Hoe fokt Don Schufro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bacannie

Hoe fokt Don Schufro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:15

Ik zou graag mijn merrie willen dekken met Don Schufro volgend jaar. Ze heeft lengte nodig, zowel in de hals als in de rug. Ook mag het voorbeen wat meer lengte daar deze wat kort is. Op basis van wat ik van hem gezien heb denk ik dat dit de juiste keuze is.

Ze is dit jaar voorgesteld op de CK maar liet zich vanwege spanning jammer genoeg niet goed zien, ze werd derhalve geen vrl. keur. Bovendien komt ze nog erg jeugdig over en is nog niet volgroeit.
Viola is een 3 jarige merrie van Gribaldi x Balzflug x Amor uit de Vottie stam.

Dit is een foto van de merrie:
Afbeelding

En in beweging:
Afbeelding

Ook als Don Schufro niet als geschikte partner wordt gezien graag je mening over welke hengst dan wel. Ik wil graag de beste keus maken en daarbij de minpunten van mijn merrie aanpakken.

yfande

Re: Hoe fokt Don Schufro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:39

IK heb van de fokkerij geen verstand maar ik weet wel wat mooi
is, en deze hengst is een plaatje. Succes

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:00

Hengst is inderdaad een plaatje maar hij moet wel de minpunten van mijn merrie aanpakken... op zich komt hij uit een goede lijn maar ik wil graag meer weten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:42

Ik volg dit topic met belangstelling.......

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 06:31

CGJ12 schreef:
Ik volg dit topic met belangstelling.......

Afbeelding bron: fokt.nl

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:37

Hallo,

Hier op stal staat een nakomeling van Don Schufro. Het is een goedgekeurde dekhengst met een super karakter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 12:51

Leuk dier. Heeft zo te zien alleen (net als mijn merrie) een zware hals/keel verbinding... dat zou toch ook iets lichter mogen naar mijn mening. Niettemin is hij verder qua model zeker niet verkeerd. Hij heeft een mooie lange hals.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:15

don schufro fokt wel erg mooi vind ik! hijs ook de vader van diamond hit, en dat vind ik ook al zo'n goede hengst. fokt goed. wel paarden met mooie hals

cvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:42

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 18:17

Ja, dat veulen is ook echt een plaatje! Heb de foto al eens eerder gezien. Is hij in het echt ook zo mooi?

cvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:08

ja, in het echt was hij ook erg mooi!! Heb hem niet meer gezien nadat hij is verkocht, maar als veulen was het een plaatje!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 08:26

Niemand die meer informatie heeft van Don Schufro?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:30

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 08:49

Yep, heb ook een dekfolder van de ijzeren man en gekeken op internet... je vind helaas alleen geen gegevens over bij welke merries hij het beste past bijvoorbeeld. De hengstenhouder zei er ook weinig over... die heb ik nl. ook al gebeld.

Van alle KWPN hengsten heb ik de hengstencatalogus, staat hij inmiddels ook wel bij maar met heel weinig informatie naar mijn zin.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:22

Ik heb niet zo heel veel DS-en gezien,
maar van wat ik gezien heb kreeg ik het idee dat je voor DS een grootramige langelijnde merrie nodig hebt met voldoende bloed.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:33

Wellicht dat het KWPN de hengst in Den Bosch in de baan kan krijgen in Februari. Voor ik met een dergelijk hengst fok wil ik het beestje eerst wel even in het echt kunnen aanschouwen.......

Jammer is het wel dat mijn dressuur-index van het eventuele veulen meteen flink keldert. Dat de hengst in duitsland aan de top staat met 200+ telt voor Nederland niet mee........

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:28

Je fokt toch geen dressuurindex

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:19

LDRD schreef:
Je fokt toch geen dressuurindex

Maar als je goed op dreef *o/* bent, dan is het wel iets om te overwegen. Kan je behoorlijk wat kopeken kosten. Btw. nog proficiat CGJ12! Verdiend .

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:33

CGJ12 schreef:
Wellicht dat het KWPN de hengst in Den Bosch in de baan kan krijgen in Februari. Voor ik met een dergelijk hengst fok wil ik het beestje eerst wel even in het echt kunnen aanschouwen.......

Jammer is het wel dat mijn dressuur-index van het eventuele veulen meteen flink keldert. Dat de hengst in duitsland aan de top staat met 200+ telt voor Nederland niet mee........

Koop jer er toch een beetje dressuurquotum bij

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 08:11

Meneer mag ik van u een onsje oprichting, een pondje meer beweging en een grote zak dressuurquotum? ... Dat was het ...

Btw, hoe wordt de fokwaarde eigenlijk uitgerekend? Ik weet het inmiddels van de merrie maar hoe ze eraan komen? Veranderd dit nog als ze de sport ingaat?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:04

Nee, natuurlijk is zo'n dressuurindex maar een minimale bijzaak. Maar het stáát wel erg interessant....... zo in de top 5 van Nederland net als Gerard Vervoorn of zo......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:14

Bacannie schreef:
:+ Meneer mag ik van u een onsje oprichting, een pondje meer beweging en een grote zak dressuurquotum? ... Dat was het ...

Btw, hoe wordt de fokwaarde eigenlijk uitgerekend? Ik weet het inmiddels van de merrie maar hoe ze eraan komen? Veranderd dit nog als ze de sport ingaat?

Fokwaarden proberen de genetische aanleg in te schatten voor een
gegeven kenmerk; in dit geval het kenmerk dressuur.
Fokwaarden dressuur zijn gebaseerd op de meetgegevens:
- sportstanden (merrie en verwanten)
- aanlegtesten (EPTM en EPTH van merrie en verwanten)

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:29

Je kunt ook naar het kwpn bellen en vragen welke hengst er het beste bij die van jou past.

Ze vragen welke punten je verbeterd wil hebben en dan kunnen hun zo opzoeken welke hengst in aanmerking komen
Altijd handig

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:31

melody83 schreef:
Je kunt ook naar het kwpn bellen en vragen welke hengst er het beste bij die van jou past.

Ze vragen welke punten je verbeterd wil hebben en dan kunnen hun zo opzoeken welke hengst in aanmerking komen
Altijd handig

Met deze benadering vergeet je de goede punten van je merrie te bevestigen. Dat is minstens zo belangrijk!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 12:12

CGJ12 schreef:
Nee, natuurlijk is zo'n dressuurindex maar een minimale bijzaak. Maar het stáát wel erg interessant....... zo in de top 5 van Nederland net als Gerard Vervoorn of zo......

Laat ik er nu helemaal niet naar gekeken hebben bij de aankoop van deze merrie. Wel naar moederlijn in algemeen gekeken maar niet naar indexen ofzo... wist alleen dat ze uit een goede sportstam kwam.

Maar is de fokwaarde van de merrie ook belangrijk bij het veulen dan? Als die laag is is het niet goed... of wel?

melody83 schreef:

Altijd handig

Misschien moest ik dat maar eens doen ja. Maar LDRD heeft inderdaad een punt, haar sterke punten wil ik juist óók verankeren. Je streeft naar 200% verbetering! Tenminste, ik wel. Ben wel benieuwd waar het KWPN mee aankomt. Moet bij voorkeur een hengst zijn die uit een goede moederlijk komt. Geen toevalstreffer...