geen papieren, toch mogelijk om aan te vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venga

geen papieren, toch mogelijk om aan te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:43

Bij mijn 3-jarige merrie zitten geen papieren. Toch zou ik er graag eens een veulentje mee gaan fokken. Is het mogelijk om alsnog papieren erbij te krijgen, zodat een eventuele nakomeling wel gewone papieren erbij heeft?
De moeder is bekend, de vermoedelijke vader is overleden. De ouders van de vermoedelijke vader leven nog wel en zijn bekend. Heeft iemand enig idee wat ik me op de hals haal?

WendyB

Re: geen papieren, toch mogelijk om aan te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:48

Bij mijn paard zaten ook geen papieren toen ik hem als drie jarige kocht.
Zijn moeder staat ingeschreven bij het KWPN en zijn vader was niet geregistreerd, later wel bij het NRPS, maar dat nu ook niet meer.
Ik heb toen een kopie meegekregen van de papieren van de moeder en van beide ouderdieren wat uitgetrokken manen (MET haarwortel!!)
Ook een heel papier meegkregen met de kosten van het aangeven bij het KWPN (1000 gulden in totaal, incl. DNA onderzoek, vandaar de manen, incl. boetes enz.) en ook bij het NRPS (ong. 500 gulden, met de voorwaarde dat het paard min. 12.5% arabisch bloed moet hebben, geloof ik)
Dit heeft de vorige eigenaar allemaal uitgezocht en ik ben eigenlijk niet van plan er verder iets mee te doen omdat mijn paard nu een ruin is en ik vond het veel te duur.
Ik ben ooit wel eens met een merrie naar een NRPS keuring geweest, 1/2 arabiertje, met een onbekende moeder en een overleden vader die wel geregistreerd was, maar op dat moment niet meer omdat ie al een tijdje niet meer leefde.
Daar hebben we Hulpstamboekpapieren bij gekregen.
Maar dan moet je wel met de merrie naar de keuring (wat erg leuk is, moet ik zeggen).
Ik zou even het NRPS bellen, of evt. het KWPN, voor wat actuele informatie, want wat ik weet is al oud.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:24

De moeder is KWPN, dat was de vermoedelijke vader ook. De ouders van de vader ook. (Als de vermoedelijke vader niet de vader zou zijn, is de vader daarvan de vader (lijkt wel een soap)). Het gaat dus alleen om KWPN-papier.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:34

Het veulen krijgt een eigen papier. Dus als je de merrie laat dekken door een KWPN hengst, dan kan je even contact opnemen met het KWPN om te weten wat voor papier het dan krijgt, het kan volgens mij een A-register papier krijgen.

Neem gewoon contact op met het stamboek van de hengst van je keuze.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:37

lijkt mij ook het best gewoon even het kwpn te bellen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 21:50

Koekiesgek schreef:
Het veulen krijgt een eigen papier. Dus als je de merrie laat dekken door een KWPN hengst, dan kan je even contact opnemen met het KWPN om te weten wat voor papier het dan krijgt, het kan volgens mij een A-register papier krijgen.

Ik ben een echte leek op dit gebied, een A-register papier, is dat een gewoon papier of iets afwijkends? Het is in eerste instantie mijn bedoeling om papier te krijgen bij mijn merrie.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:59

Dit lijkt mij erg moeiljik, want wat voor paard is de moeder? KWPN? Als het niet met een KWPN hengst is gekruisd wordt het moeilijk lijkt mij. Maar goed, doe eens navraag bij de stamboek waar je ze zou willen inschrijven.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:01

Doe ik! Ik zal eerdaags eens contact opnemen met het KWPN. Bedankt voor jullie reacties!
(Beide ouders zijn/waren KWPN, maar het ging hier niet om een goedgekeurde dekhenst)

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:04

Dan zou je volgens mij een bij-register papier kunnen krijgen. Of een AVS papier ofzo.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:02

AVS is het papier van Arabisch Volbloed Stamboek