Wie heeft er nog meer een Pools gefokt paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Wie heeft er nog meer een Pools gefokt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:00

Ik heb net een superlief en leuk paard gekocht (v. Jazkowiec). Ze is geïmporteerd uit Polen. Zijn er nog meer mensen die ervaringen hebben met deze Poolse warmbloedpaarden?
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, en vooral ook; hoe kom je eraan en hoe doen ze het op wedstrijden? Zijn er ook mensen die met deze paarden fokken en zoja; met wat voor hengsten en bij welk stamboek?

zammarano

Re: Wie heeft er nog meer een Pools gefokt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:37

wat leuk joh! heb je al foto's van der??
een vriendin van me heeft ook ene poolse merrie, een ponytje, echt een scheetje! Heel toevallig hebben we gister nog de papieren bekeken maar we kunnen het niet lezen is namelijk allemala in het pools :S
Iig veel succes met je nieuwe aanwinst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:40

Ik kende wel een pools paard,maar dat was een soort uit de kluiten gewassen prezwalski ofzo,inieder geval niet geschikt voor wedstrijden,ja de power horse competition.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:35

fabjuh1987 schreef:
een vriendin van me heeft ook ene poolse merrie, een ponytje, echt een scheetje! Heel toevallig hebben we gister nog de papieren bekeken maar we kunnen het niet lezen is namelijk allemala in het pools :S

ik kan hem vertalen voor je als je daar behoefte aan hebt.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:41

ik kan hem vertalen voor je als je daar behoefte aan hebt.[/quote]

He zou wel leuk zijn jah, maar mij maakt het niet zo heel erg veel uit.
Is de pony van mn vriendin, ze heeft wel de engelse papieren erbij gekregen maar we hebben zn vermoeden dat die niet helemaal juist van het pools naar het engels toe vertaald zijn
Iig bedankt voor je aanbod en k zal het haar wel even vragen

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:45

Als er Sl. of Ksl. in zit ben je van harte welkom bij het I.H.W. De meeste Poolse papieren kan ik wel lezen met behulp van boeken, maar Gabrycha kan het het beste.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:00

Mijn vriendin heeft 2 poolse ruinen met inderdaad 2 onleesbare papieren erbij.

Yootha, wat is het I.H.W.?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:20

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:34

fabjuh1987 schreef:

Jij gaat haar nog wel zien en ik weet zeker dat je haar mooi vindt; ze lijkt wel iets op je Zamiro; vooral qua kleur dan hè! Ik heb nog geen foto's...

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:00

Jij gaat haar nog wel zien en ik weet zeker dat je haar mooi vindt; ze lijkt wel iets op je Zamiro; vooral qua kleur dan hè! Ik heb nog geen foto's...[/quote]

dan moet ze wel mooi zijn hoor, kan ook niet anders he als ze (beetje) op Zamiro lijkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:32

Ik heb ook een poolse zwaarwarmbloed merrie. Ik heb haar hier in Nederland over laten schrijven naar het IHW.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:51

ik heb een tijd op een merrie gereden waar geen papieren meer bij waren maar die Pools zou zijn. Mijn eigen ruin (zie profiel) is een afstammeling van haar. De merrie heeft dus geen papieren maar wel nummer op haar rug. Kan ik haar afstamming op deze manier opsporen ?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:36

Nimber schreef:
Ik heb ook een poolse zwaarwarmbloed merrie. Ik heb haar hier in Nederland over laten schrijven naar het IHW.

IHW; wat moet ik mij daar bij voorstellen...?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:41

Pieterr schreef:
ik heb een tijd op een merrie gereden waar geen papieren meer bij waren maar die Pools zou zijn. Mijn eigen ruin (zie profiel) is een afstammeling van haar. De merrie heeft dus geen papieren maar wel nummer op haar rug. Kan ik haar afstamming op deze manier opsporen ?

Leuk paard, je ruin in het profiel. Mijn Poolse paard heeft geen nummer op haar rug, maar wel een brandmerk (lijkt wat op het profiel van het hoofd van een indiaan) op haar bil. Ik heb er ook een pools paspoort bij. Geen idee of je zo haar voorouders of zo op kan sporen met die rugnummers, maar dat zou je toch wel denken... Ze zetten die nummers er niet voor niks op toch?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:02

Yvonnelind schreef:
Pieterr schreef:

Leuk paard, je ruin in het profiel. Mijn Poolse paard heeft geen nummer op haar rug, maar wel een brandmerk (lijkt wat op het profiel van het hoofd van een indiaan) op haar bil. Ik heb er ook een pools paspoort bij. Geen idee of je zo haar voorouders of zo op kan sporen met die rugnummers, maar dat zou je toch wel denken... Ze zetten die nummers er niet voor niks op toch?

Die nummers geven het jaartal aan waarin het paard geboren is, en vaak nummer van de stoeterij of district waarin het paard gebrand is. Ik kan voor je uitzoeken waar het paard vandaan komt, maar moet ik duidlijk nummer hebben en t liefst de afstamming.
Brandmerk is een boei met een half elandgewei erin.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:09

Volgens mij heeft ze zo geen brandmerk ??? Ik kijk eens naar die nummers als ik haar zie (ik heb alleen de zoon en merrie staat in de buurt), in ieder geval bedankt.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:12

Ik kan t ook voor je vertalen maar zo te zien zijn er meer Poolse meiden die t kunnen....

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:49

IHW is zwaarwarmbloed in nederland waar de slaska's (poolse zwaarwarmbloed) ook bij horen.
meer info op de site http://www.ihwstudbook.com

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:51

Kasss schreef:
Ik kan t ook voor je vertalen maar zo te zien zijn er meer Poolse meiden die t kunnen....

half pools met een hele getalenteerde moeder hahahha

Ik doe het voor mijn lol om taal op peil te houden lees ik stukken ed...

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:02

Oh kijk aan, Gabrycha, ik ben nog in Polen geboren maar met 4 jaar woonde ik al hier. Brieven e.d. vertalen deed ik om mijn Pools bij te houden en te verbeteren, ondertussen doe ik het niet meer maar heb er wel veel van geleerd! Toch wel handig af en toe !

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:16

ik heb een Silesian, ook een Pool. Volgens mij wordt dit ook Slaski genoemd (??)maar hij is enorm smal en fijngebouwd. Hij is nu 17 en met succes uitgebracht in de Western-sport. Nu start ik hem in de Endurance klasse 1. Volgens een poolse kennis is hij een typisch Pools paard en hebben ze allemaal dezelfde donkernruin/zwarte kleur enbouw. Iemand ervaring hiermee ??

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:15