Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
18 jaar geleden kocht ik een veulen van een moeder van 1.68 en de vader 1.73, deze merrie groeide uit tot 1.80cm !
Naar mijn idee is er wel degelijk verband. Ik heb een Burggraafmerrie van 1.60m.
Burggraaf zelf is 1.75m en de moeder 1.59m. Mist schreef:Nu heb ik een jaarling op stal die al 1.48cm terwijl beide ouders1.65cm zijn, de DA etc. denkt dat ze makkelijk de 1.70 gaat halen.
Cute schreef:Mist schreef:Nu heb ik een jaarling op stal die al 1.48cm terwijl beide ouders1.65cm zijn, de DA etc. denkt dat ze makkelijk de 1.70 gaat halen.
1,48 is toch niet groot voor een jaarling?
Mijn jaarling is 1,57 en die andere jaarlingen waar ze tussen loopt zijn ongeveer even groot. Dus als jouw jaarling van 1,48 makkelijk de 1,70 gaat halen, hoe groot zou mijn jaarling wel niet moeten worden dan (haar moeder is 1,65 de vader 1,71).
Cute schreef:Mijn dierenarts vertelde mij ook dat het eerste veulen van een merrie vaak wat kleiner is als het geboren wordt, omdat er nog niet zoveel plaats in zo'n merrie is. Maar ze krijgen volgens hem uiteindelijk gewoon de stokmaat die genetisch bepaald is. Ze zijn dus schijnbaar alleen met de geboorte kleiner, maar dat halen ze daarna weer in.
Odess schreef:Er wordt vaak gerept over het klein blijven van de eerste nakomeling van de merrie. Maar waar ligt dat aan? Mijn merrie heeft vorig jaar een doodgeboren veulen gehad en dit jaar dus een gezond hengstveulen. Blijft dit veulen dan kleiner of zou dat het veulen van vorig jaar moeten zijn?
terwijl die ouders 1.72 en 1.68 zijn