Hengsten Duitsland minder kwaliteiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Hengsten Duitsland minder kwaliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:36

Ik zat eens te kijken tussen de dekkingskosten van duitse rijpaard hengsten.

Dat is toch echt wel een verschil zeg!( met vergelijking van Nederlandse hengsten) hier mijn vraag/ stelling.

Zijn duitse rijpaardhengsten relatief goedkoper of hebben ze minder kwaliteiten?

Zijn er meer mensen die voor een Duitse hengst kiezen?

Dees

Re: Hengsten Duitsland minder kwaliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:18

In Duitsland heb je net zo goed slechte hengsten als in Nederland. In Duitsland heb je ook net zo goed goede hengsten als in Nederland.

Het is overigens niet voor niets dat in de Sprt-Rankings de Duits gefokte paarden het erg goed doen. Nederlandse paarden ook, maar let op; Nederland drijft tegenwoordig wel op successen met geimporteerd en/of oud bloed. Dat kan je van Duitsland niet zeggen kwa paarenfokkerij.

Dat de hengsten in Duitsland goedkoper zijn, is niet waar. De onbewezen hengsten zijn lager in dekgeld, de bewezen hengsten duurder. Het is mij een volledig raadsel waarom men bij het KWPN al 900/1.000 euro dekgeld wil zien voor een rietje van een 3 jarige net goedgekeurde hengst. Dàt vind ik echt te duur. Het dekgeld van een bewezen KEURhengst als Burggraaf is daarentegen weer te laag gezien de kwaliteit...
De tarievering van Duitse hengsten vind ik eerlijker.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:25

Ben het wel met Dees eens.
Alleen is het bij verzending van sperma van duitse hengsten naar Nederland zaaks om de verzendkosten erbij op te tellen. Dit kan toch aardig oplopen bij meerdere keren verzenden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:09

Duitse hengsten zijn zeker niet slechter,er is wel een groter aanbod.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:27

Oke, ik vroeg het me namelijk af.
Ik kwam een aantal duurdere tegen ( natuurlijk! ) Maar ook gewoon veel goedkopere onbewezen hengsten. Daar ligt die prijs op zo'n 450 euro. Maar in Nederland vragen ze er dan als snel 6/700 euro voor.

( Dit is allemaal puur intresse hoor!! )

bedankt voor de reacties

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:36

Een groot verschil is dat een deel van de hengsten in Duitsland door de staat worden gesubsidieerd. Duitse hengsten vind ik niet slechter dan KWpn hengsten, zeker niet eerder omgedraaid(prijs/kwaliteit verhouding). Maar je kan het zo stellen waaruit bestaat het KWPN aanbod, is dat niet een en al DUits van oorsprong.

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:10

Duitse hengsten doen zeker niet onder voor "Nederlandse" hengsten.

Sterker nog het KWPN staat of valt met de inbreng van duits bloed ( + inbreng van ander bloed). Neem nou bijvoorbeeld de eerder genoemde burggraaf(Landgraf I x Cor de la Bryere x Mandarin), word door iedereen als KWPN-er aangezien maar tot in de zoveelste generatie zie ik geen enkel drupje "nederlands" bloed. Oke, nou is hij dan wel geselecteerd door NEDERLANDERS maar wat zegt dat nou.

Ik ben sowieso niet zo'n KWPN-fan maar dat even terzake. Nou zeg ik niet dat duitsers geen bloed van andere stamboeken vandaan halen maar toch wel in mindere mate dan het KWPN ( uitgezonderd de inbreng van volbloeden). Dit is ook een van de redenen( + onder andere het karakter van duitse hengsten) dat ik een tijd terug ben overgestapt naar het westfaalse stamboek en een tijd later ook verhuisd ben naar Duitsland.

Daar komt bij dat ik vind dat de hengsten hier niet voor reele prijzen aangeboden worden; neem nou Lingh, hij mag dan wel sportieve prestaties hebben geleverd maar hij heeft nog niet eens een eerste jaargang laten zien, men weet bij god nog niet wat hij doet in foktechnisch opzicht en toch word er al weet-ik-hoeveel euro voor gevraagd. Nou als je het mij vraagt is dat toch echt van de zotten!

Nee, geef mij maar mooi een duitse hengst zonder die sportieve prestaties maar met wel mooie fokresultaten! (daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat "Nederlandse" hengsten geen goede fokresultaten kunnen leveren!!!)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:18

Hoeveel Frans bloed heeft Burggraaf????

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:52

Ik zeg ook niet dat het allemaal 'duits' bloed is maar dat het in ieder geval geen 'Nederlands-bloed' is

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:54

Oke ik heb het een beetje raar geformuleerd ja, nu ik het nogmaals terug lees, ik had inderdaad beter een ander voorbeeld kunnen gebruiken

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:47

Ik ben het wel met iedereen eens, over dat Nederlanders snel te veel geld vragen voor een nog niet bewezen hengst!

En dacht zelf ook niet dat Duitse hengsten minder goed waren, maar als je het prijzen verschil ziet, zou je bijna gaan twijfelen!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:36

je moet wat dat betrefd niet afgaan op prijzen. Ik vind juist dat het gestimuleert moeten worden jonge hengsten lager in het dekgeld te houden. Kijk bijv. naar het nrps, veel hengsten zijn goedkoper 400 a 600 euro en dan zijn er veel mensen die zeggen; nou die hengst hoef ik niet want die is zo laag in het dekgeld dat daar moet wel wat mis mee zijn!!! Nou, niet dus..!!!!!!! De duitseres hebben veel kwaliteit en zijn eerlijker met de dekgelden. Voor de fokker zeker interessant.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:56

Het KWPN is ook geen RAS maar een STAMBOEK (ofwel vereniging van alle opgenomen warmbloedpaarden)

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:33

Mansolein schreef:
je moet wat dat betrefd niet afgaan op prijzen. Ik vind juist dat het gestimuleert moeten worden jonge hengsten lager in het dekgeld te houden. Kijk bijv. naar het nrps, veel hengsten zijn goedkoper 400 a 600 euro en dan zijn er veel mensen die zeggen; nou die hengst hoef ik niet want die is zo laag in het dekgeld dat daar moet wel wat mis mee zijn!!! Nou, niet dus..!!!!!!! De duitseres hebben veel kwaliteit en zijn eerlijker met de dekgelden. Voor de fokker zeker interessant.

Ben ik helemaal mee eens!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:55

Het is ook zo dat dit jaar het dekgeld van veel hengsten sterk gedaald is. In Duitsland zijn de verdiensten van mensen ook duidelijk minder zeeker met d ekomst van de euro. Zo ging bijvoorbeeld de goed verervende hengst Cheenook van 900 op 600 Euro. Dus om de kleine fokkers te gemoed te komen. Veel kleine fokkers lieten hun merries niet meer dekken door de hoge kosten. Nu ziet het er wat beter uit. De hengsgenhouders hebben liever 2 dekkingen voor 600 dan 1 voor 900

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:16

Mireille1970 schreef:
Het KWPN is ook geen RAS maar een STAMBOEK (ofwel vereniging van alle opgenomen warmbloedpaarden)

Dat is ook te zien aan de hengsten die in het stamboek worden opgenomen.

Dat zijn ook gewoon duitse hengsten net zoals volbloeden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:57

sarabande schreef:
Hoeveel Frans bloed heeft Burggraaf????

Via Cor de la Bruyere (Selle Francais) 25%.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:17

ik vind persoonlijk dat de nederlandse hengstenhouders ( er zijn uitzonderingen) arrogant zijn met die hoge prijzen. Ze handelen vaak de zaken niet netjes af en zijn onbeschoft en duur. Ze moeten blij zijn met kleine fokkers ( met iedereen) en ze netjes behandelen. DE KLANT IS KONING!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:52

Ik denk dat het voor een groot deel marktwerking is, hieronder een tabel met het aantal hengsten per stamboek en het aantal veulens (is wel van een paar jaar geleden).
Dan zie je dat er veeeeel meer duitse hengsten zijn. Statistisch zal het KWPN er best een aantal verkeerd selecteren, maar bij de duitse stamboeken kan het niet anders zijn dan dat ze ook mindere hengsten hebben toegelaten.

Afbeelding

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:39

wooow veel hannoveraanse veulens gefokt

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:42

iedereen bedankt voor het reageren, ik ben ook weer wat wijzer