Ontwikkeling kleur veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinanda

Ontwikkeling kleur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:28

Wie weet hoe de ontwikkeling van een kleur bij een veulen gaat tot een volwassen paard?
Mijn jaarling ( zie foto) is helemaal pikzwart geboren. Door de veulenschetser destijds ook als zwart op papier gezet. Nu echter heeft zij een zwart hoofd en een bruin lichaam.
Op zich niet erg dat ze eventueel niet zwart zou worden, maar een zwart hoofd met een bruin lichaam
Wat denken jullie zou ze nog helemaal zwart bijkleuren of is dit gewoon de kleur die ze ook zal hebben als ze volwassen is? Ik ben gewoon even benieuwd

Afbeelding

Hier nog even een foto van haar hoofd, dat is echt zwart, op de andere foto niet zo duidelijk te zien

Afbeelding

hananya

Re: Ontwikkeling kleur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:04

Die bruine kleur komt door de zon! Dat hebben veel meer zwarte paarden. De ruin die ik rijdt is ook gitzwart, zelfs wanneer ik hem scheer in de winter wordt hij niet grijs... Maar in de zomer wanneer hij veel in de zon staat wordt hij bruin. Veel friezen hebben dit ook. Die krijgen dan een deken op voordat ze naar de keuring gaan om te voorkomen dat ze bruin worden...
Maak je niet druk dus, want van de winter wordt hij weer mooi zwart!

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:43

idd door de zon

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:48

Mijn merrie was ook zwart toen ik haar kocht, nu is ze op haar flanken en rug bruin.. Ze verkleuren gewoon door de zon dus!

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:06

Ok, Het zou inderdaad kunnen dat het van de zon komt. Ik had daar zelf ook al aan gedacht, de moeder van deze jaarling is ook zwart en inderdaad die verkleurt ook in de zomer.
Het verschil is alleen wel dat zij dan ook in de winter helemaal zwart is.
De jaarling was eigenlijk alleen zwart toen ze geboren werd, daarna kreeg ze een bruine veulenvacht en op de een of andere manier is dat bruine "gloedje" er nog niet weer afgegaan.Dus ikzelf heb zo mijn twijfels of ze wel weer ooit helemaal zwart gaat worden

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:25

Ik denk dat je eerder een "zwart bruin" hebt ipv een zwart paard.
Het is een ontzettend donker bruin gekleurd paard.
Het is een veel voorkomende fout bij de meeste mensen die al te graag een zwart gekleurde paard willen hebben om deze verschijnsel met de vinger aan te wijzen dat het komt door verbleking door te veel zon. De zon kan niet zo veel verbleking veroorzaken dat het paard zo veel bruin haren toont.

Het zwarte gezicht wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de sooty gene wat ook de grotendeels de oorzaak is van de donker kleur of liever gezegt 'schaduw effect' over de bruine kleur.

Je schrijft dat de moeder zwart is ... wat is haar afstamming en die van de vader van de jaarling? Hieruit zou je normale wijze kunnen uitmaken wat het genetisch moet zijn.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:52

Sorry Peterina dat is niet waar.
Ik heb zelfs friezen gezien die geheel rood-bruin waren gekleurd!
Dit is echt wel een zwarte, zelfs een sooty bruine blijft bijna altijd een koperneus houden, en een bruine word ook bruin geboren.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:05

inderdaad, de zo, mijn shetlander regina heeft dit ook, en als je even in m'n profiel kijkt zie je dat ze in de winter toch echt helemaal zwart is(je ziet wel een bruinige gloed, maar dit is in het echt niet zo), maar nu is ze ook bruinig.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:21

Deze kleur schakeling wordt momenteel onderzoekt in verschillende Uni.Labo's in de USA. Het heet 'Seal Brown', let op de 'brown', en wordt gedacht veroorzaakt te worden door een afwijking/mutatie van de Agouti gene. Deze 'nieuwe' gene - dat is het niet - hebben ze 'At' genoemd.
De uitwerking van deze Agouti gene op zwart geeft de kleur schakeling die je ziet in de foto's hierboven. Het zijn genetisch bruin paarden al zijn ze seizoens gevoelig wat betreft 'diepte' van de kleur.

Friesen zijn een heel andere geval! Deze zijn genetisch zwart paarden en door conditie en voeding kunnen zijn ook 'diepte' verschillenen hebben in de zwart kleur.

Verder is het niet waar dat bruine paarden bruin worden geboren. Veel bruin paarden worden zeer donker tot bijna zwart geboren. Dit is juist het onderscheid met zwart paarden die veel al een 'vieze' donker grijs of zg muisgrijs geboren worden. Let wel er zijn, zoals gewoonlijk, altijd uitzonderingen maar de meeste veulens geven pas hun echte kleur 'prijs' na de haarwisseling op +/- 4 maanden en dan na de winter van hun eerst levensjaar.

Ik weet dat zwart erg populair is maar helaas zou ik als schetser deze jaarling NIET als zwart opnemen.
Maar nogmaals mijn vraag wat de kleur van de ouders (moeder is zwart) en voorouders. Hier ligt misschien de antwoord.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 11:07

Ten eerste wil ik wel even rechtzetten dat ik niet perse een zwart paard wil hoor! Wat dat betreft heb je het precies tegen de verkeerde persoon, goed dat kun njij niet weten maar kleur is voor mij over het algemeen totaal onbelangrijk en zoals ik al schreef wat ze ook wordt ik vind alles prima of ze nu bruin of zwart wordt zolang ze maar gezond is!

Wat mij nu juist zo interresseert is de ontwikkeling van haar kleur, nu heeft ze een zwart hoofd en een bruin lichaam en dat heb ik nog niet zo vaak gezien, dus ik vroeg mij af wat gaat ze nu worden uiteindelijk, bruin of zwart.

De afstamming, de vader is OOseven.

Hier nog even een foto van deze winter, met de moeder op de achtergrond ( die is dus echt zwart) , hier is ook al duidelijk te zien dat het hoofdje van de jaarling zwart is en de wintervacht een bruine gloed heeft. Ik vraag mij dus gewoon af of de kleur nog bij gaat trekken naar 1 geheel of dat dit haar echte kleur is zeg maar. De veulenschetser was er van overtuigd dat het een zwarte was, dit kon hij o.a. zien aan de neus. En niet omdat ik dat wilde hoor Maar goed het is een mooie toverbal

Afbeelding

Ohja, ook nog even een foto van de geboorte, daar was het veulen toch ook echt zwart kijk maar

Afbeelding

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:37

ik denk dat het voor een deel door ze zon komt.. en ik denk eigenlijk niet dat hij of zij helemaal zwart wordt maar zwart/bruin .

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:54

nou ik snap ook helemaal niets van mijn 10 weken oude veulen van Special D (zwart) * Rex Magna (zwart) * Nepal en mama is een vos. mijn kleine special was donkerbruin geboren, is toen lichtbruin geworden en nu is hij aan het verharen en heb je een veulen met een donkerbruin hoofd, bruin lichaam en donkerbruine en zwarte vlekken? wat word het nou???

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:30

Jinanda schreef:

Ohja, ook nog even een foto van de geboorte, daar was het veulen toch ook echt zwart kijk maar

Afbeelding

Je hebt een echte toverballetje. Op deze foto is het zo te zien een zwarte veulen, maar het veulen vacht verbergt veel en je kan er echt niet op rekenen wat betreft de volwassenen kleur.

OO Seven is een genetisch bruin maar hij is homozygoot voor zwart (EE Aa). Dus je jaarling is altijd EE maar ik zou durven gokken op de aanwezigheid van de At gene en de sooty gene.

Je hebt gelijk dat het eigenlijk van weinig belang is zolang als het gezond en gelukkig is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:36

Noon schreef:
nou ik snap ook helemaal niets van mijn 10 weken oude veulen van Special D (zwart) * Rex Magna (zwart) * Nepal en mama is een vos. mijn kleine special was donkerbruin geboren, is toen lichtbruin geworden en nu is hij aan het verharen en heb je een veulen met een donkerbruin hoofd, bruin lichaam en donkerbruine en zwarte vlekken? wat word het nou???

Dit is makkelijk .... hij is nog niet uit zijn veulen vacht en dat gaat nog tot ongeveer 16 week oud duren. Dan pas kan je zeggen wat voor kleur hij heeft.

Genetisch gezien, ALS mama geen agouti gene draagt, is het een zwart gekleurd paard.
Special D is EEaa, 'mama' is ee ?? (hier zo het handig zijn om de voorouders kleur te weten):
Veulen:
= zwart ... als moeder geen agouti draagt
= bruin ... als moeder agouti draagt

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:25

Heb zelf 2 friezen die allebei bruin zijn in de zomer, staan lekker op de wei. Als het dalijk winter wordt en ze staan 2 weekjes op stal dan zijn ze gewoon weer diep zwart. Komt door de zon.

groetjes

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:48

Heeeee.....er missen een heleboel posts in dit topic!!

Ik kan b.v. helemaal de post van Dundijk niet lezen, jammer hoor!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:28

Vorig jaar is bij ons een Skydancerveulen geboren dat echt een zeehondengrijs velletje had.
Dit is hem 3 dagen oud
Afbeelding
Hij werd later zwart maar met het verharen kreeg hij donkerbruine ringen om zijn ogen. Hij is nu vrijwel zwart maar met een donkerbruine neus, echt zwartbruin.

Dit jaar hebben we een vosschabrak merrieveulen.
Afbeelding
Maar nu het veulenhaar eraf gaat komen er hele donkere haren terug. Ze lijkt wel zwart te worden. Ik ben benieuwd hoe ze er over een paar maandjes uitziet. Nu lijkt het nergens op. Ook weet ik nog niet of ze aftekeningen aan haar benen krijgt.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:36

in de voor ouders van mijn veulen zit heel af en toe vos, de rest is allemaal zwart, wordt het dan ook zwartbruin?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:46

regina schreef:
in de voor ouders van mijn veulen zit heel af en toe vos, de rest is allemaal zwart, wordt het dan ook zwartbruin?

Vos heeft niets te maken met zwart of zwartbruin. Een paard is of zwart, bruin of vos. Een zwartbruin paard is een genetisch een zwart paard met een Agouti gene of een bruin paard (zwart+agouti) met een lading sooty gene erboven op.