Montender, waar ter dekking + dekgeld ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Montender, waar ter dekking + dekgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:06

Waar staat Montender ter dekking en in welk stamboek is hij gekeurd ?
dekgeld?

Wat vinden jullie van deze hengst en op welke merries past hij het beste ( bv. een kleine bloedvoerende merrie, grote koele merrie,.... )

Sizz

Re: Montender, waar ter dekking + dekgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:39

Montender is iig goedgekeurd bij:
KWPN, Oldenburg, Holsteiner, AES en Westfalen.

En volgens mij is hij niet goedkoop.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:45

MONTENDER
KWPN 94.8481 Stb.
hengst 1994 donkerbruin 1.74m

ggk: KWPN;Holst;Old;A.E.S.;Hann;Westf.;Bayern
ISP

2005 erkend door het KWPN

Team Goud & Individueel Brons OS Athene 2004

Zou niet weeeten hoeveek dekgeld is

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:13

1500€ bij eerste insiminatie en 1000€ bij dracht op 1/10.Hij is ERKEND voor Kwpn ,niet kwpn gekeurd .HIj is zelf een grote ,chique hengst koel en makkelijk te rijden mocht een iets sterker achterbeen hebben maar op springen valt er eigenlijk weinig negatiefs te zeggen .

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 08:46

bedankt voor alle antwoorden!

@Libke, zou jij hem gebruiken op mijn Calipso 3- merrie ?
Ik heb je ooit al eens om advies gevraagd

Het is de volle zus van Querelle, ik weet niet of je je die nog herinnert ?
Vol papier: www.suls.be en dan Querelle

minpunten merrie: 1.62 (klein), mag meer front hebben, geen forse merrie, beetje iel toch wel
pluspunten: wil altijd werken, veel vermogen, eerlijk karakter (wel pittig)

verbeterpunten: stokmaat en front

Zelf twijfel ik nu tussen Indorado en Montender. Wie zou jij pakken. Als je foto's van de merrie wil, maak ik er. zeg maar hoe je ze wil

Het zou de merrie haar eerste veulen zijn. Over hoe ze fokt en makkelijk drachtig te krijgen enz. kan ik dus nog niets zeggen.
Het is om te dekken in 2006.

Waar staat Montender ter dekking ( site, liefst een Nederlandse of Engelse; ik kan geen Duits )

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:22

Ik meen Montender een aantal keer in de IDS te hebben zien staan met een advertentie.

Met foto's van de OS, maar ik kan geen van deze IDSen vinden.

Misschien iemand anders wel.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:32

Een paar jaar geleden kostte ie €1000 voor drie rietjes sperma.
Dat gebruik je vaak bij één dekking al op.
Als het op is en de merrie is niet drachtig moest je dus een nieuw rietje kopen.
Zo kon het dekgeld in de 3000/4000 euro gaan lopen, terwijl je dan nog je merrie gust kon hebben.

Zo'n merriehouderonvriendelijke regeling wilden wij niet en we hebben ervan afgezien.
We hadden er een topmerrie voor, maar helaas.
Er zijn voldoende andere tophengsten met redelijker exploitanten.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:49

Visschedijk (transportbedrijf) in de Lutte bellen.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:00

Is het niet veiliger om eerst een goedkopere ook goede hengst te nemen, zodat je erachter komt hoe je merrie dekt? Dat heb ik gedaan. Mijn eerste hengst was tegen een redelijk normale prijs € 800. De tweede echter was al het dubbele, maar toen wist ik ongeveer wat ik kon verwachten en dat mijn merrie een forse hengst nodig had i p v een fijne. Maar volgend jaar dekken we weer. En die hengst is helaas nog duurder, maar je moet er wat voor over hebben om interessant te fokken. En dan heb ik alweer drie stamboeken gehad, KWPN, BWP en Oldenburg. Het is altijd wel spannend.
Op de volgende site kun je wat vinden van Montender:
http://www.ludger-beerbaum.de/index.php
Misschien heb je er iets aan. Ik kan niet vinden waar hij ter dekking staat, maar allicht dat je via de site van ludger beerbaum een mailtje kunt sturen en het kunt vragen.
Veel succes.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:07

Bedankt voor alle antwoorden !

@ Laureentje: ik heb juist die site bezocht, alleen: ik kan geen letter Duits Nederlands, Frans, Engels en Latijn, no problemo, maar Duits ... / Heb het nooit gehad int school. Ik denk niet dat die Duitsers ook maar iets van mijn mailte gaan snappen .../

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:24

Venetia schreef:
Een paar jaar geleden kostte ie €1000 voor drie rietjes sperma.
Dat gebruik je vaak bij één dekking al op.
Als het op is en de merrie is niet drachtig moest je dus een nieuw rietje kopen.
Zo kon het dekgeld in de 3000/4000 euro gaan lopen, terwijl je dan nog je merrie gust kon hebben.

Zo'n merriehouderonvriendelijke regeling wilden wij niet en we hebben ervan afgezien.
We hadden er een topmerrie voor, maar helaas.
Er zijn voldoende andere tophengsten met redelijker exploitanten.

als je diepvries in dosissen of per rietje koopt heb je altijd dat risico ,zo gaat dat nu éénmaal . Er wordt daar door veel merriehouders op ingespeeld omdat als je je merrie goed kent en een héél goed KI centrum hebt je dikwijls meerdere merries dragend kan krijgen en je er dus voordeel uithaalt .Ik heb bvb voor 1000€ 3 insiminatie dosisen gekocht van een overleden hengst .Mijn merrie was van de eerste keer dragend ,ik houdt dus nog 2 insiminatiedosissen over en heb dus volgend jaar met wat geluk er nog één (of twee) dragend van . Het is trouwens nooit 1000€ geweest voor drie rietjes maar wel voor 3 insiminatie dosissen dat is wel een verschil ,je kan immers drie pogingen doen dat seizoen ,dat vindt ik toch redelijk .
Nu is hij wel één van de winigen op zo'n niveau die dekt met diepvries wwarvan je het saldo op 1/10 mag betalen . Argentinus is bvb 2000€ vooraf te betalen ( voor diepvries krijg je dan ook 3 dosissen en die ben je dan ook kwijt als je merrie na drie keer niet drachtig is .

Katrien ,je moet wel bedenken diepvries gebruiken vergt een hele goede begeleiding van de merrie op een Ki station of kliniek ( en dat vergeten veel beginners wel eens en klagen dan dat hun merrie niet drachtig wordt en ze klagen over da kwaliteit van het sperma ) dus als dat een probleem is zou ik eerst voor een hengst gaan die met vers sperma beschikbaar is ;
Zowel Montender als indorado kunen een bloedmerrie gebruiken en ze zullen vast passen op een merrie zoals de jouwe alleen is voor mij Montender een klasse beter maar door de bemerking op het straalbeentje neemje beter een merrie die héél goed is op de foto .

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 23:32

Is indorado wel met vers sperma verkrijgbaar ?

Naar het schijnt heeft Montender zelf niet echt de uitstraling van een hengst. Fokt hij dit ook door ? Mijn merrie is ook maar een prutske eigenlijk, zeker geen merrie met een front van hier tot ginder.

Mijn merrie is tot op heden nog nooit gekeurd. Geen idee van eventuele bemerkingen... :s