Paar vraagjes hoe en wat als je met een merrie wil gaan fokk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonaollie

Paar vraagjes hoe en wat als je met een merrie wil gaan fokk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 23:40

Hoi.
Ik ken iemand die met zijn merrie wil gaan fokken .Ik heb hier zelf geen ervaring mee.Maar waar moet je opletten enz .Als je voor het eerst een veulen gaat fokken .(ben erg benieuwd van hoe en wat)
En ben wel benieuwd naar jullie ervaringen !

zwanepol

Re: Paar vraagjes hoe en wat als je met een merrie wil gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:11

Kun je ook iets specifieker zijn?
b.v. over welk stamboek heb je het?
en vertel eens wat meer over de merrie (leeftijd, of heeft ze misschien al eens eerder een veulen gehad bij een andere eigenaar?)
Of bedoel je waar je op moet letten als het veulen geboren gaat worden?
Of waar je bij een hengst of hengstenhouder op moet letten?

Er is zoveel te vertellen dus als je iets gerichtere vragen kunt stellen is dat denk ik iets makkelijker te beantwoorden.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 17:17

Nou het is een kwpn merrie van 6 jr oud.Geen idee of ze al eerder een veulen heeft gehad.Ik ben gewoon meer benieuwd naar Hoe en wat je moet doen als je een veulen wil gaan fokken.Mischien heb jij ook wel voor het eerst een veulen gefokt hoe heb jij dat dan gedaan Tja hoe moet ik het zeggen.Ik ga hier is over nadenken hoe ik het moet zeggen hahahaha

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:24

b.v. wat voor reculaat heb je in gedachten
of de combi van de hengst bij jou merrie past

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:19

Je begint altijd met eerst heel kritisch naar je merrie te kijken: wat zijn de goede en minder goede punten, wat moet er echt verbeterd worden en waar kun je mee leven.

Vervolgens ga je kijken naar andere paarden uit dezelfde lijn; (half) broers en zussen, ouders, grootouders enz. enz. Let er goed op welke punten telkens terug komen in deze paarden. Grote kans nl. dat je veulentje deze dingen ook in meer of mindere mate meekrijgt.

En dan moet je op zoek naar een hengst die de eigenschappen van je merrie kan verbeteren; Selecteer op eigenschappen en niet op kleur! Veel informatie is te vinden op internet maar beter nog is het om de hengst te gaan bekijken. Vergeet hierbij ook het kijken naar de rest van de stam van de hengst niet.

Als je dan eindelijk een keuze gemaakt hebt is het het makkelijkste om je merrie naar een dekstation te brengen. Bij de eerste inseminatie even stamboekpapier en paspoort meenemen; de hengstenhouder regelt dan de hele papierwinkel met het KWPN.

Begin van het volgende jaar worden de geboorteberichten verstuurd welke je binnen 10 dagen na de geboorte terug moet sturen. Hierna komt er een keer een veulencontroleur om het veulen te schetsen en chippen. Enige tijd daarna krijg je het paspoort thuis gestuurd.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:52

Ik sluit me aan bij annegti, maar een veulen fokken houdt veel meer in hoor!
Ik heb zelf idd ook al een paar veulens gefokt (en dat is hartstikke gaaf )

Je moet rekening houden met de kosten, want behalve de kosten die bij de hengst van je keuze vermeld staan moet je ook denken aan veeartskosten, registratiekosten, opvoedkosten e.d.

Verder moet je natuurlijk ook rekening houden met je paard, als je nog op je paard rijd moet je het rijden gaan beperken naar de laatste dracht maanden toe, als het veulen geboren is kun je vrij vlot al wel weer met de merrie gaan rijden maar je moet ongeveer 4/5 maanden rekening houden met het veulen die alleen in zijn stal achter moet blijven als je weer met je paard gaat rijden. De eerste paar keer dat je de merrie en het veulen uit elkaar haalt is vaak een heftig spektakel

De tijd rond de geboorte is vaak ook erg spannend, de merrie zal zich doorgaans zelf uitstekend redden, maar je moet toch allert zijn of alles idd volgens de planning gaat, zo niet dan moet je weten wat je moet doen of op tijd de veearts bellen.

Verder kan je merrie ook last krijgen van haar hormonen en dat is dan ook niet altijd even prettig als je er nog op rijd.

Nu heb ik al aardig wat opgenoemt als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel (of als ik nog iets kan verzinnen)

Maar buiten al die dingen die wij hier nu neerzetten kan ik met volle overtuiging zeggen dat een veulen fokken iets heel geweldigs is :

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:31

Kijk super hier heb ik wat aan en dit bedoelde ik

En heb ik nog een paar vraagjes : Wanneer is het het beste tijd om een veulen te gaan fokken ?

En wanneer moet de veulen worden afgespeend?

Bedankt voor de antwoorden

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:55

Je kunt, als je dat wilt, al vrij vroeg in het nieuwe jaar naar een hengsten houder toegaan, b.v. in februari/maart. Als je merrie dan al in 1x drachtig zou worden moet je er wel aan denken dat je dus over ongeveer 11 maanden al een veulen krijgt, dus januari/februari. Ik vind het nadeel daarvan dat het vaak nog erg slecht weer is en een veulen hoort zoveel mogelijk buiten te lopen met zijn moeder om sprintjes te trekken en te spelen (dat is goed voor de ontwikkeling) Als je een veulen dus eerst een paar maand in zo'n muffe stal moeten laten staan van een paar vierkante meter is dat zowel voor jou als voor de merrie met veulen niet fijn. Ik laat dus meestal de merrie's wat later dekken b.v. in april/mei. Het nadeel is voormij nu wel dat mijn beide merrie's niet in 1x drachtig werden en dat ik nu late veulens heb gekregen waardoor ik eigenlijk niet meer met de keuring mee kon doen

Een veulen kun je al afspenen vanaf een maand of 4, sommigen doen het ook wel eerder en sommige mensen laten een veulen ook nog wel langer dan 6 maand bij de merrie maar ik doe het meestal met ongeveer 4 1/2 maand.
Het afspenen zelf doe ik altijd in een paar fases. Eerst zet ik de merrie en het veulen uit elkaar en na 12 uur laat ik ze nog even bij elkaar zodat het veulen het uier nog een keer leeg drinkt en dit zelfde doe ik dan ook nog 1x na 24 uur en dan gaan ze definitief uit elkaar.
p.s. je moet de merrie daarna wel een paar dagen gedoseerd water geven en in de gaten houden (temp.) of alles goed gaat, en even niet fanatiek rijden.

Ik hoop dat dit ook je vragen beantwoord

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:59

P.S. het is de afgelopen weken anders ook behoorlijk K*T weer, dus nu staan de veulens ook teveel op stal naar mijn zin.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:01

Idd ook bij deze antwoorden zijn mij vragen beantwoord
Bedankt!!
En idd merrie + veulen moet idd gewoon lekker op de wei.En ja we wonen in Nederland het met al die regen En vanaf woensdag wordt het weer goed weer (als het goed is )

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:09

Hoop ik ook, ben nu eigenlijk haast uit pure wanhoop aan het bokken want er is ook al geen K*T op t.v.
Maar het voordeel is dat jij weer wat wijzer bent geworden

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:42

Idd is er ook niks op de tv.
En ja ik heb vandaag ook weer veel bij geleerd

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:47

Toch nog nuttig dat bokt!!

sharonaollie