Insemineren en veterinaire begeleiding is ongeveer dekgeld + 600 euro als alles verder goed en gezond gaat. Dan heb ik het over het eerste opvoelen tot en met de veulenenting daags na de bevalling.
Je wilt het veulen veulenbrok voeren zo lang mogelijk, liefst tot 6 maanden. Er zit toch geschiktere voedingsbronnen in dan in 'gewone' brok. Daarna kan je overgaan op een opfokbrok of een lichte sportbrok.
Zodra de moeder bekapt moet worden, laat je het veulen al 'meevijlen'. Hoefsmeden zullen hier geen hoofdprijs voor rekenen. Wel laten doen - het is een goede les voor later, plus dan weet je zeker dat de hoefjes netjes staan. Gewoon elke keer als de merrie ook gaat, dus om de 6-8 weken. Als je veulen een probleemvoetje heeft, kan vaker nodig zijn.
Opfok kan direct na het afspenen, de meeste opfokbedrijven accepteren eind augustus al de eerste veulens.
Laat je vriendin bedenken: het kan niet uit om een eigen veulen te fokken. Mijn veulen koste daags na haar geboorte al een 1.500 euro en de jaarlijkse kosten zijn gauw 1.000 euro per jaar. Maw: als ze 3 jaar is, dan moet ze bij eventuele verkoop al 4.500 euro opleveren wil ik uit de kosten zijn, dan verdien ik er nog helemaal niets op.
Het kost een hoop tijd en geld, en het is een risico of merrie en veulen er gezond uitkomen. Dus fok alleen voor jezelf, en zie het niet als handeltje. Er zijn teveel fokkers die veulentjes 'maken' als handeltje zien. Als iedereen zou fokken al naar gelang eigen gebruik, waren er een heleboel minder paarden. Er is momenteel een overschot aan paarden.