Heeft iemand een foto van de hengst Chronos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Heeft iemand een foto van de hengst Chronos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:48

Weet iemand meer over de hengst Chronos?
Ik zou graag een foto van hem zien!

Groetjes,

Arrabel

lachmar

Re: Heeft iemand een foto van de hengst Chronos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:28

Afbeelding

Heb je zelf een chronos??

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:32

Misschien wil ik er een kopen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:36

Ik heb zelf een chronos gehad en het was echt een geweldig paard.
Zo'n fijn karakter met rijden en altijd willen werken.
Heb hem een paar maanden geleden met pijn in m'n hart verkocht.
Hij liep Z2 dressuur en B springen.
Wat voor bloed zit er nog meer achter?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:46

Chronos x Urban
Maar Urban zegt mij ook weer niks...

Als je kijkt bij paardenpraat en dan bij topic: doorgezakte rug?
Dan zie je een foto van hem.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:36

Iemand die ik les geeft heeft een Chronos. Maar die is vrij klein gebleven.
Wel een super braaf paard.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:57

Hier heb ik wat informatie over de hengst:

Algemeen

Geb. datum
11-apr-1984
Pijpomvang
20.5

Stamboeknr. 84.7810 Stb (ex Hurry On 09.06023.84 Trak) Naam fokker, woonplaats T. Elsner, 6531 Seibersbach, BRD

Kleur donkerbruin Fokfamilie Trak fam 122(Hollatz)

Stokmaat 171 Eigenaar -

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1987 (na-examen; 18e gedeelde plaats)
Vriendelijk, attent, gehoorzaam en eerlijk met goed humeur. Bij begin onderzoek nog groen. Achter weinig kracht. Heeft zich tegen het einde van het onderzoek sterk verbeterd en is veel losser in de rug geworden. Knarst veel op zijn tanden tijdens het werk. Bij zwaarder werk raakt hij gespannen.
Stap voldoende regelmatig maar niet erg ruim. Ook de draf zou ruimer mogen zijn. Laat zich in galop goed sluiten, galop mooi gedragen. Springen tijdens onderzoek wel verbeterd maar hij springt weifelend en wisselvallig, ruim voldoende techniek maar geen plezier in springen. In terrein behoorlijk goede galop, presteert op de sprong ruim voldoende. Ruim voldoende bereidheid om te werken, ervaart werk als licht. Voldoende aanleg als dressuur- en als springpaard, ruim voldoende aanleg als terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand, is tijdens onderzoek meer paard geworden. Eet normaal.
Rustig stalgedrag maar bij het verzorgen gaat hij graag tegen zijn verzorger hangen en is hij bijterig.
Op 18-03 last van hoefzweer linksvoor. Wegens daardoor ontstane dunne wand sinds 23-03 op voorijzers. Op 24-03 lichte koliek. Blijkt bij veterinaire keuring op 01-04 in draf op volte op harde bodem linksvoor kreupel, buigproeven beide ondervoeten voor sterk positief. Bij voorafgaand röntgenologisch onderzoek zijn geen ernstige afwijkingen geconstateerd, daarom geen nader onderzoek. Op 04-04 linksvoor kreupel, alsnog naar de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht voor onderzoek waar op 09-04 is geconstateerd dat hij kreupelde wegens een hoefzweer. Op 28-04 linksvoor wondje en opgelopen been. Op 12-05 licht spierbevangen. Op 01-06 ziek door aandoeningen voorste luchtwegen. Vanwege al deze veterinaire problemen in totaal vier weken rust.

Verrichtingscijfers
Stap 6
Draf 6.5
Galop 7
Rijproef 7.5
Springen vrij 6
Springen ohz 6
Terreinproef 6.5
Karakter 9
Stalgedrag 8
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 69.50
Max punten 100
Plaatsing 18e van 33 (21)
Jaar verrichting 1987
Plaats verrichting Ermelo

Resultaten röntgenologisch onderzoek
Straalbeen rechts 1
Straalbeen links 1
Sesambeentjes lateraal rechts 2
Sesambeentjes lateraal links 2
Sesambeentjes mediaal rechts 2
Sesambeentjes mediaal links 2
Kogel/arthrose rechts 1
Kogel/arthrose links 0
Sprong/spat rechts 0
Sprong/spat rechts 0

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1989 (veulens)
Deze Trakehner hengst toonde goed ontwikkelde veulens met voldoende diepte. Ze bleken ook voldoende rijtypisch te zijn gebouwd wat betreft de geprikte veulens, terwijl de laatste getoonde veulens van de uitgezochte groep rijtypischer waren met ras en uitstraling, terwijl bij deze veulens de croupe ook hellender was.
Het hoofd is goed van vorm met een helder oog. De keeluitsnijding zou bij de meeste veulens wat fijner kunnen zijn, bij de uitgezochte veulens was dat beter, met name in de laatste groep. De hals is goed van lengte en staat er goed op. De schoft was wat wisselend, meestal goed van lengte en ontwikkeling, enkele echter ook nog wat weinig ontwikkeld en kort. De schouder heeft steeds voldoende lengte, maar kon bij de geprikte veulens nog even schuiner zijn gelegen. Bij de uitgezochte veulens was de schouderligging beduidend beter. De rug is lang en meermalen enigszins diep; bij de tweede groep uitgezochte veulens was ook dat onderdeel duidelijk beter. De lendenpartij is voldoende gespierd en aangesloten. De croupe zou enigszins typischer kunnen zijn, namelijk wat hellender, langer en gespierder. Bij de laatste groep van de uitgezochte veulens was de croupe beter gevormd. Het voorbeen neigt in een enkel geval naar een holle stand. De voorknie is best ontwikkeld. In het algemeen geldt dat het fundament royaal is met kwaliteit. Bij de uitgezochte veulens is sprake van even minder zwaarte in het fundament. Het achterbeen is goed gesteld, in een enkel geval even recht, met een brede en diepe sprong. In de groep uitgezochte veulens werd geen recht achterbeen waargenomen.
De stap is ruim en tactmatig; bij de uitgezochte veulens deed de stap iets stugger aan. In draf vertoonden de veulens een goede bewegingsvorm met ruimte, souplesse, goede schoudervrijheid, balans en draagkracht, dankzij een best gebruik van het achterbeen.
De veterinaire bevindingen hebben betrekking op enkele instabiele kniegewrichten. De hengst zou zelf wat royalere voeten kunnen hebben. Bij de geprikte veulens bleken de voeten goed te zijn. Bij veulens met wat fijner beenwerk werd ook een kleinere voet waargenomen.

Kort samengevat: rijtypische veulens met ras en kwaliteit in het beenwerk. Zowel stap als draf zijn goed.
Getoond: 22 veulens uit 104 dekkingen.

Afkeuring 1992 (september; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen wordt Chronos afgekeurd.
Ten aanzien van de afwijzing van de hengst Chronos dient te worden opgemerkt dat de hengstenkeuringscommissie langdurig de diverse elementen tegen elkaar heeft afgewogen. Het feit dat de hengst een aantal jaren tot een alleszins behoorlijke verrichting is gekomen in de hengstencompetitie dressuur heeft met name geleid tot een uitvoerige gedachtenwisseling. In hoeverre zou dit feit als positief element kunnen wegen tegen de negatieve factoren die zijn vastgesteld? Daarnaast moet echter worden opgemerkt dat de hengst in 1992 slechts één keer is uitgekomen in de dressuur en wel op het niveau Prix St. George. In bedoelde wedstrijd is de hengst evenwel niet in de prijzen gevallen. Uiteindelijk heeft de commissie moeten besluiten dat de negatieve elementen te zwaar wegen om de hengst te kunnen handhaven in de fokkerij.
In de eerste plaats volgen uit de 43 geregistreerde merrieveulens slechts 24 stamboekmerries, hetgeen een matige verhouding genoemd mag worden. Van die 24 stamboekmerries hebben slechts 6 een predikaat behaald, een verhouding die ook duidelijk onder het gemiddelde ligt.
De harde gegevens van de nieuwe exterieurindex bevestigen de vaststelling in de praktijk dat de hengst een ongewenst fundament doorgeeft. De voeten zijn veelal smal en nauw, het voorbeen mist zwaarte en uitdrukking, terwijl het totale fundament duidelijk royaler zou moeten zijn.
Bovendien blinken zijn nakomelingen niet uit in beweging.

Herkeuring 1992 (november)
In het kader van de selectiefase, waarbij de eerste driejarige nakomelingen in de beoordeling worden betrokken, werd eind september Chronos afgevoerd van de KWPN-hengstenlijst. Door de eigenaar werd een herkeuring aangevraagd. Op dinsdag 10 november is de herkeuringscommissie bijeen gekomen om deze herkeuring uit te voeren. De commissie is tot de conclusie gekomen dat er geen redenen zijn het besluit van de hengstenkeuringscommissie te herzien.
Chronos blijft derhalve afgewezen voor de KWPN-fokkerij.

Sportindex
Jaar berekening 2005
Groepsindeling IIB
Aantal veulens stationsverrichting 9
Aantal veulens springindex 9
Betrouwbaarheid springindex 42
Springindex 78
Aantal veulens dressuurindex 187
Betrouwbaarheid dressuurindex 86
Dressuurindex 163

Overige informatie
Hengst met een goed type. Beste voorhand. Het achterbeen zou in bouw en gebruik sterker kunnen.

1994 (voorjaar) voor dekking goedgekeurd Trakehner Verband(BRD) en Trakehner Avlsforbundet(DK)

1996 (februari) overleden

Dat was t.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:21

snap niet dat ze die hengst ooit hebben afgekeurd.
Als je ziet hoeveel fijne sportpaarden dat ie heeft gebracht in verhouding met hoeveel dat ie gedekt heeft.
Maarja daar doen we niks aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:40

Ik ken een ook een Chronos..Lambourghini of hoe je het ook schrijft..liep een paar jaar geleden lichte tour geloof ik,en zou verkocht worden als juniorenpaard,leuk dier geen super bewegingen maar bij de wedstrijden altijd goed z'n best doen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:37

Elisa2 schreef:
Ik ken een ook een Chronos..Lambourghini of hoe je het ook schrijft..liep een paar jaar geleden lichte tour geloof ik,en zou verkocht worden als juniorenpaard,leuk dier geen super bewegingen maar bij de wedstrijden altijd goed z'n best doen.

Dat zijn de meeste chronosen wel volgens mij, geen wonderbewegingen, maar wel functioneel en altijd willen werken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:38

Ik had een Chronos x Dageraad. Super dier qua karakter... minder qua bewegingen en klein gebleven... erg jammer dat ik haar moest verkopen.. ze trok het niet in de sport, had pony-gangen.. *zucht*

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:58

Ik heb een Hofnar x Chronos die veel op Chronos lijkt. Heerlijk karakter, helaas heeft ze met werken af en toe de karaktertrekjes van Hofnar
Alhoewel ze op wedstrijden of buiten altijd wel heel erg haar best doet voor je

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:05

Hallo,

Ik heb een OO Seven x Chronos!!!!!!!

Groetjes!

moefeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:09

ik rij een chronos x huzaar, stopt nooit met lopen,
fijn karakter!!

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:15

oud topic!!!!
TeM wel

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:30

Aangezien dit topic al oud is, hier een slotje.