Fokkerij rond 1900

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Fokkerij rond 1900

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 13:30

Heb ooit eens deze oude foto's van mijn moeder gehad, heb sinds kort een scanner, dus heb ik me even uitgeleefd.
Heeft iemand meer info betreffende de Nederlandse fokkerij van dit type paarden rond 1900?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elsemieke

Re: Fokkerij rond 1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:32

Heb geen informatie of foto's of iets dergelijks. Maar ik vind dit wel leuk om een keer te zien. Mooie foto's

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 13:36

Ik zal in ieder geval geen gezeur krijgen over copyright .
Gaaf hoor, oude foto's, ik ben er dol op.
Oja, bij eentje staat iets met druklettertjes achterop:
G. Barten Veghel Stationstr., 288

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:46

Hahahahaa gezeur over copyright, wacht maar je krijgt de ergste nachtmerrie's

Mischien dat je er eens langs kan gaan ?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 13:54

Ach, ik heb in ieder geval van mijn leven nog nooit muziek of een film gedownload . Dat lijkt iedereen tegenwoordig te doen.
Veghel ligt me iets te ver uit de buurt .

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:58

De voornaamste paardenfokkerij rond 1900 in Nederland, was die van de Groningers / Gelderse paarden. (Toen nog de VLN en het Sgrt en al snel werd dit het NWP, waarna het uiteindelijk het huidige KWPN werd...)

Maar wanneer ik naar deze paarden kijk, lijken mij dit geen Groningers... Deze paarden zijn veel te licht gebouwd... De groningers rond 1900 waren bijna te vergelijken met halve belgen qua postuur, maar dan in een andere verpakking zeg maar.

Ik vraag mij zelfs af of deze paarden wel van oorsprong uit nederland komen...

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 06:46

Dit zijn inderdaad bloedpaardjes. Het lijken wel allemaal veldwachters.

Als je iets wil lezen over het begin van de warmbloedfokkerij moet je het boek Het Nederlandse Paard, De geschiedenis van de Nederlandse warmbloedfokkerij tot 1950 van Wouter Slob eens lezen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:06

hananya schreef:
De voornaamste paardenfokkerij rond 1900 in Nederland, was die van de Groningers / Gelderse paarden. (Toen nog de VLN en het Sgrt en al snel werd dit het NWP, waarna het uiteindelijk het huidige KWPN werd...)

Toch eens goed uitzoeken hoe het met de voorgeschiedenis was van het KWPN.
Dan kom je tot andere conclusies.

Verder zijn deze rijpaarden (foto's) uit de tijd van 1900 vaak geimporteerd uit de Duitse gebieden.
Een beetje geschiedenis van streken en landen en paardemarkten in de regio's
en de "mens" boeren .voetvolk en elitaire in die tijd kan geen kwaad.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 14:50

Ik weet wel dat rond 1900 vele landen dol waren op Volbloed in hun cavalerie paarden. In Amerika, Frankrijk, Italie. Fokte het leger zelf niet of had het leger geen hengsten depot zoals in andere landen? Een depot waar mensen hun merries heen brachten, zodat het leger later de veulens kon kopen? Dit gebeurde in het buitenland n.l. nogal eens. Zo gaan veel Quarter horses b.v. terug op Remount hengsten, depot hengsten van het leger die veelal Volbloeden waren.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:03

Dit is alles dat ik kan vinden:
Vier eeuwen Nederlandse Cavalerie - De remontering
Voor de cavalerie en de rijdende artillerie, die de cavalerie overal ...
De remontering ten behoeve van de bereden wapens viel onder de directeur van het ...
www.cavaleriehistorie.nl/De-remontering.htm - 14k - 6 aug 2005 - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Vier eeuwen Nederlandse Cavalerie
De Nederlandse Cavalerie in het Napoleontische Leger ... 040703,
De Remontering (1814-1940). 200903, Het Remontedepot (1886-1940) ...
www.cavaleriehistorie.nl/Updates.htm

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:06

En tevens veel info over deze cavalerist Pahud de Mortanges (bij de eerste olympische spelen reden vrijwel alleen mensen uit de cavalerie):
Glansrijk Gewonnen - Cavaleriemuseum
Het museum toont de ontwikkelingen die het Wapen der Cavalerie, ... Het ruiterstandbeeld
van Luitenant CF Pahud de Mortanges op 'Marcroix', geschonken na ...
www.glansrijk-gewonnen.org/Cavalerie.htm - 16k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Breda Hippique 2005
Charles Ferdinand Pahud de Mortanges volgde een opleiding aan de Koninklijke ...
verzorger en instructeur bij de cavalerie de kans om zich bezig te houden ...
www.bredahippique.nl/onderdelen_ detail.php?type=eventing&Pagina_id=99 - 28k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Huishoudelijk Reglement
... paard Marcroix met als ruiter de Luitenant der Huzaren Pahud de Mortanges,
... Het is te danken aan de toenmalige commandant van het Depot Cavalerie, ...
www.mrvtepaard.nl/historie.html - 7k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

[PDF] VOC-mededelingen sept. 2003
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
Pahud de Mortanges op Marcroix. Op 19 september is in het Museum Nederlandse
Cavalerie een tijdelijke tentoonstelling geopend welke zal duren ...
www.voc-cavalerie.nl/uploads/mededelingen/ 2003/September/September-2003-7.pdf - Gelijkwaardige pagina's

pahud
... een aanstelling van korte duur, want in mei 1938 werd Pahud benoemd tot
directeur-commandant van de School voor reserve-officieren der Cavalerie, waardoor ...
www.inghist.nl/Onderzoek/ Projecten/BWN/lemmata/Index/bwn4/pahud - 32k - Toegevoegde zoekresultaten - In cache - Gelijkwaardige pagina's

NewsPlaza - by Horses of the Dutch
... In een tijd, waarin vrijwel alle landen ter wereld over een cavalerie beschikten,
bezorgde Pahud Nederland een unieke en nimmer geëvenaarde hippische ...
www.horses.nl/appl/nieuws/nieuws_ bericht.ws?nieuws_id=499&jaar=1999 - 10k - Toegevoegde zoekresultaten - In cache - Gelijkwaardige pagina's

De officiële Utrecht provincie site - UBT - Uitagenda ...
... Ga mee terug in de tijd met prijzen tot voor de Tweede Wereldoorlog, gewonnen
door de Cavalerie. PAARDENSPORT Kent u Pahud Mortanges nog? ...
www.holland.com/utrechtprov/nl/glansrijk.html - 13k - Toegevoegde zoekresultaten - In cache - Gelijkwaardige pagina's

[PDF] 3979 DK35.qxd
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
luitenant Pahud de Mortanges, behaald tijdens de Olympische Spelen van 1928.
en 1932, en de door Nederlands cavalerie-eenheden in de wacht gesleept Cana- ...
www.mindef.nl/Images/11008_tcm6-36679.pdf - Gelijkwaardige pagina's

Hoefnet: Beste ruiters en paarden van de eeuw
... de Italiaanse cavalerie ruiter die, behalve zijn aanzienlijke successen ...
2 Olympische medailles: Charles F. Pahud de Mortanges met Marcroix in 1928 ...
www.nieuwsbank.nl/inp/1999/12/1209M025.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:09

Je zou op grond van de uniformen moeten kunnen nagaan waar de ruiters vandaan kwamen (en van uniformen heb ik geen verstand). De tweede met de berenmuts lijkt me iig geen Nederlander.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:28

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:52

ceasario schreef:
hananya schreef:

Toch eens goed uitzoeken hoe het met de voorgeschiedenis was van het KWPN.
Dan kom je tot andere conclusies.

Verder zijn deze rijpaarden (foto's) uit de tijd van 1900 vaak geimporteerd uit de Duitse gebieden.
Een beetje geschiedenis van streken en landen en paardemarkten in de regio's
en de "mens" boeren .voetvolk en elitaire in die tijd kan geen kwaad.

Veel huidige KWPNmerriestammen lopen nog terug op de oude groninger stammen. Dat deze stammen later zijn gekruisd met hengsten die hoog in het bloed staan is algemeen bekend. Dat was het beleid van het KWPN. Alle groninger/gelderse hengsten konden op een gegeven moment naar de slager / werden afgekeurd...

Maar rond 1900 was er met name in het noorden van Nederland en levendige fokkerij met de Groningers. Voor de bloedspreiding werden wel oa (Old) Oldenburger / Ost Friese hengsten uit Duitsland gehaald. Maar ook dit waren hele zware paarden...

Wat ik met mijn eerdere post probeer uit te leggen is dat ik niet geloof dat de paarden op de bovenstaande foto's uit de Groninger fokkerij komen. Waar ze wel weg komen weet ik ook niet, maar van oorsprong iig niet uit Nederland...

Maar jij schijnt zelf wel te weten watvoor paarden dit dan zijn, dus alsjeblieft vertel!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:45

Dit lijken mij plaatjes "voor het plaatje"
Dus dienstplichtigen die voor thuis een mooi plaatje lieten schieten.
Overigens hield de landmacht er vroeger twee soorten paarden op na;
lichte volbloeden en zware Geldersen en Groningers voor het aangespannen werk.
In Nieuw Milligen heeft de onderofficiersmess nog remonte en zitten aan de garagegebouwen nog de ringen waar de paarden aan gestaan hebben.

Het KWPN is inderdaad ontstaan door samenvoeging van het NWP (Groningers) en VLN (Gelders) in 1970. Toen begon de grote vernieuwingsdrang en daarmee de bijna ondergang van bovengenoemde typen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:03

Het zijn dus legerpaarden:

Het fokken van legerpaarden (Uit het boek Het Nederlandse Paard)

Voor de Franse Tijd bestond het Staatse leger uit huurtroepen, die voor zover ze bereden waren zelf voor hun paarden zorgden. Onder het Koninkrijk moest echter de overheid voor de paarden van de miliciens zorgen. Dat heette ‘remontering’ en de in binnen- of buitenland gekochte paarden waren ‘remonten’. Voor zover de paarden niet in eigen land door militairen aangekocht konden worden, kocht men ze rechtstreeks elders of leverde handelaren de gewenste dieren. Maar elke regering wilde zoveel mogelijk onafhankelijk van het buitenland zijn. Daarom probeerde ze geschikte legerpaarden altijd ‘in vooraad’ te hebben door ze in eigen land te fokken.

Maar de boeren in ons land fokten geen paarden van het gewenste type en men had er trouwens de hengsten ook niet voor.
Die werden daarom van Rijkswege ter beschikking gesteld, Voor de fokkerij van rijpaarden leek de Engels Volbloed het best geschikt, maar dat werd geen succes.
Onze fokkers wilden niet met deze hengsten fokken, omdat de producten hen niet aanstonden.
Ze waren van oudsher meer vertrouwd met het dravertype dan met de galoppeur met vlakke gangen. Nadat de Rijksstoeterij te Borculo was opgeheven en ook door Koning Willem II ter beschikking gestelde hengsten niet meer beschikbaar waren, was de legerleiding meer dan voorheen op het buitenland aangewezen.

Na de Amsterdamse tenstoonstelling in 1884, werd plotseling alarm geslagen. De overheid voerde maatregelen in om tot verbetering van de paardenfokkerij te komen. Zij beloofde zoveel mogelijk paarden voor het leger in eigen land aan te kopen in de hoop hiermee de fokkerij te steunen. Maar dan moesten de jonge dieren wel beter verzorgd en opgefokt worden, want daar ontbrak het aan.....

... Een lichtpuntje was de toegenomen belangstelling voor de rensport en de drafsport op de lange baan, waarmee grote bedragen waren gemoeid. Nu was men in staat hengsten te kopen in het buitenland. In de eerste jaren vooral in Rusland maar ook in Frankrijk en Engeland..

Een leuke anekdote is, dat Duitse handelaren de jaren vlak voor de eerste wereldoorlog hier in Nederland voor het Duitse leger paarden kochten.

Voorjaar 1916 - midden in oorlogstijd- werd de in Engeland bekroonde hunterhengst Aerolite aangekocht en gestationeerd op de Cruquius-boerderij in de Haarlemmermeer. Hij dekte er in totaal 50 legermerries, die daarna onder bindende bepalingen aan boeren werden verkocht. Dit herhaalde zich tot en met het jaar 1919 toen ons leger inmiddels al gedemobiliseerd was

Behalve Aerolite kocht het Rijk ook nog de Hannoveraan Monos en de Volbloed Rattle aan.

Na de oorlog was er geen belangstelling meer voor deze paarden, De hengsten werden verkocht en de boeren die legerpaarden hadden gekocht (meestal Ierse merries) mochten die als ze wilden weer aan het Rijk overdoen.

Aldus het boek...