Lucky Match (hengst aantallen vs resultaat)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Lucky Match (hengst aantallen vs resultaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 17:58

In onderstaande tabel heb ik info gezet met daarin het aantal hengsten van het KWPN en een aantal duitse stamboeken.

Wat mij opvalt is dat het KWPN de meeste veulens krijgt, uit relatief het kleinste aantal hengsten. Hannover presteert ook erg goed (misschien nog wel beter, maar ik heb geen info over andere jaren), en dat met twee maal zoveel hengsten en nog minder nakomelingen.

Het KWPN heeft als stelling dat minder hengsten maar wel goed geselecteerd het snelste tot resultaat leidt ter verbetering van het paard.
Mijn vraag daarbij is eigenlijk al een tijdje dat er toch best een aantal echte stempelhengsten zijn welke eerst door het net zijn gegelipt (en dat zijn dan de gelukkige waarvan het is ontdekt). Ook is met meer hengsten de spreiding groter en dus meer kans op de toevallige topper, vandaar mijn stelling:

Met meer KWPN hengsten is de kans op de "lucky match" groter en dus de kans op een echte topper.

Afbeelding