Obesitas bij paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Obesitas bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 08:29

.

Ik klikte net hierboven een banner aan over een meetlint.

Toen ik deze site las kwam me het beeld op van de mens die aan Obesitas lijdt.

Wil deze Veevoederfabrikant nu ook het paard als toekomstig Obesitaspatient te boek laten staan.

Met alle problemen van dien. w.o. gewrichtsproblemen.(OCD etc.)

Ik vind het bezopen om de suggestie te wekken dat we ons troeteldier te weinig verwennen en waarschijnlijk te weinig voeren.

Hier uit blijkt voor de zoveelste keer dat veevoederfabrikanten niet uit zijn op het "welzijn" van het dier maar op omzet.

Daar is ook niks mee ,maar ik mag ook mijn mening geven hoe ik er over denk.
Wat vinden jullie?

Zie site.

http://www.pavo.net/nl/meetlint.htm

IMJ

Re: Obesitas bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:35

Ik lees deze site net en begrijp niet helemaal wat je bedoelt?! Uit het meten van de buikomvang (methode die in de gezondheidszorg ook veel bij mensen gebruikt wordt) kun je aardig wat opmaken. Begrijp ik gewoon niet wat je schrijft of vind je de reclame gewoon slecht?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:38

Die koeken die je op het plaatje ziet die schijnen trouwens een aanvulling te zijn (of dit echt zo is weet ik ook niet hoor) en vol met vitamines en mineralen te zitten. Ik geloof niet dat je ze als snoep moet voeren en ze er max. 1 per dag van mag geven (bij ons opstal gebruiken meerdere mensen deze koeken, ik zelf niet).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:54

Ik zie het probleem ook niet zo....behalve het inschatten van het gewicht voor voeding (en iemand die echt alleen maar op grond van gegevens op papier zijn paard gaat voeren en het oog daarbij vergeet is NIET goed bezig) is het correcte inschatten van het gewicht ook heel erg belangrijk voor de ontwormingen. Overigens staat een dergelijke advertentie/website haaks op de artikelen zoals de Bit, waarin toch duidelijk vermeld staat dat de paarden in Nederland doorgaans te dik zijn...

In mijn ogen is deze advertentie van de Pavo een manier om hun meetlint aan te prijzen...en niet om meer voer te verkopen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:26

Ik begrijp wel een beetje wat Ceasario bedoelt denk ik. Ik heb soms wel eens het idee dat er wordt ingespeeld op de "bezorgdheid" van paardeneigenaren, en er allerlei goedjes worden aangeboden om ervoor te zorgen dat je paard vooral niets te kort komt. Maar dan niet zozeer op energetisch gebied maar meer al die supplementjes: Zeewiertje zus, fenegriekje zo... Het is hier nog niet zo erg maar in Amerka was het echt een drama, sommige paarden hadden 4 of 5 verschillende poedertjes voor over hun voer. Heb ook meer het idee dat het wat minder ervaren paardeneigenaren waren die hier voor gingen.
Het meetlint lijkt me juist wel handig voor mensen die moeite hebben met "op het oog" voeren of doseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:32

Dat is wel zo...laatst nog een discussie gehad over de ontwikkeling in de paardensport, en dan met name over het assortiment aan toebehoren. Had je vroeger drie soorten dekens (klein, medium en groot) van onverslijtbaar canvas, is de sortering aan winterdekens tegenwoordig haast niet te overzien....
En dat is bij de supplementen net zo. Lees de catalogus van de paardendrogist maar, en je hebt de neiging om van alles te bestellen omdat je paard wel wat MOET mankeren...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:35

Ja, en anders neem je een poedertje om te voorkomen dat ie iets krijgt....In dat verband vind ik jouw onderschrift wel toepasselijk

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:40

volgens mij wordt er ook heel snel naar voedingssuplementen gegrepen de bijhorende uitleg is immers zo aanlokkelijk .Alleen hebben wij aan de lijvende ondervonden dat onze merrie hierdoor strallkanker heeft ontwikkeld en ze dus geen extra vitamine E en selenium meer mag krijgen ( spierversterkers ) zij heeft hierwaarschijnlijk sterk op gereageerd en dat komt via de hoeven naar buiten. Paarden en drachtige merries krijgen bij ons goed voer ,stro ,hooi of kuil ,gras en al die suplementen zijn dan niet nodig

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:52

Wat naar libke!
In principe zou alles ook in goed voer moeten zitten hè?! Het enige wat ik extra geef is knoflook in de hoop dat de vliegen het vies vinden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:53

De vliegen bij ons op stal lachen zich rot om de knoflook. Overigens zijn er ook geluiden te horen en artikelen te lezen dat te hoge concentraties of te langdurige knoflookgave ook paarden kan vergiftigen en zelfs tot de dood kan leiden. Ik ben iig met knoflook gestopt.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:53

er worden veel verhalen rond verteld over wat goed is en wat slecht. vervolgens heeft een fabrikant iets niet wat de concurent wel heeft en ja hoor dan krijg je verhaaltjes over dat bepaalding voedingsmiddelen slect zouden zijn. Het draait maar om een ding.......GELD!!!!!

Mijn ervaring is dat 85 % van alle paarden eigenaren hun paarden te veel brokken voeren waardoor het verteringsgestel van het paard niet meer goed functioneerd. Meer hooi, minder kuil en brok. Net als bij mensen alles in maten!!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:17

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 21-04-25 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:15

Ach ja als je de paarden moet voeren zoals op de zak staat..

Dan hou je ten 1e geen geld meer over en ten 2e kun je je paard wel dood voeren.....

Als je kijkt bij bv merriebrok, hoeveel de aan te raden hoeveelheid brok is die je je paard moet voeren in de dracht.....

niet normaal...

Ik voer onbeperkt ruwvoer ( als het kan ) en minimaal brok......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:23

Ik denk idd dat de meeste suplementen bij gewoon normaal voeren, geheel overbodig zijn.
En zonder overleg met da, het zelfs meer schade aan kan richten ipv goed doen.
Zoals bijv vit E.
Iedereen lijkt tegenwoordig te denken dat hun paard aan topsport doet

Al moet ik wel zeggen, dat ik dit jaar pavo vital voer.
Ze krijgen van mij nu alleen maar gras, staan dag en nacht buiten.

Maar Zanda zag er steeds wat ruw uit in de haren, ook geen mooie glans.
Snel nadat hij elke dag een handje pavo vital kreeg, glom hij als een spiegel.
Die had dus net dat kleine beetje meer nodig

En in de winter veulenbrok
geen idee of het helpt voor het ocd verhaal.
Vroeger werd het ook nooit gegeven...

Afbeelding