Veulen meelopen in volwassen kudde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Veulen meelopen in volwassen kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 16:55

Hebben jullie je veulen en moeder apart van de kudde of lopen me gewoon mee met mams in de grote groep?

Aziro is nu 3,5mnd oud en loopt mee in de kudde. Er staan allemaal merries en 1 ruin. Je raad het misschien al, die ene ruin denkt dat hij hengst is en heeft i.m.o. een beetje de p*k op Aziro.
Nu is pesten 1, die kleine mag best leren dat niet alle paarden lief zijn. Maar nu loopt hij dus kreupel als gevolg van een beet op een spier in zijn schouder en die ruin laat hem echt niet met rust omdat hij moeilijk loopt.

Wat zouden jullie doen??
Ik heb de balen van die ruin onderhand, maar misschien stel ik me te beschermend op voor de kleine??

NuageJarig

Re: Veulen meelopen in volwassen kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:35

Ik zou hem uit die groep halen.

Mijn veulen loopt met moeder en haar zus van 2 jaar oud. We hebben nog 2 volwassen paarden maar ik zet ze niet bij elkaar omdat ik bang ben voor blessures. Ik vind een veulen toch nog te fragiel, 1 trap en je bent klaar. En omdat de paarden van tegenwoordig niet gewend zijn in een groep te lopen met veulens weten ze ook niet hoe ze zich daartegen moeten opstellen.

Zeker als de moeder niet de leidende merrie is zou ik het niet doen

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:58

ik zou hem er idd ook uithalen, als je merrie zelf niets doet lijkt mij dat het veiligste. want strax is er niks meer van je veulen over. toen mijn veulentje een blessure had was mijn merrie toendertijd extra beschermend en joeg alles de stuipen op het lijf maar nu hij zelfstandiger is en zich beter voelt moet hij wat meer op zichzelf passen en van zich af bijten...en gelukkig doet hij dit nu ook

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:01

Als je paard kreupel is moet die rust, uit de groep dus. Zeker als de ruin het dier blijft pesten, zo'n veulen kan niets doen, niet eens wegrennen! Probeer het weiland in 2en te delen en het kamp te splitsen als je geen andere wei hebt.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:07

wij hebben alles bij elkaar in staan, nu scheelt het dat mijn merrie redelijk hoog in rang staat en de hoogste in rang heeft ook een veulen. die 2 spelen de hele dag en het gaat super.de eerste weken hebben we ze wel apart gehad maar dat was mee voor de merries om aan elkaars veulens te wennen.......meestal is er namelijk maar 1 veulen ieder jaar en nu dus onverwacht 2.,....achteraf zijn we daar wel heel blij mee, ze spelen met elkaar en laten de kudde met rust

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 08:16

Die kleine mept wel terug, maar het is dan meer een Calimero verhaal nu. Zij zijn groot en ik is klein.
Lis staat wel vrij hoog in de rang dus daar zit het probleem normaal ook niet, maar madam is nu henstig en dus lekker volgzaam ipv beschermend. Zal anders met de boer eens vragen of ze misschien even apart kunnen maar. Ik wil toch graag wel een heel veulen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:22

Ik heb mijn merrie met veulen ook gewoon in de groep lopen. Mijn merrie is alfa-merrie en als een ander paard mijn veulen lastig valt, steekt zij daar wel een stokje voor.

Ik zou als ik jou was inderdaad het veulen en de merrie uit de groep halen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:27

Ik heb ze nooit alleen met de merrie lopen, alleen de eerste week houd ik ze even apart.
Er lopen altijd wel andere merries (met of zonder veulen), een ruin of gewoon de dekhengst bij.
Zij voeden het veulen ook op en je krijgt er heel sociale dieren van.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 08:30

MarijeR schreef:
Ik heb ze nooit alleen met de merrie lopen, alleen de eerste week houd ik ze even apart.
Er lopen altijd wel andere merries (met of zonder veulen), een ruin of gewoon de dekhengst bij.
Zij voeden het veulen ook op en je krijgt er heel sociale dieren van.

Daarom staan ze ook idd in de kudde . Denk dat ik maar even moet kijken hoe hij loopt vandaag en anders kunnen ze misschien wel even apart tot de kleine weer goed loopt.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:29

Je kan het land in 2en splitsen en de helft om helft verdelen, de paarden die WEL goed voor het veulen zijn zet jij bij moederlief+veulen. Zo krijgt het veulen ook te maken met andre paarden wat marijeR ook al zegt. En in het andere 'kamp' zet je ongeveer een even aantal. Als er maar 1 boosdoender is (de ruinm dacht ik, ) dan kan je af en toe een x de kampen splitsen. Dan leert het veulen weer nieuwe paardjes kennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:38

Ik heb mijn merrie ook alleen de 1e week apart gehad, daarna lekker in de groep. Ik heb niet een pony die vervelend is voor andere (ja, mijn veulen zelf, die hapt in alle oren die hij tegen komt ). Mijn hengst is echt papa vind hij(van alle veulens!), dus na het afspenen gaat Senna bij zijn papa ipv zijn mama.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:54

Lio en Avenue hebben ook een tijdje in een kleine groep gelopen. Avenue was toen inmiddels 2,5 maand toen ze in de groep gingen. Ze liepen tussen een 3 jarige drachtige merrie en een 10 jarige ruin.
Later kwam daar nog een andere 3 jarige drachtige merrie bij.
Het is eigenlijk altijd goed gegaan. Avenue bleef ook in de wei als ik wat met Lio ging doen. Avenue is nooit geschopt of aggressief gebeten, maar meer een opvoedkundige boze blik van een merrie.
De merries pasten op haar als Lio de wei uit was.
Nu lopen ze weer samen in een weitje vanwege praktische redenen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:17

Bij ons op stal lopen merrie en veulen ook in een kudde.
De eerste week even samen, en daarna met twee andere merries, en nu met ook een ruin en wat shetten en mijn tink erbij.
In jouw geval... kan die ruin er niet tussenuit ?

r0ows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:50

Eigelijk horen ze een veulen toch te beschermen ? ( dacht ik weet ik niet zeker )

Maarjaa ik zou denk ik die ruin tussen uit halen, als dat zou kunnen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:11

Ja maar dan moeten ze dat wel gewend zyn of leren R0ows

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:41

ik zou die ruin eruit halen want het is heel belangrijk dat een veulen in een groep opgroeid (vind ik)

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:36

Ik heb zelf een merrie veulen van bijna 5 maanden. Toen ze kwam heb ik haar ook bij de kudde laten lopen, maar ze is nog zo klein vergeleken bij die andere en natuurlijk zonder mama. Ik heb op een gegeven moment de liefste paarden bij ons op stal ertussen uit geplukt en haar bij die paardjes gezet.

Er staan bij ons 12 paarden op de wei, ik heb mijn eigen ruin erbij gezet, daar kan echt alles bij en 3 veulen shetjes, mijn ruin is helemaal in zijn element, eindelijk is hij een keer de baas.

Toen er iemand voor de keuring van de verzekering kwam, en ik aan haar vroeg wat het beste was, gaf zij mij ook dit antwoord, tuurlijk is het belangrijk om voor een veulen in een kudde te staan, maar dit moet wel veilig zijn. Anders zou ik ze lekker scheiden. Volgend jaar zet ik haar wel gewoon bij de kudde, maar dan is ze wel een stuk groter en sterker, dit jaar nog ff niet.

Groetjes

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:42

Momenteel heb ik twee merries met veulens, een 2-jarige ruin en een 3-jarige ruin in een kudde lopen.

Het gaat goed maar soms is de 2-jarige wat te omstuimig voor de juffies en dan gaan ze mama op zoeken . Hij is ook, zelf nog veulen, af en toe jalous op de aandacht die ze krijgen en wilt dan dreigen. Heeft tot nu toe niet 'uitgehaald' naar de veulens maar wel is het gebeurt dat de veulens in een andere wei in eens stonden omdat mijnheertje ze door de draad (touw) had gejaagt.

De juffies zijn nu 4 en 3.5 maanden oud en 'verzetten' zich (samen !) tegen zijn soms opdringerig 'ik wil spelen' gedrag. Ze durven hem wel is te bijten en stampen, maar de goed zak doet niets terug.

Voor de rest bepalen de merries het gedrag van de andere en als het allemaal te omstuimig wordt, roepen ze juffies en knullen ter order! En niemand durft tegen oma, Goldy, op te gaan want als DIE boos is !!!!!