afgespeent. dikke uiers en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

afgespeent. dikke uiers en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 21:23

titel zegt het al ik heb vanmiddag mijn veulen wegebracht naar een groot weiland.
ik heb de moeder vanaf gister al geen brok meer gegeven en ben dat de komende week ook niet van plan.
en nu verder ze loopt overdag en als het weer het toelaat ook snacht buiten samen met haar grote vriend en ik wandel met haar daarnaast hebik iets opgevangen over de uier met koud water afspoelen???
het zou de melkproductie eerder stoppen ofzo.
is dit waar?
ze is nooit echt gek geweest met water maar sinds vanmiddag heb ik het 3 keer afgespoten en nu bleef ze wel stil staan ik heb wel met een hele zachte straal gespoten hoor .
uiers zijn erg dik en ook heel hard.
kan ik verders nog wat voor haar doen oom het dragelijker te maken.
alle suggesties zijn welkom.

gr gemma

xMarieke

Re: afgespeent. dikke uiers en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:29

Kan je haar niet 'melken'? Zodat de ergste spanning eraf gaat?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:45

Dat moet je juist niet doen, want dan houd je de melkproductie op gang .

Ik denk dat je al doet wat je kunt doen. Als ik het hier op bokt zo lees zal het nog wel een paar dagen aanhouden, maar daarna snel minder worden. Succes!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 21:46

oke dankje jullie wel

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:14

We hebben ze naast elkaar gezet. Famosa heeft allen maar oud hooi gekregen. Ik heb de Kraamkliniek opgebeld voor advies. Ze zei, NIET AAKOMEN!!!!!!!!!!!!! afspuiten met koud water, geen krachtvoer en in een paddock zetten. Met bewegen worden de uiers ook dunnen. Famosa kan moeilijk lopen, maar we hebben haar 2 x kunnen afspuiten. De uiers slinken nu per dag. Atje is vanmorgen verhuisd naar Belgie. Beiden hebben geen kik gegeven.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:37

oke dus voorals nog doe ik het nu goed.
het is nu de 2de dag en ze waren vanochtend nog dikker als gister.
spuit haar vanaaf nog een keer af en dan hoop ik dat het snel monder wordt voor haar.
bedankt voor het advies.
gr gemma

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:10

als het nog steeds erg pijnlijk is kan je ook kampferspiritus halen bij de drogist en dit erop spuiten met een plantenspuit. Dat werkt ook erg goed

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:09

ik heb gehoort dat als ze heel hard worden je ze ook kan masseren. dat heb ik ook met mijn merrie gedaaan maar haar uieres waren zo vol dat het melk er uit spoot. ik heb het wel vaker gedaan want ze begon met haar achterbenen te stampen en mij werd verteld dat dan de uiers ontstoken kunnen zijn. maar ik denk dat je het beste je dieren arts kunt bellen..... bij mijn paard is het gewoon goed gegaan

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:24

Afspuiten en bewegen, geen kracht voer geven, maar oud hooi, dus geen kuil of nieuw hooi EN AFBLIJVEN!!!

Mail de kraamkliniek als je het niet vertrouwd en temperatuur de merrie 2 x per dag.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:07

zoals je al zegt wij spuiten ze altijd elke dag een keer af met koud water, verder droogt het vanzelf op en juist niet aanzitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:47

ik speen altijd geleidelijk. merrie in schrale wei zonder brok en dan een paar nachten apart en overdag nog bij elkaar. dan gaat het spenen zonder een krimp en ook het uier is al geslonken.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:55

ik heb ook woensdag afgespeend en eergisteren stond de uier eigenlijk op springen. De melk spoot eruit zodat er plasjes melk waren. Ik heb héél goed afgespoten met koud water, en beweging gegeven! Vandaag (op dit uur gisteren) was het veel beter, de uier was slap al en de melk spoot er niet meer uit! Super dus!

Gewoon afspuiten en beweging geven is de boodschap

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:10

Quirinake schreef:
ik heb ook woensdag afgespeend en eergisteren stond de uier eigenlijk op springen. De melk spoot eruit zodat er plasjes melk waren. Ik heb héél goed afgespoten met koud water, en beweging gegeven! Vandaag (op dit uur gisteren) was het veel beter, de uier was slap al en de melk spoot er niet meer uit! Super dus!

Je vergeet 1 ding: AFBLIJVEN!!!!! NIET GAAN MELKEN!!!!!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:03

PhiaBink schreef:
Quirinake schreef:

Je vergeet 1 ding: AFBLIJVEN!!!!! NIET GAAN MELKEN!!!!!

idd dat ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:39

[***] schreef:
ik speen altijd geleidelijk. merrie in schrale wei zonder brok en dan een paar nachten apart en overdag nog bij elkaar. dan gaat het spenen zonder een krimp en ook het uier is al geslonken.

Mijn merrie was al een week gescheiden van het veulen voor de nacht, en overdag was het veulen erbij. Veulen is gister opgehaald, en vandaag was de uier echt gigantisch. Heb het vanochtend afgespoeld met koud water, was wel te doen geloof ik.

Verder krijgt ze enkel hooi en slobber met wat maisvlokken. Komende week ook nog niet de wei op

Verder staan ze op een paddock met stal permanent, dus ze loopt wel genoeg uit haar eigen.