Wat is er mis met deze papieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Wat is er mis met deze papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:20

http://www.cortvrindt.com/verkoop_besta ... er0004.jpg

kwam dit paardje tegen op Kapaza, lage vraagprijs, keek naar de papieren. Ik zie echter, als ik goed kijk tenminste, dat de vader ingeschreven is in het VB, alle andere hengsten staan in de STB. Bovendien vind ik die hengst, Sunny Boy niet terug op de KWPN-site. Zie ik ergens iets over het hoofd en zijn dit gewone papieren of schuilt er toch ergens een addertje?

olafj

Re: Wat is er mis met deze papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:27

volgens mij is papa geen goedgekeurde dekhengst, omdat ie VB ingeschreven staat.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:28

De vader is geen goedgekeurde dekhengst.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:31

Dat paard is ingeschreven in het register B. Met dat paard mag je aan geen enkel KWPN evenement deelnemen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:32

Maar toch is er een papier bij? Kan dat?
Bij BWP krijg je dan geen papier als ik het goed heb, vandaar dat ik het even navraag bij mensen die op de hoogte zijn van het KWPN.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:32

Xox schreef:
Dat paard is ingeschreven in het register B. Met dat paard mag je aan geen enkel KWPN evenement deelnemen

Dus soort van bewijs van afstamming maar dat eigenlijk dan geen waarde heeft.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:39

VB betekend "veulenboek" en dat blijft bij alle paarden op het papierstaan die niet aangeboden worden voor een keuring bij het kwpn en het "gewenste" resultaat halen. Dus een hengst moet goedgekeurd worden om te mogen dekken en een merrie moet een predikaat halen waardoor ze (eigenlijk) ook pas een veulen mag fokken (mag natuurlijk altijd maar het stamboek wil natuurlijk graag dat er met de betere merrie's wordt gefokt)
Ik heb ooit ook eens een hengst voor de keuring gebracht die het ster predikaat kreeg, maar er staat nog steeds VB op.
Als je dus met een niet goedgekeurde hengst dekt krijg je volgens mij een zogenaamd "blaauw papier"

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 00:26

Als je met deze merrie niet gaat fokken maakt het niet uit dat ze Reg. B is. Kan best een leuk sportpaard zijn. Alleen voor de handel is het niet zo fijn, er zijn mensen die geen paard willen met een Reg. B papier. Stel dat ze ooit met de merrie willen gaan fokken. Als dit een ruin was zou het niet uitmaken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 02:16

zwanepol schreef:
VB betekend "veulenboek" en dat blijft bij alle paarden op het papierstaan die niet aangeboden worden voor een keuring bij het kwpn en het "gewenste" resultaat halen. Dus een hengst moet goedgekeurd worden om te mogen dekken en een merrie moet een predikaat halen waardoor ze (eigenlijk) ook pas een veulen mag fokken (mag natuurlijk altijd maar het stamboek wil natuurlijk graag dat er met de betere merrie's wordt gefokt)
Ik heb ooit ook eens een hengst voor de keuring gebracht die het ster predikaat kreeg, maar er staat nog steeds VB op.
Als je dus met een niet goedgekeurde hengst dekt krijg je volgens mij een zogenaamd "blaauw papier"

Volgens mij (ik heb dat gehoord maar ik weet het niet geheel zeker) bestaat dat blauwe papier niet meer.

ER is verder niks mis met dit papier kan best een goed paard zijn , maar bijvoorbeeld een ongelukje op wei..
Een hengst die uitgebroken is en een merrie heeft gedekt,, Hengst is geruint en dus (meestal) niet voor de keuring gekomen (der zijn weinig mensen die een ruin voor de keuring doen)
Dus de hengst heeft nog steeds het VB (veulenstamboek)
Maar heeft wel een nakomeling.
Kan het best een goed paard om zijn hoor.

En een hengst hoeft niet persee goedgekeurd te zijn om te dekken.
Kennissen van mij hadden ook een hengst waar hij 3 of 4 merrie's mee heeft gedekt en daarna heeft geruind.
En veel hengstenhouders dekken al voor dat een paard officieel door de keuring is om tegen de tijd dat hij er door is en 1 jaar officieel dekhengst is al een paar nakomelingen heeft van 1 jaar oud en zo kan hij de merrie houders die laten zien en zo krijg je een idee wat hij doorfokt.
Bij Stal Roelofs is dit zeker 1x gebeurt.