Veulen afgespeend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IneV

Veulen afgespeend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:15

We hebben vandaag ons veulen afgespeend.

Nu heb ik 2 vragen :
- Hoeveel veulenbrok moet het veulen nu bijkrijgen? (Hij staat op de weide samen met een ruin.. )

- We zijn nu gestopt met de merriebrok die we aan de merrie gaven, ze staat nu voorlopig even op stal en krijgt nu dus gewoon krachtvoeder en hooi.. ( als ze rustig is, mag ze overdag ook op de weide ) Hoe zorg ik ervoor dat mijn merrie sneller terug dikker wordt? Want ze is nu toch wel heel mager..

Tips zijn ook altijd welkom! ( Hebben wel al gehoord dat je de uier moet insmeren met uierzalf, en dit doen we dus ook! )

silleke

Re: Veulen afgespeend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:42

Ik mocht die van mij de eerste dagen niet te veel (liefst zelfs geen) krachtvoer geven. Enkel hooi om de uier sneller te laten slinken. Ook moest ze veel beweging hebben, dan gaat de uier ook sneller weg.
Zou als het even kan ze liefst buiten zetten zo voorkom je dat je binnen enkele dagen een bijna onhandelbare merrie (die dan al enkele dagen zonder veulen is, pijnlijke uier heeft en lang binnen staat) buiten moet zetten.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:44

Nog vergeten. Als haar uier wat dunner is en merkbaar geen pijn doet zou ik gewoon krachtvoer geven samen met maïsvlokken (die van mij krijgen half kracht en half maïsvlokken) en staan altijd mooi gevuld.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:09

Waar haal jij je maïsvlokken? (Ik gaf haar juist wel krachtvoeder, dus ik moet hierbij stoppen?? WAnt ze eet het redelijk snel op.. ) Op de weide waar ze op kan, staat wel vers gras, is dit dan wel goed? ( Of is vers gras mss nog beter dan hooi? )

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:42

Net na het spenen moet je voer geven waar zo min mogelijk voedingsstoffen inzitten. Dus geen krachtvoer en vers gras, het beste is oud hooi.
Zodra het uier geslonken is, kan je dan weer gewoon gaan voeren (is meestal met een dag of 5 a 6)

Als het uier erg gezwollen is, niet gaan leegmelken (daar stim uleer je de melkproductie mee) maar afspuiten met koud water. En ga maar rijden, bewegen is goed!

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:46

Inderdaad, even geen krachtvoer. Dat stimuleert alleen maar om melk aan te maken. Ook zou ik niks op de uier smeren. Ook de aanraking stimuleert weer aanmaak van melk en de kans op ontstekingen neemt zo toe. Wel bewegen. Graag naar buiten als het kan maar niet te vers in het gras. Laat eerst de uier maar even tot rust komen. Daarna kan je haar weer lekker dikker gaan voeren. Maar dat kan over 5-8 dagen ook nog wel.
Bij voorkeur uit het zicht en gehoor van het veulen houden. Of zodanig dicht op elkaar dat het geen geroep geeft, maar dat ze ook niet bij elkaar kunnen. Dat is een beetje afhankelijk van je mogelijkheden. Met beide methodes zijn goede resultaten behaald.