hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 00:58

HoiHOI !
Ik had me laten zeggen dat een merrie 9 dagen na de bevalling terug hengstig wordt,ik heb daar bij Amanda niets van gemerkt.
Nu is mijn amateurvraagje,,als je er een hengst bijzet,,worden ze dan automatisch hengstig ??

Mac

Re: hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 07:43

Sommige merries reageren idd op de aanwezigheid van de hengst en worden eerder/vaker of duidelijker hengstig.
Die 9 dagen kunnen er ook 10,11,12,13 of meer zijn hoor, een beetje afhankelijk van hoe de bevalling is geweest en het lichaam zich herstelt.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 08:02

Het kan per merrie verschillen idd, onze oudste merrie wordt meestal al zo n 4-5 dagen na het veulenen weer hengstig. 9 dagen is een soort gemiddelde, rond die dag heb je de grootste kans dat de merrie in haar veulenhengstigheid zit.

Dat de aanwezigheid van een hengst de cyclus van merries kan beinvloeden is ook waar: Toen we onze (Welsh) dekhengst lieten inrijden op een manege en hij daar in pension ging, schenen alle (KWPN) merries binnen een week hengstig te zijn! Wegens zo n ukkie

-x- Nouska
Laatst bijgewerkt door Nouska op 14-08-05 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 08:05

heb bij mijn merrie 4 dagen geleden pas gemerkt dat ze echt goed hengstig was, terwijl de bevalling als iets van 4/5 maanden geleden is... Waarschijnlijk is ze wel hengstig geweest maar heb er weinig van gemerkt....

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 08:23

Onze merries zijn beide bij de hengst ongelooflijk hengstig, maar als er thuis geen hengst staat merk ik meestal ook absoluut niets aan hen! Omdat we het aan een van onze vorige merries ook niet zagen lieten we de DA komen om te zien wanneer ze hengstig zou worden, toen die zei "nou die is hartstikke hengstig hoor" keken we best wel raar op. Dus hoppakee op de trailer en naar de hengstenhouder, en toen ze daar op het terrein van de trailer afkwam kon ze nauwlijks lopen hoe hengstig ze was (kreeg onderweg waarschijnlijk door waar we heen gingen). Die merries toch

Is dus waarschijnlijk zo dat ze al die tijd wel regelmatig hengstig is geworden, en ze het nu alleen veel duidelijker laat zien.

-x- Nouska

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:58

Heb aan mijn merrie ook niks gemerkt toen ze haar veuelenhengstigheid had de kleine ging aan de diaree dus ging er maar vanuit dat ze hengstig was. Dit was na een dag of 7 a 8.
Een hengst of lekkere ruin beinvloedt zeker wel de hengstigheid of zorgt er in ieder geval voor dat je merkt dat je merrie hengstig is!!