is deze merrie geschikt voor de fok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

is deze merrie geschikt voor de fok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 06:44

Ik ben benieuwd of de kenners deze merrie wat vinden om een veulentje mee te fokken het gaat om een 3 jarige schimmel merrie van ca 1.66

V: Odermus R (Calido I x G.Ramiro Z x Joost x Abgar XX)
M: My Lady (Uniform x Ivanhoe keur x Eros ster)

En zo ja wat zou jij er dan opzetten?
laat maar horen

baroen

Re: is deze merrie geschikt voor de fok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 06:51

och jee, ik kan je zo even geen naam noemen... maar persoonlijk zou ik er iig een springgefokte hengst op willen... puur om op die lijn door te zetten, nl erg goed springpaarden bloed... ( heb jij het hier over vroluck? een merrie bij roelofs?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 06:57

Ja ik vind het een super leuk paard en ben geintresseerd in dat paard, mijn vader vroeg zich af of hij er ooit een veulentje mee zou kunnen fokken. We zijn dus geen fokkers maar gewoon voor een keertje.

Maar jij kent de merrie dus ook is het een lief paard?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:02

Breitling schreef:
Ja ik vind het een super leuk paard en ben geintresseerd in dat paard, mijn vader vroeg zich af of hij er ooit een veulentje mee zou kunnen fokken. We zijn dus geen fokkers maar gewoon voor een keertje.

Maar jij kent de merrie dus ook is het een lief paard?

nee nee ik ken de merrie niet echt persoonlijk... maar opzich wel het bloed erachter, voorzover ik het kan beoordelen een werklustig paardje, springen, qua temperament hangt het er een beetje van af waar de genen vandaan komen maar geen echte excessen in de lijn (iig vind ik) denk dat je er een zeer leuk paard aan hebt, en zeker leuk om een veulen mee te fokken...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 07:05

zal het een tegen me vader zeggen, misschien wil die me wel sponseren

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:09

Breitling schreef:
zal het een tegen me vader zeggen, misschien wil die me wel sponseren

ja een goede sponsor zou je best kunnen gebruiken denk ik bij dit paard

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:52

De paarden van Roelofs zijn over het algemeen wel goed. Je zou bij een eventueel veulentje ook kunnen denken aan één van hun hengsten...
Dan zit er wellicht nog een korting in en mocht je een hengstveulen dan niet willen houden willen zij het misschien wel van je terugkopen.

Zo maken wij wel eens afspraken met hengstenhouders, dat wij met korting bij hun dekken en dat wanneer het een hengst wordt, de hengstenhouder het veulen voor een van te voren vastgesteld bedrag weer terugkoopt...

Maar in ieder geval veel plezier met de merrie, mocht je haar gaan kopen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:21

Komt deze merrie bij Roelofs vandaan dan?

Ik zou eerst een kijken naar de moederlijn, wat de nakomelingen doen, of moeders/oma predikaten hebben? En is de merrie correct? Is ze voorgebracht op de keuring?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:30

Quatro

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:19

baroen schreef:
och jee, ik kan je zo even geen naam noemen... maar persoonlijk zou ik er iig een springgefokte hengst op willen... puur om op die lijn door te zetten, nl erg goed springpaarden bloed... ( heb jij het hier over vroluck? een merrie bij roelofs?

Ik vind persoonlijk de moederlijn heel goed wanneer ik het zo lees... Of er predikaten achter zitten kunnen we vanaf hier niet zien natuurlijk, maar wanneer ik de hengstennamen uit de moederlijn bekijk zijn daar al heel wat leuke/goede sportpaarden van gekomen...

Verder zou ik hier niet eens zo heel erg veel belang aan hechten, wanneer het maar voor een keertje is. En volgens mij verkoopt Roelofs ook niet zo snel paarden die klinisch of op rontgen niet goed zijn... Daar hebben ze een te hoge reputatie voor vast te houden.

Het is natuurlijk altijd afwachten, maar wanneer ik het bovenstaande verhaal lees, zie ik geen reden om niet een keertje een veulentje uit deze merrie te fokken. Ze heeft de merrie dan ook al wel zo lang om de kwaliteit en het karakter te beoordelen.

Groetjes

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:26

hananya schreef:

Verder zou ik hier niet eens zo heel erg veel belang aan hechten, wanneer het maar voor een keertje is. En volgens mij verkoopt Roelofs ook niet zo snel paarden die klinisch of op rontgen niet goed zijn... Daar hebben ze een te hoge reputatie voor vast te houden.

Groetjes

volgens mij is dat net hun filosofie :wat niet voldoet qua veterinaire / aanleg/ prestatie wordt juist wel verkocht of dacht je dat ze alles verkopen wat goed en correct is en met het "afval" verder fokken?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:16

We gaan bij haar kijken, mijn vader gaat haar voor mij kopen zodat ik rustig een goed plekje voor mijn eigen paard kan vinden, ze gaat als we haar kopen nog even lekker het land op omdat ze nog maar net 3 is.

Als het klikt en ze klinisch en rontg goed is dan word ze van mij

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:41

libke schreef:
hananya schreef:

Groetjes

volgens mij is dat net hun filosofie :wat niet voldoet qua veterinaire / aanleg/ prestatie wordt juist wel verkocht of dacht je dat ze alles verkopen wat goed en correct is en met het "afval" verder fokken?

Het "AFVAL" waar jij het over hebt, hoeft niet per defenitie niet goed of correct te zijn!!
We hebben daar een keer een rondleiding gehad. Ze hebben ons toen onder andere uitgelegd dat, wat niet goed genoeg voor hun is, absoluut niet slecht is. Ze houden per jaargang ongeveer 5% aan van de paarden die ze fokken. De rest gaat na verloop van tijd de deur uit, maar dat betekent niet automatisch dat er wat aan mankeert!

Ze hebben ook uitgelegd dat doordat ze vanuit die groninger stammen fokken, hun paarden eigenlijk weinig problemen hebben om door de rontgenologische keuring heen te komen.

Wanneer alle paarden die zij niet goed genoeg vinden wat zou mankeren, zou er wel erg weinig geld binnenkomen aan de handel, dacht je niet?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 21:00

Hoe het op mij over komt is dat vroluck haar eigen paard is. Want ze geeft veel aan dat ze echt wil dat ze goed terecht komt omdat ze haar al 3 jaar heeft en ze heeft voor mij nog wat van de prijs af moeten doen omdat ze iets boven mijn budget was terwijl ze nog maar een paar dagen te koop staat dus dan had ze ook kunnen wachten op iemand die er wel het bedrag voor gaf, maar ze gaf nadrukkelijk aan dat ze echt wil dat vroluck goed terecht komt.

Ze word in elk geval klinisch en rontgr gekeurd en we gaan een video opname maken van het rijden en het vrijspringen waar de baas van mijn stal dan naar gaat kijken en als hij denkt dat het wat voor me is dan gaat hij zelf nog een keer mee kijken en pas als hij zegt dat we haar moeten kopen dan kopen we haar. Hij weet preccies wat wel of niet wat voor me is dus vertrouw op hem en hij heeft zelf een springstal (waar mijn paard staat) dus hij weet alles op het gebied van springpaarden

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:25

hoe kom ik er achter of de moederlijn predikaten heeft?