Kroonjuweel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Kroonjuweel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:09

Wij zijn opzoek naar fok en rijpaard merrie, nu hebben we 7 jarige keur sport merrie gevonden van Kroonjuweel x Contango uit de Moukje stam.

De moederlijn is opzich ok te noemen, wij twijfelen zelf erg over Kroonjuweel, omdat hij voor ons onbekend is en daardoor ook over zijn nafok weinig bekend. Ik ben nu meer informatie aan het zoeken.

Hij staat op wacht begreep ik wegens te weinig nakomelingen?
- edit lees net ergenst klein stukje dat hij is gehandhaafd-

Wat vinden jullie van Kroonjuweel als vaderdier en eventueel als 'opa' / moeders vader bij nafok uit de merrie?

Mansolein

Re: Kroonjuweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:02

ik denk dat deze hengst weinig kansen heeft gehad. Het lijkt mij geen verkeerde merrie voor de fok, maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen over een paard dat ik niet gezien heb, maar qua afstamming wel interessant.

Hier nog wat info over hem.

Afstammelingen 1998 (veulens)
Uniforme collectie amper voldoende tot voldoende ontwikkelde veulens. Ze staan voldoende in het rechthoeksmodel, maar zijn weinig rijtypisch. Het hoofd is sprekend. De nek zou meer lengte moeten hebben. Soms zou ook de hals meer lengte moeten hebben. De hals komt diep uit de borst en zou in de bovenlijn meer bespierd moeten zijn. De schoft is voldoende ontwikkeld en kort, de schouder is goed van lengte en ligging. De veulens vallen weg achter de schoft en hebben een weke lendenpartij. De bespiering van de rug-lendenpartij is voldoende. De voldoende lange croupe zou hellender moeten zijn en de staartinplant is hoog. De broekspier is ruim voldoende ontwikkeld, maar zou langer moeten doorlopen. Het doorgaans correct gestelde voorbeen zou meer lengte moeten hebben. Het achterbeen is lang en staat achter de massa. Het fundament is fors ontwikkeld.
De voldoende ruime stap zou meer souplesse moeten hebben. De veulens draven met voldoende schoudervrijheid. Het achterbeen wordt ruim voldoende opgenomen, maar het wordt weinig ondergebracht, waardoor de veulens weinig tot dragen komen. In draf houden de veulens zich vast in de rug. De veulens komen moeilijk tot galopperen. De galop zou meer souplesse moeten hebben.
De veulens gingen vergezeld van doorgaans matige merries. In de groep geselecteerde veulens liepen enkele zeer goede moeders.
Getoond: 14 veulens uit 22 dekkingen.

Afstammelingen 2002 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Kroonjuweel één jaar uitgesteld (vanwege minder dan 10 nakomelingen op de keuringen).

Afstammelingen 2003 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Kroonjuweel voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Kroonjuweel, die uit een sterke dressuurstam komt, kende een moeizame start in de fokkerij en heeft maar weinig merries gedekt. Zeker gezien dit gegeven scoort de hengst met zijn exterieurindex ver bovengemiddeld.

Voor meer info en foto's kun je even een pm sturen met je mailadres.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:44

Kroonjuweel komt uit een van de best fokkende merries van Nederland. Bijna ieder veulen van die merrie is een topper, zo'n merrie waarvan je zegt je kan er een geit opzetten en ze fokt nog goed.
Kroonjuweel zelf is een fijne hengst met zeer goede en sterke bewegingen, zijn grootste probleem is dat hij vaak wat weinig maat fokt.
Dus als deze merrie maat voldoende heeft en gezond is, zou ik haar zeker kopen.
Je hebt dan tenminste een merie die op beweging weinig verbeterd hoeft te worden.
Bij het fokken zal maat altijd je aandacht nodig hebben temeer omdat Contango ook nog wel eens wil strooien.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:12

Jura hier op bokt heeft ook een Kroonjuweel en zover ik me kan herinneren foto's van de hengst zelf in haar profiel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:19

Kroonjuweel zelf loopt nu toch prix st. georges onder Alexander de Meij?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:21

ik ben ook erg benieuwd, want ik zit nog steeds te twijfelen of ik een keer met hem moet fokken.

Ik heb al vaak het advies gekregen om met hem te fokken, maar idd ik heb ook te weinig info over hem.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:52

De merrie isnet over 1.70 dus dan zit het met de maat opzich wel ok.

Ik heb wel foto's en verder afstamming van het paard maar die wil ik niet zomaar op het net gooien omdat het toch een paard van iemand anders betreft.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:52

Heb Kroonjuweel pas nog in het echt gezien... wel een plaatje van een hengst. Hij dekt alleen natuurlijk en ze doen niet aan reclame, vandaar waarschijnlijk zijn lage dekaantal.

Kijk eens op http://www.dressuurhof.nl daar staat hij ter dekking.

Succes met de eventuele koop!

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:41

Elisa2 schreef:
Kroonjuweel zelf loopt nu toch prix st. georges onder Alexander de Meij?

Ja, hij staat nu op wacht door meerdere blessure's met het gevaar dat er iets gebeurd tijdens het dekken (dekt altijd natuurlijk).
Ik heb hem mogen zien lopen bij Alex, tijdens de les van mijn instructrice een poosje terug.
Echt een geweldig dier.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:03

Is er ook al meer informatie over kleinkinderen van hem? Wat voor specifieke kenmerken hebben die van hem meegekregen?

De merrie heeft een driejarige Flemmingh waarop ze dus keur is geworden. Deze hebben we gezien, die heeft ook voldoende maat maar is nog erg kaal en duidelijk laat rijp. Komt dit van moederskant (zo ja waar van daan?) of vaders kant?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:29

Lijkt me sterk,Belisar's zijn bijna altijd vroeg rijp en die vererft dat ook erg door.Dan zal het van vader's kant komen denk ik.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:06

Kroontje is echt super beest. Verbeterd heel sterk. Jan (zn eigenaar) heeft dit jaar ook weer zulke geweldige veulens van hem. Zeer sterk bewegen en mooi exterieur.
En over kroontje zelf, het is gewoon een schatje. Bloedmooi en heel lief. In stal kan je zo onder hem door lopen en met dekken is hij ook super braaf. Helemaal niet gek ofzo.
Ik zou t altijd doen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:25

Mij werd vertelt dat het een draak van een paard is net als z'n vader Belisar waar niets mee te beginnen was.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:43

Je zou even contact op kunnen nemen met missmieke @ bokt want die traint met Alexander van de Meij en die maakt Kroonjuweel van dicht bij mee. Ze zou je er welmeer over kunnen vertellen denk ik.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:08

Ik ken Kroon ook van dichtbij al jaren en het is een super beest, Al die verhalen over dat het een draak is is gewoon onzin. Het is een sensibel paard en niet iedereen kan daar evengoed mee overweg. Zijn veulens zijn stuk voor stuk allemaal heel knuffelig en op mensen gericht en super lief en makkelijk te hanteren. Daarnaast kunnen ze heel sterk bewegen en erven ze de prachtige kop en bles van pa. Die kop geeft hij altijd door en het is er 1 om op te vreten. Van mij mag ieder paard zo'n kop hebben. Heel veel adel.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:09

De merrie is een lieve, eerlijke merrie (komt ook uit stations merrietest naar voren in het rapport). Dus we dachten al dat dit meer van de moeder kwam. Maar misschien dan toch ook van de vader.

Ze is enorm ijverig eerder teveel willen doen. Als ze het soms niet snapt heeft ze eerder iets van "oeh help eat bedoel je dat ik moet doen'.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:02

Skipper schreef:
Mij werd vertelt dat het een draak van een paard is net als z'n vader Belisar waar niets mee te beginnen was.

Dat is inderdaad zo, trap hem niet op zijn ziel want dan kan je beter afstappen.
Hij gaat dan volledig door het lint.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:07

Eusebio schreef:
[ quote="Skipper"]

Dat is inderdaad zo, trap hem niet op zijn ziel want dan kan je beter afstappen.
[/quote]

Dan is het een paard met karakter en intelligentie. Onder een draak versta ik toch iets anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:21

Het is altijd makkelijk om zoiets te zeggen over een hengst..of fokfamillie..De meeste Belisar's lopen op hoog niveau in de sport dus zo moeilijk zullen ze nu ook wel niet zijn..Houston geeft soms wel wat lastige karakters maar over Kroonjuweel heb ik nog nooit zoiets gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:24

Alexander zit toch ook op bokt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:59

Echt waar? Hehe. Had ik nou niet verwacht van hem. :p

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:14

Eusebio schreef:

En terecht!

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:32

ik heb een kroonjuweel gehad kon mooi lopen zag eruit als een plaatje maar nix mee te beginnen het klikte niet tussen mij en dat paard heb hem verkocht en hij is nu m1 kon ook goed springen maar ik hoef nooit meer zoveel karakter dat is echt niet leuk meer.

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:07

Ik heb toevallig Krronjuweel laatst gezien bij Jan en Alexander thuis. Echt een schat van een paard .. Stond er heel rustig bij.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:15

Elisa2 schreef:
Het is altijd makkelijk om zoiets te zeggen over een hengst..of fokfamillie..De meeste Belisar's lopen op hoog niveau in de sport dus zo moeilijk zullen ze nu ook wel niet zijn..Houston geeft soms wel wat lastige karakters maar over Kroonjuweel heb ik nog nooit zoiets gehoord.

Inderdaad gaan die verhalen over veel Belisar nakomelingen (dus ook Houston en Kroonjuweel)...het zijn criminelen blablabala!

Ik heb zelf een Belisar en het is inderdaad een dier met karakter, en ja, is nog wel een op haar teentjes getrapt
Maar ik vind het juist een heerlijk karakter om mee te werken, want staan ze aan jouw kant gaan ze er ook helemaal voor.