Venetia schreef:Een paar jaar geleden kostte ie €1000 voor drie rietjes sperma.
Dat gebruik je vaak bij één dekking al op.
Als het op is en de merrie is niet drachtig moest je dus een nieuw rietje kopen.
Zo kon het dekgeld in de 3000/4000 euro gaan lopen, terwijl je dan nog je merrie gust kon hebben.
Zo'n merriehouderonvriendelijke regeling wilden wij niet en we hebben ervan afgezien.
We hadden er een topmerrie voor, maar helaas.
Er zijn voldoende andere tophengsten met redelijker exploitanten.
als je diepvries in dosissen of per rietje koopt heb je altijd dat risico ,zo gaat dat nu éénmaal . Er wordt daar door veel merriehouders op ingespeeld omdat als je je merrie goed kent en een héél goed KI centrum hebt je dikwijls meerdere merries dragend kan krijgen en je er dus voordeel uithaalt .Ik heb bvb voor 1000€ 3 insiminatie dosisen gekocht van een overleden hengst .Mijn merrie was van de eerste keer dragend ,ik houdt dus nog 2 insiminatiedosissen over en heb dus volgend jaar met wat geluk er nog één (of twee) dragend van . Het is trouwens nooit 1000€ geweest voor drie rietjes maar wel voor 3 insiminatie dosissen dat is wel een verschil ,je kan immers drie pogingen doen dat seizoen ,dat vindt ik toch redelijk .
Nu is hij wel één van de winigen op zo'n niveau die dekt met diepvries wwarvan je het saldo op 1/10 mag betalen . Argentinus is bvb 2000€ vooraf te betalen ( voor diepvries krijg je dan ook 3 dosissen en die ben je dan ook kwijt als je merrie na drie keer niet drachtig is .
Katrien ,je moet wel bedenken diepvries gebruiken vergt een hele goede begeleiding van de merrie op een Ki station of kliniek ( en dat vergeten veel beginners wel eens en klagen dan dat hun merrie niet drachtig wordt en ze klagen over da kwaliteit van het sperma ) dus als dat een probleem is zou ik eerst voor een hengst gaan die met vers sperma beschikbaar is ;
Zowel Montender als indorado kunen een bloedmerrie gebruiken en ze zullen vast passen op een merrie zoals de jouwe alleen is voor mij Montender een klasse beter maar door de bemerking op het straalbeentje neemje beter een merrie die héél goed is op de foto .