Je kunt, als je dat wilt, al vrij vroeg in het nieuwe jaar naar een hengsten houder toegaan, b.v. in februari/maart. Als je merrie dan al in 1x drachtig zou worden moet je er wel aan denken dat je dus over ongeveer 11 maanden al een veulen krijgt, dus januari/februari. Ik vind het nadeel daarvan dat het vaak nog erg slecht weer is en een veulen hoort zoveel mogelijk buiten te lopen met zijn moeder om sprintjes te trekken en te spelen (dat is goed voor de ontwikkeling) Als je een veulen dus eerst een paar maand in zo'n muffe stal moeten laten staan van een paar vierkante meter is dat zowel voor jou als voor de merrie met veulen niet fijn. Ik laat dus meestal de merrie's wat later dekken b.v. in april/mei. Het nadeel is voormij nu wel dat mijn beide merrie's niet in 1x drachtig werden en dat ik nu late veulens heb gekregen waardoor ik eigenlijk niet meer met de keuring mee kon doen
Een veulen kun je al afspenen vanaf een maand of 4, sommigen doen het ook wel eerder en sommige mensen laten een veulen ook nog wel langer dan 6 maand bij de merrie maar ik doe het meestal met ongeveer 4 1/2 maand.
Het afspenen zelf doe ik altijd in een paar fases. Eerst zet ik de merrie en het veulen uit elkaar en na 12 uur laat ik ze nog even bij elkaar zodat het veulen het uier nog een keer leeg drinkt en dit zelfde doe ik dan ook nog 1x na 24 uur en dan gaan ze definitief uit elkaar.
p.s. je moet de merrie daarna wel een paar dagen gedoseerd water geven en in de gaten houden (temp.) of alles goed gaat, en even niet fanatiek rijden.
Ik hoop dat dit ook je vragen beantwoord