HOE vervoer ik straks mijn veulen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhythm

HOE vervoer ik straks mijn veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:11

Eind september mag mijn veulen van de merrie af en moet dan dus vervoert worden.

Ik zelf ben in het bezit van een 2-paards Brenderup trailer.

De meningen over het vervoeren verschillen nogal en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Dus barst maar los met tips en hints...

romykiki_

Re: HOE vervoer ik straks mijn veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:14

er staat bij het pensio nook een veulen die binnenkort van de moeder afgaat,. zij doen moeder en veulen in de trailer, mogen met de trailer het weiland inrijden waar het veulen komt te staan. proberen moeder te laten staan, lukt dit niet, dan halen ze moeder er ook uit, en ze hebben tog alle tijd om moederpaard weer de trailer op te zetten succes!!

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:25

FF wat meer info..Veulen wordt netjes afgespeend van de moeder, minstens een week van te voren. Het vervoeren met moeder heeft voor ons geen zin. Is ook een bewuste keuze geweest i.o.m. de fokker. Dus het gaat om het vervoer het VEULEN...helemaal alleen...
DANK!

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:26

@romykiki toch bedankt!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:44

gewoon regelen dat een ander paard eventueel dat ritje meekan?
En anders zo kort mogelijk vast zetten, eventueel erbij blijven tijdens het vervoer?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:00

Er wel een ander paard bij doen. Of toch de moeder.

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 19:07

Thanks voor het advies. Denk dat een ander paard erbij geen optie is. Moeder kan ook niet mee...graag nog andere tips...??!!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:12

Een veulen, dat een week van zijn moeder af is. Lijkt me niet op een andere manier te vervoeren, zonder ander paard erbij.
Zo hebben wij het gedaan:

Veulen stond al enige tijd, alleen in een stal. Wel bij moeders in de buurt, maar paar stallen verder. Na een tijdje wouden wij het veulen lekker in de wei laten lopen, en hebben dus bij vrienden/kennis een weiland gevonden, waar ook nog andere liepen. Omdat moeders naar de hengst was, stond het veulen al een tijdje alleen op stal (met nog wel andere paarden erbij hoor) en toen hebben we mijn paard, die steeds naast hem stond, maar meegenomenen en hij wou ook zo mee, en toen konden we het veulen ook gewoon uit de trailer laden zonder dat die van mij er ook uit moest.

Misschien heb je er wat aan...

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:16

He Wendy, waarom vraag je 't Ton en Claudia niet even? Die hebben toch ook hun veulen vorig jaar in de trailer meegenomen zonder een ander paard? Of vergis ik me nou?

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 19:19

@Kikker..veilig vervoeren bedoel ik
@ Anniek > THANX

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:57

rakkertje13 schreef:
gewoon regelen dat een ander paard eventueel dat ritje meekan?
En anders zo kort mogelijk vast zetten, eventueel erbij blijven tijdens het vervoer?

Nooit een veulen vastzetten in de trailer!!!!

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:58

Ik weet dat mijn vader als noodoplossing weleens de zijkant volgepakt heeft met strobalen zodat het veulen zich niet kon bezeren. En inderdaad niet vastgezet. Voorstang er wel uit, zodat hij ook daar niet vast kon komen te zitten (voorin dus ook strobalen) en vooral de achterklep dichtdoen bovenin!
Maar ja, of dit de meest verstandige optie is, weet ik niet....

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:27

oen ik die van mij kochtwas hij 6 maande oud en stond hij nog bij zijn moeder. Twee dagen vantevoren hebben ze hem bij de moeder weggehaald en op de trailer naar een andere stal gebracht (ongeveer een rit van 15 minuten).

Twee dagen daarna hebben ze hem gebracht naar mij, dit was een rit van meer dan 4 uur uur. Gewoon los. Hij had nog nooit een halster of zoiets omgehad en het is gewoon echt heel goed gegaan.

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 08:20

Bedankt voor alle reacties..vind het toch nog moeilijk om een beslissing te maken...weet nu dat ik mijn trailer goed moet "inpakken"..ik hoop dat er nog meer tips volgen zodat ik een goede overweging kan maken!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:36

Als het veulen netjes afgespeend is zou ik het schot eruit halen en zorgen voor een lange achterstang + voorstang en het veulen gewoon los, zonder halster in de trailer vervoeren. Geen hooinet, gewoon een dikke laag stro op de bodem en een plak hooi op de grond.
Veulen redt zich onderweg wel en kan op deze manier nergens vast komen te zitten en zichzelf niet ophangen.
Op deze manier hebben we heel wat veulens vervoerd, ook over grote afstanden.

Veulen vastzetten zou ik alleen doen als het veulen al zo groot is dat hij goed klem staat tussen de voor en achterstang en het schot zodat hij daar steun aan heeft en zich niet kan laten vallen.
Het is geen fijn gezicht als een dier valt, zijn nek breekt omdat hij vast staat en je moet hem bij aankomst los snijden en uit de trailer trekken...

Als het veulen groot genoeg is om goed klem te staan, zou ik zorgen voor een braaf paard/pony met reiservaring om er naast te zetten onderweg.

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 09:06

Hoe zijn de meningen over er zelf bij blijven staan voor het geval er iets gebeurd???

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:25

Er zelf bij blijven staan zou k echt nooit doen! Stel dat veulen raakt in paniek en jij staat er in zo'n kleine ruimte naast... hoe wil je de mensen in de auto bereiken?

Ik heb mijn paard als vier maanden oud meisje net zo vervoerd als MarijeR zegt. Los in de trailer, alle schotten en stangen eruit eruit (nu hadden we een eenpaardstrailer) en veel, heel veel stro op de bodem en ook belangrijk ja: de bovenkant van de laadklep dicht! We zijn helemaal vanaf Wehl (Gelderland) naar Wjelsryp (Friesland) gereden en bij aankomst stond ze achterstevoren in de trailer en ze was kurkdroog Geen zweet of stress niks! Ze was min of meer afgespeend... in een andere stal gestaan niet ver van haar moeder vandaan. Ik zou het zo nog een keer doen!

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 09:37

Sfieke schreef:
Er zelf bij blijven staan zou k echt nooit doen! Stel dat veulen raakt in paniek en jij staat er in zo'n kleine ruimte naast... hoe wil je de mensen in de auto bereiken?

Daarvoor is de mobiele telefoon uitgevonden Maar ik vond het zelf ook niet zo'n strak plan maar je hoort het wel vaker... dus vandaar de vraag!

Sfieke schreef:
Ik heb mijn paard als vier maanden oud meisje net zo vervoerd als MarijeR zegt. Los in de trailer, alle schotten en stangen eruit eruit (nu hadden we een eenpaardstrailer) en veel, heel veel stro op de bodem en ook belangrijk ja: de bovenkant van de laadklep dicht! We zijn helemaal vanaf Wehl (Gelderland) naar Wjelsryp (Friesland) gereden en bij aankomst stond ze achterstevoren in de trailer en ze was kurkdroog Geen zweet of stress niks! Ze was min of meer afgespeend... in een andere stal gestaan niet ver van haar moeder vandaan. Ik zou het zo nog een keer doen!

Misschien moet ik maar proberen een 1 paardstrailer te lenen.. maar aan de andere kant kan ze rustig ronddraaien in een 2 paards zonder zich te bezeren..denk ik

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:45

Inderdaad: eigen veiligheid eerst! Ik zou dus zeker niet achterin gaan zitten. En inderdaad, vergeet aub die bovenklep niet...je zal niet de eerste zijn bij wie het veulen over de achterkant komt zetten...brrr...

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:47

@Kikker...we hebben een hele veilige bovenklep..dat vind ik toch een veiliger gevoel dan een doek. En indd...die gaat dicht!!!

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:58

Ik heb vorig jaar ook een veulen gekocht, ook zij was 4 maanden en moest van de fokker toen al weg, anders zou ze toch wel naar een ander gaan, ook zij is toen gelijk bij de moeder vandaan gehaald..
Wel had ze eerder in een trailer gestaan omdat ze een keer naar een keuring is geweest..

Wij wisten toen ook niet bepaald hoe we dr moeste vervoere en wat de veiligste manier zou zijn..
De fokker rade aan om dr zo kort mogelijk vast te zetten aan de stang aan de voorkant, hij heeft dr vast gezet met 2 touwen..
Het was zon 3 uur rijden en het was het beste om gewoon in 1 keer door te rijden, omdat door alle geluiden en de beweging ze zich in evenwicht moet houden en daardoor was lady wel wat rustiger, als je stopt wordt ze alleen maar drukker, wij hadden de pech dat we in een fille kwamen, en dan pas merkte je echt dat ze uit dr bol ging..

Doordat ze zo kort vast stond heeft ze zich niet kunnen bezeren..
Maar de meningen over vast of los laten staan verschillen nog al..

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:02

@ FantasyAngel Ja inderdaad..heb ook het idee dat de meningen mooi fifty-fifty verdeeld zijn..gewoon me gevoel ook een beetje volgen. Heeft Lady helemaal niks aan de rit overgehouden??

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:06

Nee ze heeft er niks aan overgehouden, ze stapte er ook zo weer uit, alles even nagekeken maar geen wondjes of niks, wel was ze onrustig natuurlijk, met onze jaarling die we kochte dat ze 7 maanden was hebben we precies hetzelfde gedaan, zij was wel rustig en heeft er ook niks aan overgehouden..

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:23

Wij vervoeren door het jaar heen ook vrij veel veulens/jonge paarden... Wanneer we er al veel mee hebben gedaan en ze goed vast kunnen staan, zetten we ze vast in de trailer. Maar dit is eigenlijk altijd met moeder ernaast. Wanneer ik jou veulen zou moeten vervoeren zou ik het echter los laten staan. Helemaal aangezien je een goede bovenklep hebt boven de laadklep... En haal in dat geval alsjeblieft alle stangen eruit!
Hoe vaak ik al wel niet een veulen over een stang heen heb zien klappen. Zelfs al eens door het deurtje naar buiten. De dierenarts stond erbij en hij vond het een wonder dat die jaarling zijn nek niet gebroken had...

Ik zou schot en stangen eruit halen. Alles goed dicht en een dikke laag stro in de trailer. Halster kan dan eventueel wel om blijven, mits hij goed strak aansluit en direct rijden zodra hij staat! Alles verder van te voren afhandelen en meteen wegwezen. (en voorzichtig rijden, natuurlijk... )
Ik heb mijn net afgespeende veulen ook zo vervoerd en ze is prima aangekomen.

Veel succes

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:07

hananya schreef:
Wij vervoeren door het jaar heen ook vrij veel veulens/jonge paarden... Wanneer we er al veel mee hebben gedaan en ze goed vast kunnen staan, zetten we ze vast in de trailer. Maar dit is eigenlijk altijd met moeder ernaast. Wanneer ik jou veulen zou moeten vervoeren zou ik het echter los laten staan. Helemaal aangezien je een goede bovenklep hebt boven de laadklep... En haal in dat geval alsjeblieft alle stangen eruit!
Hoe vaak ik al wel niet een veulen over een stang heen heb zien klappen. Zelfs al eens door het deurtje naar buiten. De dierenarts stond erbij en hij vond het een wonder dat die jaarling zijn nek niet gebroken had...

Als ik toendertijd mijn veulen los zou hebben laten staan, was ze waarschijnlijk overal tegen op gesprongen..
Als je dr zo kort mogelijk vast zet heeft ze geen ruimte om over de stang heen te klappen..