Dekken bij 1,5 jarige hengst. Casco x Laroche x Figaro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Dekken bij 1,5 jarige hengst. Casco x Laroche x Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 08:19

Mijn merrie is al een hele tijd onregelmatig. zondag heb ik buigproeven laten doen en daar kwam ze heel slecht uit. Woensdag worden er foto's gemaakt en dan zal ik zien wat er aan de hand is. Ik hoop natuurlijk dat het allemaal nog goed kan komen maar ik zie het niet zo positief in. Als het slecht uitpakt dan wil ik haar nog dit jaar laten dekken.

Ik wil hem laten dekken door een 1,5 jarige Casco x Laroche x Figaro.
Hieronder een paar foto's. (hij is nu al 160 cm)

Hebben jullie ook ervaring met het dekken met een jonge hengst?
Wat vinden jullie van deze hengst?
Denken jullie dat ie past bij mijn merrie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn merrie: Guco van Uunckhoeve x Jason x Important. 11 jaar. 168 cm

Afbeelding

besita

Re: Dekken bij 1,5 jarige hengst. Casco x Laroche x Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:54

Hoe kom je nou op zo'n idee .Er zijn toch meer dan genoeg gekeurde hengsten om uit te kiezen .Bovendien wil ik niet de eigenaar zijn van de jaarling ,éénmaal ze gedekt hebben hebben ze de smaak te pakken (natuurlijk dekken zal je wel bedoelen ) en zal het niet makkelijk zijn om hem daarna nog even makkelijk te hebben .

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:05

Kijk het is de hengst van mijn instructeur en hij weet ook zeker wel wat hij doet. We willen gewoon weten hoe mijn merrie doorfokt en een volgende keer kunnen we dan altijd nog zien wat voor hengst we gaan gebruiken. Ik vind het overigens in dit geval helemaal niet van belang of het een goedgekeurde hengst is Ik vind het veel belangrijker dat de hengst kwaliteit heeft. Nou en dat heeft deze hengst zeker!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:13

Ik zou het niet doen.
Punt 1 is het voor de hengst niet goed vanwege de spanning op de rug.
Punt 2 is het onbekend hoe hij uit zal groeien, is hij wel op de foto gezet?
Hij kan dus nare eigenschappen overerven.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:20

Waarom is je merrie niet oke. Als het een erfelijk verhaal is, dan zou ik er niet mee gaan fokken. Dus eerst maar eens da afwachten

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:22

ja afwachten doe ik zeker
eerst de foto's zien.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:22

Ik snap er niks van, je weet totaal niet tot wat zo'n beestje uit gaat groeien, en het dier spreekt mij totaal niet aan. Er zijn zoveel goedgekeurde hengsten..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:28

ik sluit me bij de anderen aan, imo een erg slecht idee, naast dat wat wil je met het veulen doen? Zelf houden of verkopen? het zal geen goedekeurde vader hebben Er zijn zat goedgekeurde hengsten en niet allemaal zijn ze duur. Ik zou nog even lekker verder kijken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:35

oosterhoff schreef:
Mijn merrie is al een hele tijd onregelmatig. zondag heb ik buigproeven laten doen en daar kwam ze heel slecht uit. Woensdag worden er foto's gemaakt en dan zal ik zien wat er aan de hand is. Ik hoop natuurlijk dat het allemaal nog goed kan komen maar ik zie het niet zo positief in.
Als het slecht uitpakt dan wil ik haar nog dit jaar laten dekken
.

Eigenlijk is het vooral deze zin die ik volslagen verbijsterend vind

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:38

sarabande schreef:
oosterhoff schreef:
Mijn merrie is al een hele tijd onregelmatig. zondag heb ik buigproeven laten doen en daar kwam ze heel slecht uit. Woensdag worden er foto's gemaakt en dan zal ik zien wat er aan de hand is. Ik hoop natuurlijk dat het allemaal nog goed kan komen maar ik zie het niet zo positief in.
Als het slecht uitpakt dan wil ik haar nog dit jaar laten dekken
.

Eigenlijk is het vooral deze zin die ik volslagen verbijsterend vind

Ik ook eigenlijk.. Weet je hoe laat het in het seizoen is??? Het is bijna september onderhand.

Daarbij is de hengst niet goedgekeurd, en zal je dus uiteindelijk voor de slacht fokken. Klinkt hard maar het is wel zo. Beestje krijgt geen papieren, je weet niet hoe vaders is op de foto of wat dan ook.
Nee zou het dus niet doen.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:39

Zit hier een beetje met mijn mond open eigenlijk. Laten dekken door zo'n jonge hengst vind ik ten eerste al een heel maf idee. Daarnaast zou ik zelf nooit gaan fokken met een merrie die zelf niet goed is. Zou dus de foto's afwachten en wanneer het bijvoorbeeld een peesprobleem is zou je haar ooit nog kunnen laten dekken (zou haar eerst normaal de tijd geven te herstellen). Stel het is wat ernstigers/erfelijks: ga je er dan nog een veulen uithalen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:43

ze loopt niet kreupel en een leek zal niet zien dat ze kreupel is. Als ze een erfelijke afwijking heeft dan zal ze echt niet gedekt worden. Ze is vrolijk en laat nooit enig teken zien van pijn oid. Het lijkt op een soort van lichte teugelkreupelheid maar dat is het denk ik niet. Als je erop zit merk je het meer dan als je ernaast staat en het komt naar boven als ze zwaarder werk moet doen. Het is dus (zo lijkt) een kern gezonde merrie en heeft ook nog nooit iets gehad behalve dan dit. Ik wacht natuurlijk de keuring van morgen af en reken er maar op dat ik het beste voor heb met mijn merrie. Ze is me alles en ik had er nog heel erg veel verder mee willen komen. Maar met de trainingen kom ik nu door dit probleem niet verder meer. Ik heb al veel dingen geprobeerd maargoed nu dus eerst de foto's maar afwachten.

Met die zin bedoel ik dus.... Als ze niet meer geschikt zou zijn voor de sport. (ik ben nu L1 dressuur en M springen met haar)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:46

Daarbij komt nog dat ik het niet voor niet vraag. Als ik er al zeker van zou zijn dan zou ik het niet vragen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:47

Maar waarom haar NU laten dekken?? En dan ook nog een door een niet goedgekeurde hengst.
Stel dat die van jou niks erfelijks heeft, dan kan die hengst dat nog wel hebben.
Ik vind het echt erg naief moet ik zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:50

OK ik begreep dat als de foto's slecht waren dat je er dan mee zou dekken.

Met een niet goedgekeurde hengst dekken is binnen de huidige markt niet zo verstandig, maar ik zou in jullie geval om meerdere redenen gewoon wachten tot volgend jaar met deze dekking.
A het is laat in het jaar
b het is een jaarling en er zijn een heleboel redenen, waarvan hier al enkele genoemd om een jaarling niet te laten dekken
c wacht eerst maar af wat de merrie heeft
Als jij zo gehecht bent aan de merrie en ze heeft een erfelijke kwaal dan is het grote kans dat ze dat aan haar kind geeft en dan sta je over een paar jaar weer voor hetzelfde probleem, zeker omdat je op dat gebied ook niets van dit hengstje weet.
Dat is trouwens een van de redenen waarom hengsten worden geselecteerd.

Dus om te zeggen dat jouw instructeur weet wat hij doet, dat betwijfel ik, of hij zou helderziende moeten zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:54

gelukkig heb ik genoeg mensen om mij heen die deze hengst kennen. De moeder ken ik en de grootmoeder (dus de moeder van de moeder) is twee keer nederlands kamioen van het nrps. Ik weet dat dat nog niets zegt. Maar ik weet ook dat er legio aan goedgekeurde hengsten zijn waar ik dus niets aan vind. kwaliteit gaat voro goedkering. Als er niets aan de hand was geweest was ze volgend jaar waarschijnlijk gedekt door tripple. Die kans zit er nog steeds in.

even voor de duidelijkheid (dan wil ik daar dus niets meer over horen ) ik laat haar niet dekken als ze een erfelijke afwijking heeft!!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:55

Is de hengst veterinair gekeurd?
Trouwens kampioenschappen aan de hand zeggen heel weinig over gezondheid.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:59

Precies Sarabande.. Ik zou die hengst eerst op de foto willen zien voordat ik ermee ging dekken.
Waarom perse door deze hengst?? De kosten???
Ik vind het echt heel erg naief. Laat haar dan dekken door een goedgekeurde hengst, dan krijg je een papier erbij, en weet je ook dat de hengst goed is.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:28

Nouja zeg, ik vind dit echt grote onzin, het spijt me zeer!

Waarom denk je dat er zo'n mega selectie aan voorafgaat voordat een hengst word goedgekeurd?
En dat daar niks bijzit wat volgens jou kwaliteiten heeft (wat mij een beetje onwerkelijk lijkt, want ik kan zo al 1000 hengsten opnoemen die meer kwaliteiten lijken te hebben als dit scharminkeltje) kan ik ook niks aan doen. Maar ik raad je wel aan om geen overhaaste beslissingen te nemen!!! Je zit toch over een jaar dan met een veulen waar je niks aan hebt. En daarbij moet je rekening houden dat het toch al vrij laat in het seizoen is, dus dan zit je in de herfst/winter nog met een veulen aan de voet.......Waar begin je aan???
Denk er alsjeblieft nog even goed over na!!!

Sorry als ik misschien een beetje lomp overkom, ik bedoel het niet rot.

Suc6 iig met je beslissing!!!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:05

Heb je eigenlijk al eens aan de jaarling gedacht? het is nog een kind!!!. Vindt niet dat zo'n jong paard moet dekken. verder vindt ik het absurd te dekken met een niet gekeurde hengst. Dat je de voorouders kent zegt niks dat deze geen erfelijke gebreken heeft. Dat zou je instructeur ook moeten weten. Dit is geen fokken maar vermeerderen. Het veulen krijgt alleen een (als het dat al krijgt) B rigister papier waarmee je uitgesloten bent van alle evenmenten zoals keuringen. Oftewel een waardeloos en nauwelijk verkoopbaar veulen. Ook een merrie rond deze tijd laten dekken is niet goed. Een beetje verdiepen in de fokkerij zou geen kwaad kunnen.
Veel succes met je beslissing

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:10

Hoe kan je nou in godsnaam zeggen dat die jaarling over zoveel kwaliteit heeft ,ik zit al zolang in de paarden en veel jonge paarden maar ik steek mijn hand niet in het vuur om te zeggen dat een jaarling alle kwaliteiten heeft ,gaaf van je lesgever dat ie dat wel kan maar dan is hij op zijn minst niet erg slim want als hij op éénjarige leeftijd de cracks kan uitkiezen dan zou ie niet moeten lesgeven maar zat ie bij alle grote fokkers de beste jaarlingen uit te kiezen !! En het feit dat hij jouw wil overhalen om je merrie door een jaarling te laten dekken zegt mij al genoeg ;Paard op zich is niet verkeerd maar ik zie weinig die mij echt zou kunnen overhalen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:12

sarabande schreef:
Is de hengst veterinair gekeurd?
Trouwens kampioenschappen aan de hand zeggen heel weinig over gezondheid.

en over hun kwaliteiten in de sport!! en blijkbaar is deze een hele aparte

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:18

hoi,

ik vindt t ook helemaal niks...van jong ding kun je echt niks zeggen... en omdat de merrie zelf ook niet helemaal goed is..lijkt me dat ook niet zo'n goed idee om met die merrie te fokken..als ze t nu doorfokt..dan heb je ook niet veel...
maar weer trug op die hengst..je weet er niks van en wat ie presteerts enz ((gaat doen))..en ja is die veterinair gekeurd enz...

er zijn tog ook genoeg goedkeurge hengsten waar je van weet dat ze goed zijn... of als je niet veel wilt uit geven zou je ook en oudere hengst kunne pakken die niet goedgekeurd is maar wel verder gezond is verklaard en waar je zelf wat meer van weet..

zelf heb ik een paardje van een niet goedgekeurde hengst maar de hengst was wel door de dierenarts goedgekeurd en had goed in de sport gelopen...dus wist al verder wat meer van..en de fokmerrie was ook kern gezond..

gr mireille

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:19

en heb ook papieren bij dat paardje.. K.W.P.N. papieren..

Murdock x pilot is dat paardje.. de vader van murdock is lancer 2 dus dat is verder wel bekend en goedgekeurde hengst

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:57

is inmiddels al bekend wat de uitslag van de foto's waren?