hoe leer ik 'm aan een touwtje te lopen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

hoe leer ik 'm aan een touwtje te lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 22:35

Ons hengstveulentje van 3 maand heeft al wel iedere dag een halstertje om, maar we hebben hem nog niet geleerd om aan een touwtje mee te lopen...hij loopt nu nog steeds los naast de moeder mee.

Wie kan mij tips geven hoe ik op een goede manier hem kan leren om aan een touwtje te lopen ? Ik heb zelf geen ervaring hiermee en ook geen idee hoe dit het beste te doen...

Iedere tip is meer dan welkom
Alvast dank

Mac

Re: hoe leer ik 'm aan een touwtje te lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 07:53

Als eerste moet hij leren geven voor druk. Als je naast het veulen gaat staan, kun je zachtjes druk geven op zijn hoofd door het halstertouw iets naar te toe te trekken. Zijn eerste reactie zal waarschijnlijk tegendruk zijn of geen reactie. Wacht totdat hij de druk op het touwtje zelf oplost door zijn hoofd naar je toe te brengen of in jouw richting te leunen. Elke beweging, hoe miniem ook (soms alleen een verplaatsing van het gewicht, wat je kunt zien aan de spierspanning in bv de schouder) is goed en je moet de druk dan meteen wegnemen. Dit een paar keer doen totdat de reactie automatisch wordt. Dan verder uitbouwen. Hoofd naar je toe vragen, stapje naar je toe vragen, paar stapjes naar je toe vragen, etc. Omdat je druk naar de zijkant vraagt, loopt het veulen op een geg. moment in een cirkeltje. Dat maak je steeds groter, totdat je (bijna) rechtuit loopt. Dan kun je ook gaan vragen of je veulen recht naar je toe wil komen. Voor hem gaan staan, druk geven en elke minieme beweging in jouw richting belonen door de druk weg te nemen. Reageert hij niet, probeer dan een heel klein beetje opzij te verschuiven en het daar te vragen.

Waarom je richting zijkant begint en dan pas naar voren heeft te maken met het feit dat veulens druk naar voren toe (en dus achter hun oren) vaak heel eng vinden. Dit leidt vaak tot steigeren, vooral bij hengstveulens. Vandaar dat ik het zo heb gedaan. Overigens geheel volgens de methode van Dr Miller, die in zijn boek over imprinten beschrijft -met foto's- hoe je dit kunt doen.

Het is trouwens makkelijker hier mee te beginnen als het veulen wat jonger is en dus minder sterk/bijdehand ...

freespirit

Re: hoe leer ik 'm aan een touwtje te lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 08:16

@MAC !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wow, zo'n gedegen en uitgebreid advies had ik niet gedacht te krijgen. Hartstikke bedankt voor je tijd en moeite om dit verhaal neer te zetten, ik waardeer het erg !!! Thx !!!!! Ik ga vandaag meteen beginnen met oefenen