Oudere hengst Able Albert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gabbertje

Oudere hengst Able Albert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:45

Ik heb in de begintijd van bokt al een gevraagd of er mensen zijn die ook een zoon of dochter hebben van de hengst Able Albert.
Aangezien bokt behoorlijk groter is geworden vraag ik het nu nog maar eens.
Wie heeft (of kent) nageslacht van Able Albert.
Ik heb een ruin van 18 jaar van deze hengst, Able Albert is dus wel het wat oudere bloed.

Ziolette

Re: Oudere hengst Able Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:03

Wij hebben een 15-jarige Albe Albert-merrie, er staan foto's van haar in mijn profiel. Ze is momenteel drachtig van Aachen en we hebben ook nog een dochter van haar met als vader Karandasj.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:10

Heel oud topic over Able Albert xx (niet meer op reageren, is uit 2001): viewtopic.php?t=13924 - staat wel e.e.a. aan bruikbare info in.

Ik ken een wat oudere (15+) Able Albert die klasse 4 endurance loopt (120-160 km).

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:33

Wij hebben een Furore x Able Albert merrie.
De Able Albert hebben we in 1995 verkocht naar Duitsland, dit omdat mijn opa toen overleden was en we hierdoor iets moesten inkrimpen. Dat bloed was toen niet zo interesant en het was ook een hele lastige merrie (behalve als ze een veulen had dan was ze schaapmak). Het was wel een hele mooie merrie om te zien, ze was erg sterk gebouwd. Ster is ze ook nog geworden, maar vanwege haar karakter kon ze geen goede IBOP lopen en is ze dus nooit keur geworden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:53

Ik ken 2 Able Albert-nakomelingen. Een ruin en een merrie uit '88. De ruin ken ik iets beter dan de merrie. Beide paarden hebben een zeer goed karakter.
De merrie heeft voor zover ik weet M-dressuur gelopen en wordt al jaren als fokmerrie gebruikt. Fokt trouwens heel mooi na.
De ruin is tweemaal Z2-dressuur geweest (met vader en met dochter) en geniet sinds enkele jaren van zijn pensioen.
Vooral voor de ruin heb ik een zwak. Hij staat op de stal waar ik met mijn paard altijd kom om in de bak te rijden. En zo af en toe als ik 's winters tijd over heb, dan poets ik 'm wel eens. Kuikenmak is hij, blijft netjes stilstaan in z'n stal, geniet van alle aandacht.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:00

Ik had een schimmel ruin van Able Albert, Ferdinand, hij galoppeert helaas nu over de eeuwige jachtvelden, hij had artrose achter. Hij had Z1 gelopen, ik heb mijn ORUN met hem gedaan. Super paard, vergeet ik nooit meer. Wilde alles voor je doen. Als je wil kan ik je een foto mailen, staat alleen niet op deze pc, maar bij mijn ouders.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:51

Lavanta schreef:
Wij hebben een Furore x Able Albert merrie.

Grappig ik heb een Furore x Able Albert hengst gehad. Heel goed beestje heeft nog internationaal gespongen.

Mijn eerst paard was een Able Albert, mooi paard die goed kon springen en hele goede gangen had.
Wel een moeilijk karakter en als hij eenmaal begon te bokken was het zeker dat ik de grond ging raken.
Hij is helaas maar 6 jaar geworden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:40

Ik was vroeger helemaal weg van een Able Albert hengst.
Ik heb 'm zelf zadelmak gemaakt als hengst, daana is hij gecastreerd en heb ik nog even door kunnen rijden.

Ik vond 'm super! Hij had zo'n fijn karakter. Ontzettend leergierig, nergens bang voor en wilde alles voor je doen.
Hij had wel een vrij typische galop.
Hij is al vrij snel verkocht. Hij zou nu een jaar of 15 moeten zijn.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:00

Als ik het me goed herinner liep er vroeger bij ons een grote schimmelruin van Able Albert in de manege mee. Hij had in zijn jongere jaren in het M gesprongen, hij is een paar jaar geleden ook naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Het was en E'tje dus ook van '85 of iets in die buurt.

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:23

Ik sta er wel een beetje van te kijken hoeveel mensen deze hengst kennen. Ik dacht altijd dat hij vrij onbekend was! Leuk al deze reacties!
@ Ziolette: De dochter is echt super! Ze heeft nu de kleur van opa

@ Karin: Dat topic was ik aan het zoeken! Ik kreeg hem alleen niet meer via de zoekfunctie. Dank je

@porscherider: Het schijnt dat Able Albert zelf een heel goed karakter had en goede cijfers heeft voor o.a stalgedrag. Gabber geniet ook echt van de aandacht die hij krijgt met poetsen en af en toe rijden. (is met pensioen)

@Yvette23: Ik zou een foto wel heel erg leuk vinden. Ik ben toch wel op zoek naar gelijkenissen. Lijkt me erg leuk! Misschien dat er meer mensen zijn die foto's hebben? Ik zal vanavond zelf ook een foto plaatsen. (zit nu op mijn werk )

@Boemel: Gabber heeft ook een eigenaardige galop. Wel goed uit te zitten maar geen mooie galop om te zien.

Gabber is vroeger Z1 geweest. Ik ben zelf niet zo'n topruiter en heb hem 7 jaar geleden gekregen als leerpaard en hij heeft mij zeer zeker veel geleerd. Ik ben ook nogal bang aangelegd maar Gabber heeft een goudeerlijk karakter en doet geen vlieg kwaad. Gabber heeft nu slijtage in het sesambeentje en mag niet meer intensief gereden worden. Hij staat lekker in het land en heel af en toe kruip ik er nog lekker even op. Daar geniet hij zichtbaar van.

Bedankt voor alle reacties!

edit: het valt me op dat er veel schimmels voorkomen. Gabber is donkerbruin, zwarte benen en manen, 3 witte haartjes op zijn voorhoofd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:33

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:46

Dit paard heeft wel wat weg van de mijne. Gabber is wat donkerder bruin. Heeft wel een sprekend koppie!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:34

Dit is Gabber

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:06

Gabber lijkt erg op de Able Albert die ik destijds gereden heb.
Hij heette trouwens Izaak (tja hoe verzin je het?)

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 08:11

Heb je ook een foto van Izaak? Aan de letter te zien is hij dus twee jaar jonger dan Gabber.
Kun je ook nog wat over zijn karakter vertellen?

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:54

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:56

Ik denk dat het een leren bitje is. Misschien zit er onder de kin nog een riempje om het op zijn plaats te houden, is op de foto alleen niet te zien. Er zijn iig meer mensen die zo rijden in de endurance.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 13:50

Ik heb helaas geen foto van Izaak.
Hij was niet zo heel groot. Ik schat ca. 1.62m, bruin en ik kan me niet herinneren dat hij aftekeningen had.

Hij kwam als 4-jarige hengst op de stal waar ik toendertijd reed. Hij had altijd op het land bij een boer gelopen en was behoorlijk mager.
Zodra hij wat dikker was hebben we 'm zadelmak gemaakt.

Als hengst was hij best lief, maar kon wel geniepig bijten. (Wanneer je het niet verwachtte). De 3e keer dat ik erop zat heeft hij mij eraf gegooid. Hij hield gewoon niet meer op met bokken.
Daarna is hij gecastreerd. Hij heeft 3 weken stil gestaan en daarna heb ik 'm weer opgepakt.

Vanaf dat moment was hij geweldig Doordat hij geen hengst meer was had hij z'n kop meer bij het werk. Ik heb 'm in totaal slechts 12x gereden, maar hij snapte alles en vond ook alles leuk. Hij was nergens bang voor.

In die paar weken dat ik 'm gereden hab, had ik al een buitenritje met 'm gemaakt, balkjes gelopen en 80cm gesprongen. Ik was echt gek van 'm, maar hij is heel snel verkocht.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:03

Heb tijdens een van mijn stages veel op een Able Albert gereden genaamd Hooperman! Een schimmelruin die Z dressuur heeft gelopen en springen echt super leuk vindt. Als je een hindernis in de bak laat staan en Hooper er bij in de bak zet gaat hij uit zich zelf steeds maar weer een sprongetje maken, zo leuk vindt hij het. De eigenaar zei dat hij hem destijds ook nog voor de hengstenkeuring heeft gehad, hij is hierdoor ster geworden. Een heel leuk paard!

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:51

ik ken een faldo X able albert van mn werk, en ik ben er zeer over te spreken, springt nu l, maar gaat binnenkort over naar m springen..egt een supermerrie, hardstikke lief, alleen een btje angstig en spastisch met de achterhoefjes uitkrabben/proppen draaien, week niet btje onzeker ofzo, maar hardstikke lief!!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:24

Karen Galema had destijds (jaren 80 - 90 ) een hele leuke AA onder het zadel in de dressuur en volgens mij ook springen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:43

Kennis van mij heeft een Krack C x Able Albert gehad. Prachtige merrie, erg groot. Kan heel goed bewegen.
Ze heeft het paard verkocht omdat ze er toen niets mee kon. Ze heeft nog steeds spijt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:39

Ik heb er 2 schimmels van gehad.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:07

ik ken een paar paarden die te kopen staan die afstammen van deze hengst.