Holsteiner Stammen en Nummberbrand, wie legt het me uit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickhendriks

Holsteiner Stammen en Nummberbrand, wie legt het me uit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 07:41

Hoi allen,

ik heb sinds 2 weken een Holsteiner ruin Riddikulus (roepnaam: Rikus) van vader Rheinsberg (Ramiro Z x Cordelabryere) en moeder Norway (Contender x Lavado).
Hij is van Holsteiner Stamm 18a met Nummerbrand 09. Wie kan me uitleggen wat dat betekent?? Wat zeggen die Stammen en Nummerbranden?? En wie heeft er nog meer een paard van deze stammen / nummerbranden??

Alvast bedankt,
Maaike

Lida

Re: Holsteiner Stammen en Nummberbrand, wie legt het me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:12

Gewoon even het Holsteiner stamboek bellen en ze geven je daar alle info die je nodig hebt .

Stam 18 A1 en 18 A3 Als je het boek Holsteiner Stamme koopt kun je daar alles in terug vinden.

Succes

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:47

Adriana van bokt weet hier (volgens mij) heel veel over misschien kun je haar is pb'en.

mickhendriks

Re: Holsteiner Stammen en Nummerbrand, wie legt het me uit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 07:43

Hoi,

dank voor jullie adviezen. Wat staat er allemaal in dat Holsteiner Stamme boek?? Ik heb het al eerder gezien op internet, maar het was me nog niet geheel duidelijk wat er in staat. En ik zal eens verder zoeken naar dat Holsteiner Stamboek om te bellen, er zit geloof ik geen Holsteiner afdeling in Nederland, of wel??

In ieder geval bedankt, ik heb Adriana al een pb gestuurd.
Als jullie nog meer weten, of wanneer iemand een Holsteiner heeft dan hoor ik het graag,

groetjes Maaike

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:10

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:13

oh ja en een nummerbrand is een identificatiemiddel voor het stamboek, het bestaat dus uit het brandmerk van het stamboek en een nummer.

mickhendriks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:17

Dankjewel. maar wat zegt zo'n nummerbrand dan precies, is het vergelijkbaar met een achternaam, of plaatsnaam bij mensen?? (het is allemaal nogal nieuw voor mij, dat Duitse systeem)... En die stammen, zijn dat inderdaad de moederlijnen ofzo, kun je daaruit herleiden waar je paard vandaan komt, weer een soort familienaam ofzo??,

groetjes maaike

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:28

een merriestam is de onderste lijn in de stamboom van jouw paard. Een hengst kan nooit de merriestam veranderen, deze wordt voortgebouwd op de dochters die uit de merries komen, dus bij een nieuwe aanpaaring ook weer een naam vormen in de onderste lijn van de stamboom. Hoe is jouw paard verder gefokt?

mickhendriks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:30

hoe bedoel je 'hoe is jouw paard verder gefokt'?? Ik weet de directe ouders, grootouders etc (zie eerste bericht) wat wil je nog meer weten??

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:46

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:27

4e generatie van deze ruin is Cor de la Bryere.
Norway staat nu denk ik bij Jan Verhagen uit Boekel, want die man heeft dit jaar een Caretino merrieveulen uit Norway gefokt.

mickhendriks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:45

goh, ik dacht dat Rikus ook geboren was in Duitsland, bij ene familie Karl (fokker) in de buurt (of zelfs in) Holstein... is de merrie daarna zeker ook naar Nederland gekomen... of misschien vergis je je, er is nl nog een Norway uit een Jazz moeder geloof ik, en dat is toch een andere merrie dan de moeder van mijn Rikus, wel jammer anders kon ik even gaan kijken bij haar.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:44

Nope ik vergis me niet, want de merrie staat bij een eigenaar die lid is van het Holsteiner Verband, bij Auswärtige Mitglieder.

Ik heb alle veulens die in Holstein zijn geboren in een catalogus staan, vandaar... (behalve de late veulens).

mickhendriks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:59

gaaf, dankjewel! als ik in de buurt ben ga ik misschien wel even langs... ken jij Jan Verhhagen ook??

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:10

Nope ik ken hem niet, het Caretino veulen is gekocht door ene Ton van Tilburg, dat vind ik wel interessant, want dat kon wel eens familie zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:38

Weet niet of het bij Hosteiners net zo is als bij Trakehners maar mijn [***] jaarling is in nederland geboren maar haar moeder komt uit Denemarken en was daar ook door Deense hengst gedekt.
Op haar papier staat bij fokker dus de naam van de eigenaar die de merrie in bezit had toen ze gedekt werd.

Als dit bij Holsteiners ook zo is zou dit de verwarring kunnen geven over waar je paard geboren is.