help een blauw papier,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonlisa

help een blauw papier,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 11:56

Ik overweeg een paard te kopen maar deze heeft een blauw papier, wat houd dat in en is dit wel verstandig??

Gr. sharon

Chomoc

Re: help een blauw papier,

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:20

als je blauw papier hebt bij je paard, is de vader van het paard niet bij het KWPN ingeschreven. Of de rest van de afstamming is niet bekend.

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 12:24

de vader is een nrps hengst dus niet ingeschreven bij het kwpn dus heeft het paard een blauw papier, heeft dit gevolgen? kan ik het paard nog in laten schrijven? heeft dit invloed op de prijs van het paard?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:27

Als het een NRPS-hengst is, dan kun je 'm altijd daar nog laten registreren. Sommige mensen hebben liever een KWPN'er dan een NRPS'er, anderen weer liever een NRPS'er dan een KWPN'er. Geen idee of het invloed heeft op de prijs van het paard, daar zijn geen regels voor.

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:55

hoe gaat zo'n inschrijving in zijn werk.
zijn daar veel kosten aan vebonden.
Kan je met een blauw papier gewoon starten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:32

Je kunt gewoon starten met een blauw papier. Als ik het goed heb heeft de moeder van de stermerrie van Jantina ook een blauw papier

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:37

Met een blauw papier kun je gewoon starten. Sterker nog: zelfs met een paard zonder papier kun je starten.

Bij het NRPS kunnen ze je precies vertellen hoe inschrijving in z'n werk gaat en wat het kost. Telefoonnummer en e-mailadres vind je op de NRPS-site en de link daar naartoe vind je hier.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:53

Hey dit topic is 2x geplaatst

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:08

Blauw papier van het kwpn is regsiter B papier. Dat betekend dat het paard is opgenomen in het register B. Hiermee kan je paard niet naar een kwpn keuring, maar verder alles (wedstrijden, fokken, etc)
Je krijgt register B papier als je bv een merrie kruist met een hengst die niet kwpn is goedgekeurd of is goedgekeurd bij een stamboek wat niet kwpn erkend is. (andersom dus ook, een merrie van een ander stamboek (of papierloos) kruisen met een kwpn goedgekeurde hengst)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:51

Ik heb een paard gehad die ook reg B was van het KWPN, maar dat papier was wel gewoon geel en niet blauw... Was een prima paard trouwens.

Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:02

Mijn paard heeft ook een B-register papier. Dat is ook blauw van kleur. De moeder is goedgekeurd bij het KWPN, maar de vader niet. Heeft verder totaal geen invloed op het rijden van wedstrijden. Alleen voor de fokkerij kan het lastig zijn maar als het een merrie is die je door een wel goedgekeurde hengst laat dekken krijg je bij het veulen een A-register papier. Het is dus maar net wat je ermee van plan bent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:10

Een paardje met een blauw papier is en blijft minder waard. Zeker om mee te gaan fokken is ze minder geschikt.....(veulen is daardoor ook nooit héél veel geld waard)

Daarbij is er natuurlijk niks mis mee.
Hij kan misschien zelfs beter lopen dan een paard met goede papieren....

De waarde blijft natuurlijk - wat een gek ervoor geeft, dat kan dus erg verschillen.

# Voor een ruin vind ik blauw papier niet erg, want daar kan je toch niet mee fokken en zijn de sportprestaties belangrijk!
# Een merrie daar'n tegen word vaak gezien als pismerrie en zijn daardoor minder gevraagd. De meeste mensen die een merrie kopen - houden in hun achterhoofd toch wel een eventueel veulen in gedachten. (zeker op oudere leeftijd)

Zelf heb ik ook voor een merrie gekozen om die reden - zo hoef ik haar nooit weg te doen als haar sportcarriere is afgelopen...

Kijk voor welk doel je haar wilt aanschaffen en ook voor de toekomst.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:42

Gullit schreef:
Mijn paard heeft ook een B-register papier. Dat is ook blauw van kleur. De moeder is goedgekeurd bij het KWPN, maar de vader niet. Heeft verder totaal geen invloed op het rijden van wedstrijden. Alleen voor de fokkerij kan het lastig zijn maar als het een merrie is die je door een wel goedgekeurde hengst laat dekken krijg je bij het veulen een A-register papier. Het is dus maar net wat je ermee van plan bent.

Mijn merrie haar papier is ook blauw/groen maar daar staat A-register op. Ik heb uit de merrie een veulen gefokt, vader is goedgekeurde dekhengst bij het KWPN en veulen is gewoon ingeschreven in het veulenboek.

Kan een blauw papier dan zowel A- als B-register zijn?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:30

superwoman schreef:
Een paardje met een blauw papier is en blijft minder waard. Zeker om mee te gaan fokken is ze minder geschikt.....(veulen is daardoor ook nooit héél veel geld waard)

Dat klopt niet. Het hangt er helemaal vanaf wat voor een hengst de vader is en van welk stamboek. Er zijn legio zeer goede hengsten van bijv. buitenlandse stamboeken die niet erkend zijn door het KWPN, maar qua afstamming heel interessant en gewild zijn. Vorig jaar heeft ongeveer een kwart van de KWPN-fokkers met een buitenlandse hengst gefokt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:02

Idd Bucephalus, sommige blauwe papiertjes zijn voor mij veel meer waard dan het normale stamboekpapier De waarde hangt voor mij meer af van de namen die erop staan dan van de kleur...

Als je paardje in het A-register staat kun je haar gewoon voor stamboekopname doen, ze moeten dan aan wat aanvullende eisen voldoen, waaronder de IBOP voldoende lopen.
B-register kan nooit opgenomen worden in het stamboek.

Wat is de vader van het paard(en eventueel de moeder/moederlijn)?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:12

Bucephalus schreef:
superwoman schreef:
Een paardje met een blauw papier
is en blijft minder waard
. Zeker om mee te gaan fokken is ze minder geschikt.....(veulen is daardoor ook nooit héél veel geld waard)

Dat klopt niet. Het hangt er helemaal vanaf wat voor een hengst de vader is en van welk stamboek. Er zijn legio zeer goede hengsten van bijv. buitenlandse stamboeken die niet erkend zijn door het KWPN, maar qua afstamming heel interessant en gewild zijn. Vorig jaar heeft ongeveer een kwart van de KWPN-fokkers met een buitenlandse hengst gefokt.

Een goede brengt altijd zijn geld wel op,
maar er zijn nou eenmaal veel gemiddelde veulens. Bij die gemiddelde veulens is over het algemeen een vol papier wel weer een extra pluspuntje bij de verkoop.

Die kwart van de KWPN fokkers, hebben die gedekt met erkende en niet erkende buitenlandse hengsten? Of allemaal met niet erkende hengsten?

Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:01

Raiza schreef:
Gullit schreef:

Mijn merrie haar papier is ook blauw/groen maar daar staat A-register op. Ik heb uit de merrie een veulen gefokt, vader is goedgekeurde dekhengst bij het KWPN en veulen is gewoon ingeschreven in het veulenboek.

Kan een blauw papier dan zowel A- als B-register zijn?

Wie is de vader van jouw paardje als ik vragen mag?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:12

Gullit schreef:
Wie is de vader van jouw paardje als ik vragen mag?

De vader is Jaquar (v. Michelangelo mv. Nurprimus). Hij schijnt in duitsland wel goedgekeurd te zijn (geweest) maar ik kan maar heel weinig info over hem vinden.
De moeder is Hersilia,een voorlopig keurmerrie van Uniform x Ivanhoe. De moeder is wel een KWPN merrie.