merrie laten dekken in 2006, met 2 eigenaar zijn, doen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

merrie laten dekken in 2006, met 2 eigenaar zijn, doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 11:09

Sorry van de titel, wist echt niet hoe ik het kort en bondig kon formuleren.

Ik wil dus mijn merrie laten dekken in 2006. Mijn merrie is van goede bloede en redelijk geliefd in de springsport. ( ze loopt nu 1.20, maar iedereen zegt dat het makkelijk een lichte tour paard kan worden; het volle broer is ook goedgekeurd als dekhengst )
Ik ga op kamers in oktober van dit jaar, en komt een dekking in 2006/veulen 2007 erg goed uit.

Nu stelde degene van wie we de merrie gekocht hebben voor dat hij het dekgeld van de hengst wel wil betalen, en het veulen dan sam-sam.

Maar denk aan hengst wel aan Darco ( dekgeld 4000 euro ) of andere toppers. ( Uit de moeder van de merrie is een hele goede Darco gefokt, daarmee )

We zouden dan in 2007 beiden eigenaar van een veulen zijn.

Wat zouden jullie doen ?
Wat zijn de risico's ? Wat als er iets misgaat ?
Wat op papier zetten ?
Voor-en nadelen ?
Iemand ervaring mee met zoiets ?

De plus-en minpunten waar ik op ben gekomen:

PLUSPUNTEN:
* Het veulen kan, als hij afgespeend is, bij de andere eigenaar op de weide met leeftijdsgenoten. ( wijzelf hebben die luxe niet, hebben maar 1 paard en dat is de merrie. Het zou voor ons alleen een heel gedoe zijn, moesten we het veulen zelf aan huis houden. Voor ze in de wei te zetten moeten we de grote weg (lees hoofdstraat) over )

* andere eigenaar heeft veel connecties met bekende ruiters en 'hogere' paardenmilieu. Indien het paard aangehouden wordt, heeft het zeker de mogelijkheid om een bekende en goede ruiter op zijn rug te krijgen. Moest het een crack worden, zijn er de connecties om in topsport te lopen.

MINPUNTEN:
* je bent met twee. Stel de ene wil het veulen verkopen, andere aanhouden of zo van die dingen.

*..... er zullen nog wel minpunten zijn, alleen kom ik er nu niet echt op ...

Marijkeeee

Re: merrie laten dekken in 2006, met 2 eigenaar zijn, doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:12

het is wel handig om met twee eigenaren een veulen te oden, ook omdat de hengst die je kiest duur is, misschien kun je er ook wel Chin Chin op doen, hengst geeft super veulens en past wel bij een bloederig paardje,
veel succes met je keuze

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:14

het belangrijkste is de dingen goed op papier te zetten zodat daar geen onenigheid over kan komen. Kijk eerst maar wat je zelf wil en overleg dta met hem en laat het dan vastleggen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 11:16

Welke dingen zou jij dan zo allemaal op papier zetten ?
Ik heb het zo nog nooit gedaan, ik heb zelfs nog nooit een veulen gefokt....

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:17

dat je samen het veulne hebt, dat moet op papier

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 11:19

Ah dat, vanzelfsprekend, maar verder geen afspraken omtrend merrie en veulen ?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 11:22

Chin Chin zou idd ook wel een goede keuze zijn!

De andere persoon fokt zelf ook met goed gekende hengsten zoals Baloubet du Rouet, For Pleasure, ... ook allemaal hengsten met redelijk wat dekgeld. Hij stelde Darco zelf voor, dus dat zit wel goed.

Vind je het verder geen nadelen hebben ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:31

Uiteraard is het heel belangrijk om alles goed vast te leggen in een overeenkomst.
Kijk vooral naar of je denkt dat je voldoende op 1 lijn zit met de andere eigenaar en dezelfde ideeen hebt.
Leg dan vast wie waarover uiteindelijk beslist in geval jullie het niet eens zijn.
Vraag je ook af in hoeverre je zelf in staat bent om je bij een door de ander genomen beslissing neer te leggen. Kan de ander dat ook bij een beslissing waarbij jij het laatste woord hebt?

Mijn ervaring is dat als je dat goed in de gaten houdt het verder vreselijk leuk kan zijn om te profiteren van elkaars kwaliteiten, kunde en mogelijkheden.

Veel succes ermee!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:37

ik zou zelf NOOIT een beest, (paard, hond of wat dan ook) samen met iemand willen hebben of kopen, het enige voordeel is GELD, dat het niet zo duur is omdat de prijs met 2en gedeeld word, maar verder vind ik een dier is een levend iets, net wat je zelf ook al zegt., stel jij wil het veulen houden, of juist verkopen en die andere wil het veulen bijv eerst ergens duur in de training doen, stel jijkan er een leuk bedrag voor krijgen maar de andere eigenaar denkt er nog meer voor te kunnen krijgen en slaat het bod af. Stel je merrie houd er iets aan over van de bevalling enz, JIJ hebt de merrie, dus de zorgen en de lasten, en HIJ heeft alleen maar een leuk veulen en misschien als er iets niet goed gaat een beetje geld minder. doordat JOU merrie goede papieren heeft ofzo of goed loopt wil hij samen een veulen, dus diegene komt er mij te makkelijk van af.

Ik vind persoonlijk dat er teveel emotionele dingen zijn bij een dier hebben, of samen hebben. als het alleen om materiele zaken ging, ach tja dan zou het niet uitmaken, maar bij een levend dier, zou ik echt nooit iets samen willen hebben.
Hij had de merrie ook zelf kunnen aanhouden en ermee fokken, dus vind dat gedeelte van zijn verhaal wel erg raar, jij koopt van hem een goed paard (merrie) en nu wil ie wel een veulen van de merrie, dan had ie hem net zo goed kunnen houden ?? Nu heeft ie waarschijnlijk jou dat paard erg duur verkocht en toch nog de mogelijkheid er een veulen van te krijgen.

Maar nogmaals ik geef nu mijn eigen mening, maar ik hoop dat je er iets aan hebt,

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:44

cavaletti schreef:
Ik vind persoonlijk dat er teveel emotionele dingen zijn bij een dier hebben, of samen hebben. als het alleen om materiele zaken ging, ach tja dan zou het niet uitmaken, maar bij een levend dier, zou ik echt nooit iets samen willen hebben.
Hij had de merrie ook zelf kunnen aanhouden en ermee fokken, dus vind dat gedeelte van zijn verhaal wel erg raar, jij koopt van hem een goed paard (merrie) en nu wil ie wel een veulen van de merrie, dan had ie hem net zo goed kunnen houden ?? Nu heeft ie waarschijnlijk jou dat paard erg duur verkocht en toch nog de mogelijkheid er een veulen van te krijgen.

Maar nogmaals ik geef nu mijn eigen mening, maar ik hoop dat je er iets aan hebt,

Juist met een medeeigenaar kan je, als de relatie goed is, vaak de emotie delen en dat is juist heel leuk.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:53

Ik heb nog nooit gezien dat dat goed gaat, behalve bij echte handelaren die een paard alleen voor het geld hebben kan het goed gaan, ik heb al tevaak om me heen mensen gehad die dolenthousiast samen aan een paard begonne, waren altijd natuurlijk dikke vrienden en het kon absoluut niet mis gaan, het is echter nog altijd misgegaan, op een gegeven moment komen er zaken waar je het niet meer met elkaar eens bent,
Als ik het verhaal van TS lees dan is zij gek op haar paard en emotioneel betrokken bij haar paard en een eventueel veulen, de MAN waarmee ze samen wil doen, gaat het alleen om geld, die 2 dingen gaan in mijn ogen niet samen.
Je hebt dan beide een verschillend idee van wat er met het veulen gaat gebeuren enz enz.

Stel er komt een veulen uit wat niet helemaal goed is, en alleen voor recreatie of fok gebruikt kan worden later, TS is er aan gehecht en wil het veulen houden, Man waarmee ze samen doet heeft goede verzekering en wil veulen laten afmaken om zo verzekeringsgeld te pakken. dit is natuurlijk een vergezocht iets maar toch kan het gebeuren.... of wat denk je wie er met de problemen zit als de merrie iets aan de bevalling overhoud>>??? dan is merrie ook onbtuikbaar voor de sport waar ze nu zo goed in presteert.

Ik heb denk ik in mijn omgeveing een stuk of 12 mensen die een paard samen hebben gehad of doen, heb er nog nooit positieve verhalen van gehoord, in de eerste paar maanden is het erg leuk en daarna een en al ellende,

maar nogmaals, zijn mijn meingen en bevindingen, kan natuurlijk altijd goed gaan.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:57

het gaat vaak genoeg goed
de meeste hengsten hebben ook meedere eigenaren en top paarden hebben ook wel meedere eigenaren
het moet wel echt iets serieus zijn.
niet voor recriatie maar echt voor een goede toekomst, lijkt mij ook dat jij dat wilt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:58

Hangt er ook vanaf wat jij met het veulen wil, wil je het graag zelf houden als opvolger voor je merrie, dan bestaan er wel oplossingen voor opfok en dergelijke.
Doe je het om je merrie "bezig" te houden terwijl jij op kot bent, dan is zo iemand met connecties wel interessant, maar die is misschien even interessant als het veulen gewoon van jou is en hij mee verkoopt en een percentje vangt.
Wat gebeurt er trouwens als het veulen sterft voor de geboorte of erger nog als er iets met de merrie gebeurt, of als het veulen geboren wordt en zich fataal kwetst of...
Wat ik zou voorstellen als die man zo graag een veulen wil, laat embryo's spoelen en verkoop hem een embryo.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:00

Alles goed op papier zetten en doen!
Zo'n kans krijg je misschien nooit meer.

En als die ander zijn deel wilt verkopen dan hoef jij dat nog niet te doen... ben je nog steeds eigenaar en zal de "nieuwe" eigenaar met jou moeten overleggen of zie ik dat niet goed?

Een embryo spoelen is ook een optie, maar ik weet niet of dat voor jou dan zoveel oplevert.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:02

embryo is wel duur
ik zou het ook doen, de merrie is van jou en je hebt er een helft van
er is ook een man die wil een paard van mij voor de helft kopen en wil dat ik haar uitbreng in de dressuur en ook echt met haar doorga. Heb ook nog meer paarden