veulen 4 maanden, rit van 5 uur mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

veulen 4 maanden, rit van 5 uur mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 11:58

Op 1 oktober a.s. zou ik eventueel mee willen doen aan een bosrit van ongeveer 5 uur. Mijn veulen is dan iets meer dan 4 maanden oud en kan op de ontmoetingsplaats in een box worden ondergebracht.

Zou 5 uur weg te lang zijn voor het veulen? Zou de merrie last krijgen van een te volle uier?
Hebben jullie hier ervaring mee?

meisjj

Re: veulen 4 maanden, rit van 5 uur mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:07

denk niet dat het een heeeel groot probleem zou zijn, er zijn namelijk veulens die dan al van de merrie weg gehaald worden, je moet alleen wel oefenen met steeds iets lange alleen, vooral ook omdat het een vreemde omgeving is e.d. en als ik jou was zou ik ook iemand bij het veulen laten, en het veulen als het kan in het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:09

Mjin merrieveulen van 3 maanden is ook rustig 2-3 uur zonder moeder als ik ga rijden... zij blijft alleen wel achter bij haar tante, en is gewend om water te drinken uit de speciekuip.

Ik zou in jouw geval ervoor zorgen dat het veulen gewend is water te drinken, ook op voorhand al wennen dat het veulen voor een paar uur gescheiden is van moeder, en dan zal die rit geen problemen opleveren denk ik

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:17

Ik ga met mijn voorgangers mee. Mijn inziens moet het kunnen, alleen vind ik die vreemde box niet erg "veilig". Ik zou dus zeker zorgen dat er iemand bij blijft...

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:23

Ons veulen wordt met 4 maanden afgespeend en is nu al gewend om 1 uurtje alleen te staan, hij is nu 3 maanden. Ik zou ze wel voor die tijd vaker apart zetten zodat ze aan het alleen zijn kunnen wennen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 16:44

Die kleine is al gewend dat mams regelmatig wordt weggehaald. Eerst reed ik een half uur tot 3 kwartier in de bak en sinds 2 dagen ga ik ook met haar op buitenrit en blijft het veulen alleen in de box achter. Ik zal dit de komende weken gaan uitbreiden en ik wil ook proberen of het veulen met de twee ruinen in de wei kan blijven.

Hoe zit het met de uier van de moeder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:55

Ik denk, dat als je het opbouwt voor het veulen om zo lang zonder moeder te zijn, dat die moeder daar ook gelijk aan went, dus voor een paar uur geen melkafname. Je kan nog altijd onder het rijden eens voelen of er niet teveel spanning op staat, en of ze niet lekker meer loopt dan weet je dat ook.

Ik zie wel dat "mijn" veulen gelijk even een paar slokken neemt als Dewi terug is, maar het is niet dat ze een heleboel drinkt.

Nog een idee, waarom probeer je het niet eens op voorhand, voor de daadwerkelijke rit, dus 2 weken tevoren, zorg jij dat je 4 uur weg bent met je merrie, en dat er iemand die je kent op het erf blijft waar het veulen is. Dan kan die persoon je vertellen hoe het veulen erop gereageerd heeft, en dan kan jij zien hoe je merrie dat oppakt.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:04

Zolang je nog niet van plan bent om het veulen af te spenen kan je onderweg de merrie een keer melken, als de druk te hoog wordt.
Dat deden kennissen van mij met hun merrie op wedstrijd. Het veulen bleef dan thuis maar als de druk op de uier te groot werd ging de merrie naar haar buik slaan. Even melken en het was weer over.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 23:17

Dat moet wel kunnen lijkt mij....
Als ze echt last krijg indd gewoon even melken en ze loopt weer fijn...
Voor het veulen moet het geen probleem zijn als je nu al opbouwd met steeds langer even mama weg...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:12

kweenie schreef:
Zolang je nog niet van plan bent om het veulen af te spenen kan je onderweg de merrie een keer melken, als de druk te hoog wordt.
Dat deden kennissen van mij met hun merrie op wedstrijd. Het veulen bleef dan thuis maar als de druk op de uier te groot werd ging de merrie naar haar buik slaan. Even melken en het was weer over.

Dacht ik toen bij mijn merrie ook... maar mooi dat ze me trapte hoor wat dacht ik wel niet, aan haar uier te zitten

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:28

De merries waar ik bij ben geweest met veulenen, en ook mijn eigen merries weten niet beter dan dat ik af en toe aan de uier zit.
Als ze het gewend zijn is het geen probleem.
Zo niet moet je idd oppassen..

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:07

Als je zelf je merrie kan melken om de druk van de uier te halen is het geen probleem. Dan kun je ook nog wel langer weg blijven. Natuurlijk inderdaad merrie en veulen goed aan scheiden laten wennen!

Ik zou trouwens, als je niet te ver/lang moet reizen naar het startpunt, van de rit het veulen lekker thuis laten. Natuurlijk kan het goed gaan, maar waarom zou je het risico lopen als het ook anders kan (mijn mening, wij zijn altijd nogal voorzichtig met onze veulens)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:25

Ik heb het vorig jaar ook gedaan met de tinkerrit en toen halverwege heb ik mijn merrie gemelkt ( was ook wel nodig hoor!) een schoon bekertje meegenomen en iedereen even verse paardenmelk laten proeven!