Tinker/koudbloed minder vaak kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieS

Tinker/koudbloed minder vaak kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 10:12

Mijn Kieranbeest is kreupel en ik vroeg me af of de Bokt Tinkers ook wel eens kreupel zijn. Onze paarden staan toch bekend als sterke paardjes. In Ierland vertelden ze me dat ze graag deze paarden voor buitenritten gebruiken omdat ze bijna nooit iets mankeren.

M.a.w.; hebben ze in verhouding tot andere (warmbloed)rassen minder vaak last van kreupelheden e.d.?

anouk1993

Re: Tinker/koudbloed minder vaak kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:27

die van mij is nog nooit kreupel geweest ( gelukkig )
ze struikelt wel af en toe ... marja.. dat is uit luiigheid

k hep haar sins februarie dit jaar

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:52

Ligt er natuurlijk ook aan wat je mee doet. Elk paard/pony kan een keer kreupel raken, door overbelasting maar kan ook door een ongelukje komen. Als je goed bent voor je paard is hij wel minder snel kreupel, dan wanneer je er maar roekeloos mee omgaat. Groetjes Brennie

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:54

mijn haflingers zijn nog nooit kreupel geweest!
mijn kwpn'er heb ik bijna een half jaar, en is 1x kreupel geweest, maar dat kwam doordat hij vanwege scheuren in zn hoeven vrij kort bekapt moest worden.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:50

mijn tinker is net hersteld van een blessure die een jaar geduurd heeft !
gelukkig gaat het nu sinds februari weer goed !
wat het precies was zijn ze nooit achtergekomen,iedereen had een andere mening !
het was een zwaar jaar !
maar ik ben nog steeds blij met de beslissing hem niet weg te doen !(afkeuren via de verzekering )

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 12:01

Brennie schreef:
Ligt er natuurlijk ook aan wat je mee doet. Elk paard/pony kan een keer kreupel raken, door overbelasting maar kan ook door een ongelukje komen. Als je goed bent voor je paard is hij wel minder snel kreupel, dan wanneer je er maar roekeloos mee omgaat. Groetjes Brennie

Door overbelasting zal het zeker niet komen, aangezien hij pas 5 is en ik nog niet zo heel veel met hem doe (maximaal 4 x per week hooguit een halfuurtje, soms iets langer) Hij staat wel dag en nacht op de wei in een kudde, dus ik denk dat ie met het spelen iets heeft opgelopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:20

Ik denk wel dat tinkers minder vaak kreupel zijn, maaar, ik denk dat dat door iets anders komt dan omdat het ras sterker is...

Tinkers zijn over het algemeen paarden die gebruikt worden voor de recreatie, veel op t land/paddocks staan, vaak geen ijzers hebben...
Kwpn'ers daarintegen worden vooral gebruikt voor de sport, staan 23 uur per dag in stal, krijgen ijzers, en worden volgepropt met krachtvoer....
Nou op een stal krijgen paarden veeelste weinig beweging en dus slechte doorbloeding, waardoor ze veeel gevoeliger zijn. Ook hebben ze heeeel veel energie, dus als ze een keer vrij zijn rennen en vliegen ze net zolang tot ze niet meer kunnen, en dat met hun gevoelige benen gaat vaak niet goed... Met ijzers heeft je paard ook al een hele slechte doorbloeding, en staan de paarden vaak verkeerd op hun voeten, meer kans op hoefkatrol en peesblesures, gepaard met de slechte doorbloeding betekent dat ook een slecht herstel...

Dus ik denk dat Tinkers net zoveel aanleg hebben om kreupel te zijn als KWPNérs, maar omdat tinkers vaak natuurlijker gehouden worden (of voor sommige 'sober' gehouden worden) zijn ze sterker en gezonder.
En behalve dat is een recreatie paard minder snel overbelast, een springpaard bijv staat onder veel druk, wordt vaak tot het uiterste gedreven, en dat heeft een recreatie paard natuurlijk ook niet.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:30

Ik denk dat daar wel wat in zit, Toydoll. Dat Tinkers meer buiten gehouden worden en minder snel wat hebben dan paarden die 23 uur per dag op stal doorbrengen. Maar het zal per definitie niet aan het ras liggen, denk ik.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:03

Het zou wel eens kunnen...
Als ik er over nadenk, paarden die ik heb verzorgt ed. zijn allemaal wel een keer, of meerdere malen, kreupel geweest en dan moesten ze minstens anderhalve week stil staan. Waren overigens allemaal warmbloedpaarden.

Duncan, mijn tinker, is 1x heel licht kreupel geweest (heeft met been in het stroomdraad (nee... geen prikkeldraad) gezeten. Hij heeft 2 dagen rust gehad en hij liep weer als een trein.

Zou niet weten hoe het komt, vind het wel raar.
Misschien is het toeval...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:21

Christah schreef:
Als ik er over nadenk, paarden die ik heb verzorgt ed. zijn allemaal wel een keer, of meerdere malen, kreupel geweest en dan moesten ze minstens anderhalve week stil staan. Waren overigens allemaal warmbloedpaarden.

Duncan, mijn tinker, is 1x heel licht kreupel geweest (heeft met been in het stroomdraad (nee... geen prikkeldraad) gezeten. Hij heeft 2 dagen rust gehad en hij liep weer als een trein.

Maar, zeg nou eerlijk, hoe waren deze paarden gestalt, en hoe werd er gehandeld toen ze iets hadden?
Laat me raden, de warmbloed paarden stonden veel op stal en toen ze iets hadden kregen ze meteen stalrust, en Duncan staat veel buiten en mocht toen hij iets had ook nog lekker naar buiten? o.i.d.?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:54

Toydoll schreef:
Christah schreef:

Maar, zeg nou eerlijk, hoe waren deze paarden gestalt, en hoe werd er gehandeld toen ze iets hadden?
Laat me raden, de warmbloed paarden stonden veel op stal en toen ze iets hadden kregen ze meteen stalrust, en Duncan staat veel buiten en mocht toen hij iets had ook nog lekker naar buiten? o.i.d.?

Klopt, maar in 3 gevallen niet... die 3 warmbloeden stonden gewoon buiten 24/7. En waren echt zwaar kreupel.
Maar toch, je hebt wel gelijk Het overgrote deel stond op stal.
En Duncan staat altijd buiten.
Dan zou het dus betekenen dat op stal staan betekend dat een paard sneller kreupel raakt. Ook dat vind ik apart.

Hihi, leuk om hier over na te denken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:48

mm Lowara is nog nooit kreupel geweest in de bijna 6 jaar dat ik haar heb.
maar goed, de arabier was ook al jaren niet meer kreupel geweest, dus het kan ook met de manier van omgaan en de omgeving te maken hebben,wat je ze voert en of ze veel op stal staan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:58

men zegt: hoe meer bloed er in het paard zit hoe vaker men been problemen (kan)krijgt(en). Alles is luxer en fijner gebouwd en dus meer vatbaar voor problemen. of t echt zo is?????? ik weet t niet

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:13

Volgens mij komt het ook vooral door de manier waarop vele Tinkers gehouden worden. Veel op de wei, tijdens recreatie ritten veel afwisselende bodems onder hun hoeven en het belangrijkste vaak geen ijzers.
Mijn Tinker ik (gelukkig) ook nog nooit kreupel geweest maar ze word wel volgens de Strasser methode gekapt. Ik blijf erbij dat ijzers vaak meer kwaad dan goed doen. Uitzonderingen bepalen de regel.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:01

Gelukkig heeft mijn tinkie ook nog nooit beenproblemen gehad.
Als ze een trap op klap krijgt denk ik wel dat haar stevige stampers er beter tegen bestand zijn dan dunne iele draver-beentjes of zo iets.
Ze staat heel de dag buiten, en ivm eczeem 'snachts binnen.
Maakt zich niet druk, is niet ondernemend, loopt weinig risico denk ik.
Maar het kan altijd gebeuren....
Ik denk dat aan het grootste deel van de kreupelheden een belastingsprobleem ten grondslag ligt.
Uitzonderingen daargelaten.
En Tinkers worden nu eenmaal niet altijd zo intensief belast als sportpaarden.
Wat niet wil zeggen dat tinkies geen sportpaarden kunnen zijn natuurlijk

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:21

Ik denk dat ook aanleg mee speelt. Zo hoor ik nooit OCD en dergelijke bij koudbloeden, of ik moet wat gemist hebben?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:09

Myra1 schreef:
Ik denk dat ook aanleg mee speelt. Zo hoor ik nooit OCD en dergelijke bij koudbloeden, of ik moet wat gemist hebben?

Dat is wel waar, bij sommige rassen wordt zo extreem gefokt, dat je inteelt of veel erfelijke afwijkingen krijgt.... Hoe populairder het ras hoe meer kans lijkt mij. Maarja, tinkers worden ook steeds populairder, maar niet echt voor de sport, ik denk dat ze dan wat meer nadenken bij wat ze doen.

En paarden die voor de sport gebruikt worden zijn vaak sneller kreupel, maar dat is voornamlijk door de te weinig doorbloeding door ijzers en veel op stal staan, en door overbelasting van de pezen door ijzers, kalkoenen of teveel springen. Ook krijgen ze (vaak) te weinig ruwvoer en teveel brokken.. Dat is teminste hoe ik het hier in mijn omgeving zien. Maar ook rasse speciaal voor de sport kunnen heel gezond zijn en heel gehard, maar je moet ze wel zo maken....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:01

Tinkers zijn wel populair maar volgens mij (ik zit niet erg in het ras, heb zelf namelijk een mérens ) zijn ze nog niet van oren tot staart vol inteelt.

Ik denk trouwens dat de echte recreatiepaarden misschien minder gevoelig zijn voor beenproblemen, maar door stil staan op de wei wel andere problemen kunnen krijgen (stijfheid, slechte conditie, overgewicht).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:37

Snowdon is ook nog nooit kreupel geweest sinds ik hem heb de afgelopen 3,5 jaar!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:25

Myra1 schreef:
Tinkers zijn wel populair maar volgens mij (ik zit niet erg in het ras, heb zelf namelijk een mérens ) zijn ze nog niet van oren tot staart vol inteelt.

Ik denk trouwens dat de echte recreatiepaarden misschien minder gevoelig zijn voor beenproblemen, maar door stil staan op de wei wel andere problemen kunnen krijgen (stijfheid, slechte conditie, overgewicht).

Als ze op de wei met andere paarden staan staan ze niet veel stil ! Ze jagen elkaar vet vaak op, en behalve dat, bij elke hap gras die ze nemen zetten ze ook een pas.
Die problemen (stijfheid en slechte conditie) zie je juist bij stalpaarden..

Mijn pony(connemara) had 3 jaar in een natuur gebied gelopen, maar ze kon zo al een half uur achter elkaar rennen (longeren), geen probleem.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:20

Toydoll schreef:
Als ze op de wei met andere paarden staan staan ze niet veel stil ! Ze jagen elkaar vet vaak op, en behalve dat, bij elke hap gras die ze nemen zetten ze ook een pas.

Nou ga jij maar eens kijken bij een wei vol met Tinkers.... Dat zal de rustigste weidekudde zijn die jij ooit ziet denk ik!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:53

Helemaal mee eens Snowdon!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:09

Myra1 schreef:

Stil staan op de wei?
Weet je dat een paard per dag zo,n 15 kilometer loopt op het land!
Niets is zo goed als het land leven is mijn motto.
Stijfheid van het land?
Stijfheid van de stal zal je bedoelen

Rose heeft nog nooit iets gehad aan haar benen,en ik hoop dat het zo blijft.
Dus klop ik het bij deze even goed af

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:00

snowdon schreef:
Toydoll schreef:

Nou ga jij maar eens kijken bij een wei vol met Tinkers.... Dat zal de rustigste weidekudde zijn die jij ooit ziet denk ik!

We hadden hier een wei vol tinkers, en ze liepen toch allemaal

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:02

Ik doelde meer op dat opjagen, sorry voor de onduidelijkheid.