Tinkerveulen van 1.26 met 3,5 maand Dus haal maar een ponyhalster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:51

mijne heeft gewoon een ponyhalster dat alleen achter de oren te verstellen is en dat past prima. je zou mss 1 kunnen kopen die ook bij de neus te verstellen is.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:54

een verstelbare ponyhalster

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:24

Als het een 'grote' veulen is kan je best een pony maat halster kopen van de merk Harry's Horse. Deze heeft verstelbare gespen over de neus, onder de kin en over de oren. Het 'groeit' met het veulen mee.

Fancy (grote wb veulen) vondt dat gefreumel achter haar oren niet fijn en liet zich niet meer 'vangen' om de halter aan te doen. Ik heb dus een shetland halster gekocht die over de oren schuifde en dan klikte. Nu snapt ze de bedoeling en blijft ze netjes staan. Indy (halfbl. arabier) daarentegen vindt de shet halster niets - zwemt er ook in - dus voor haar gebruik ik een veulen halster van Harry's Horse.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:03

Mijn veulen van 5 maanden past het veulen halster nog maar net ik zou een shet halster kopen die verstelbaar is, mijn mannetje kwam met een pony halster om die niet verstelbaar is en die had echt last van het schuren van het metaal op plaatsen waar het metaal niet hoort te zitten, dus heb ik zelf een veulenhalster gehaald!

Is het niet een idee om te vragen wat voor maat halster ze daar gebruiken als het een veulenhalster is kun je ook vragen of dat niet precies pas is op dit moment, want dan zou ik een shet halster of pony halster halen die verstelbaar zijn!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:24

En anders koop je toch allebei? Dat is het bedrag ook weer niet op de aanschafprijs van een veulen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:37

Ik had voor mijn 5 maanden oude veulen één van BR. Een veulenhalster wel te verstaan. Deze was op twee plaatsen verstelbaar en heeft ze omgehad tot bijna een jaar oud. Heb er dus heel lang mee kunnen doen en ze zijn van superkwaliteit. Je betaalt wat (dacht 17 euro), maar dan heb je ook wat.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:58

Stacey schreef:
Ik had voor mijn 5 maanden oude veulen één van BR. Een veulenhalster wel te verstaan. Deze was op twee plaatsen verstelbaar en heeft ze omgehad tot bijna een jaar oud. Heb er dus heel lang mee kunnen doen en ze zijn van superkwaliteit. Je betaalt wat (dacht 17 euro), maar dan heb je ook wat.

17 euro valt nog mee, daar heb je tegenwoordig bijna geen (goede!) halsters meer voor ..
Ik denk toch een shethalster, anders pony..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:47

Bedankt voor de tips allemaal
Ik heb nog een veulenhalstertje liggen, dus ik koop gewoon een goed verstelbaar ponyhalster en dan neem ik ze allebei mee, dan kom ik er vanzelf achter welke het beste past.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:57

Als ik een paard/pony/veulen koop of verkoop, zit er gewoon een passend halster bij. Ik weet niet beter dan dat dat normaal is...
Dan kan je altijd later nog een nieuw halster kopen en weet je ook de maat.

En een goed verstelbaar (op 2 punten) pony halster passen rijpaard veulens bijna altijd wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:04

ik heb nu nog een leren veulenhalster om die op meerdere plekken verstelbaar is. (nou ja mijn veulen heeft m om)
Hij past nog goed, hij is nu bijna 4 maand oud.
Hierna ga ik denk ik weer voor leer en dan pony.
Vind leer erg mooi.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:05

x_shirley_x schreef:
17 euro valt nog mee, daar heb je tegenwoordig bijna geen (goede!) halsters meer voor ..
Ik denk toch een shethalster, anders pony..

Oh, hmmm, nouja toen ik in Temse was (Kerckhaert) was dat de duurste iig. Maarja, voor een halster waar je niet zo lang mee doet, vind ik het nog steeds wel aan de prijs.

@MarijeR: Bij mijn veulen zat er ook een halster met touw, maar ze groeide zo ontzettend hard dat ik na een paar weken al een nieuwe nodig had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:02

Ik vind leer ook heel mooi, maar dat ga ik niet kopen, want m'n veulen gaat de opfok in en dan heeft hij echt geen leren halstertje nodig..

maar goed, ik koop gewoon een pony halstertje en neem het veulenhalster wat ik nog heb liggen mee, dan past er altijd wel eentje. En mocht er toch een halstertje bij zitten, dan is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen!