fries springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

fries springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:09

hoi,
ik zit er over te denken om een fries te kopen...
eigenlijk wil ik het liefst een kruizing (liefst arabo fries of gewoon een arabier x fries) Maar omdat ik die nergens kan vinden denk ik er nu toch maar over om een fries te kopen, vind ze echt super mooi!!
het enige dat mij een beetje dwars zit is dat ik erg graag van springen hou... ik hoef echt niet met een fries Z te springen hoor...
maar zou een L parcoursje met een fries lukken??

MeissieJ01

Re: fries springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:12

De meesten kunnen dat niet, maar ik zie wel eens friezen die goed kunnen springen hoor
maar ik denk dat als je springwedstrijden wilt gaan doen je toch beter een ander ras kan kopen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 22:08

vind ze alleen zo mooi

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:17

Met een Fries kan je gerust wel springen. Alleen je moet niet teveel van hem verwachten. Maar met een Fries kan je ook weer andere dingen doen wat je met bijv. een KWPN'ner niet kan doen. Zo zijn ze weer veel koeler in hun koppie.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:38

Hoi,
Een fries bij mij van een jaar of 5 die springt niet die loopt gewoon door de hindernis heen, hij vertikt het! Maar met een andere fries die hier heb gestaan sprongen we alleen over grepeltjes heen
Nou doeg Groetjes Joyce

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:00

tja, ga er nog eens goed over denken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:34

Een Fries kan best een leuke sprong maken. Maar echt wedstrijd springen? Ik denk het niet. Het zijn vrij zware warmbloedpaarden, en gefokt voor in het tuig en voor Dressuur.
Daarom denk ik dat een Arabo-Fries wel wat voor jou is.
Door het Arabische bloed zijn ze wat veelzeidiger dan een gemiddelde Fries, en hebben ze ook wat meer aanleg voor springen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 17:04

maar goed waar vind je een arabo fries he
snap echt niet waarom zulke geweldige paarden er in zown beperkt aantal zijn

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:09

"Wie zoekt, zal vinden."

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:33

Hoop het

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:05

Ik zou niet proberen met een Fries een springparcours te gaan rijden, aangezien de B bij de paarden al 1.00 m is, dat is voor de meeste friezen echt niet weggelegd.
Een vriend van mij ging ook eens springen met zijn Fries, het was niet eens hoog, maar hij lag met paard en al aan de grond.
Een vriendin van mij liep stage bij een Friezenstal, die man had ook eens een springpoging met een aantal Friezen gedaan, en hij raadde het eenieder sterk af

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:06

Friezen zijn over het algemeen niet zulke goede springers.. maar soms zie je er wel is eentje.. Er zijn altijd uitzonderingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:09

Friezen zijn geen geweldige springers, ze hebben een vrij brede rug wat ze niet geschikt maakt voor de springsport. Maar dat zegt nog niet dat ze geen sprongetje kunnen nemen .

En er is toch een site waar ze arabo-friezen verkopen?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:10

Wat ik me dan afvraag, wat maakt dat Arabofriezen wel kunnen springen? Want zulke geweldige springers zijn Arabieren ook niet..

Ik heb nog nooit een Arabofries zien springen hoor, dus ik vraag het me gewoon zo eens af

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:22

Miirthe schreef:
Friezen zijn geen geweldige springers, ze hebben een vrij brede rug wat ze niet geschikt maakt voor de springsport. Maar dat zegt nog niet dat ze geen sprongetje kunnen nemen .

En er is toch een site waar ze arabo-friezen verkopen?

Kwist eigenlijk niet dat ze zulke kruizingen deden .. als je die site weet wil ik hem ook wel zien

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:25

zoveel komen arabofriezen ook niet voor ,
en arabieren geen geweldige springers??
waarschijnlijk geen internationale springers maar ik zie er genoeg in een Z parcour... en daar komen ze vaak goed door
en mijn uiterste streven is een L pacour, waarschijnlijk word het niet hoger dan de B

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:28

knolliepower schreef:
waarschijnlijk geen internationale springers maar ik zie er genoeg in een Z parcour... en daar komen ze vaak goed door
en mijn uiterste streven is een L pacour, waarschijnlijk word het niet hoger dan de B

Ehm, lang niet iedere arabier speelt dat klaar, een Z parcours!
Ze hebben misschien veel uithoudingsvermogen, maar ik ben niet zo te spreken over het doorzettingsvermogen van de meesten.
De meeste arabieren zullen alleen onder een vrij goede ruiter een parcours springen, want veel arabier zijn erg laf.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:26

Maar een Fries is juist weer absoluut niet laf, dus het Friese bloed verbeterd in dat opzicht het Arabische bloed. Het Arabische bloed verbeterd in het opzicht springtalent weer het Friese bloed, doordat Arabieren een stuk rankere en kortere rug hebben. Het Friese bloed verbeterd in het opzich Dressuur weer het Arabische bloed, doordat een Fries veel meer knieactie, enz. heeft.
Zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:28

In theorie zou dat kunnen Mannuutje1990, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook zo uitpakt.
Maar nogmaals, ik heb nog nooit een Arabofries zien springen, dus ik weet het niet, maar ik zou er wel graag eens een een sprongetje zien maken!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:35

Mariek87 schreef:
In theorie zou dat kunnen Mannuutje1990, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook zo uitpakt.
Maar nogmaals, ik heb nog nooit een Arabofries zien springen, dus ik weet het niet, maar ik zou er wel graag eens een een sprongetje zien maken!

Daarom is het belangrijk dat je echt een AraboFries koopt bij een echt goede fokker, daar word je op bepaalde sites ook voor gewaarschuwd. Ze waarschuwen je er ook voor om niet zelf te gaan experimenteren met FriesxArabier kruising, want je moet de hengst en de merrie zorgvuldig bij elkaar zoeken.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:36

Manuutje1990 schreef:
Daarom is het belangrijk dat je echt een AraboFries koopt bij een echt goede fokker, daar word je op bepaalde sites ook voor gewaarschuwd. Ze waarschuwen je er ook voor om niet zelf te gaan experimenteren met FriesxArabier kruising, want je moet de hengst en de merrie zorgvuldig bij elkaar zoeken.

Beetje belangrijk lopen doen, dat is bij ieder paard zo dat je fokt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 07:23

ja maar als je een arabo fries in het stamboek wilt krijgen moet je de zuiverste arabier kiezen met een fries die toestemming daarvoor heeft gekregen enz... als je maar gewoon een arabier op een fries gooit dan vind ik het eerder vervuiling van het frieze bloed

maar weet iemand waar een site is waar arabo friesjes te koop staan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 07:29

Mariek87 schreef:
knolliepower schreef:

Ehm, lang niet iedere arabier speelt dat klaar, een Z parcours!
Ze hebben misschien veel uithoudingsvermogen, maar ik ben niet zo te spreken over het doorzettingsvermogen van de meesten.
De meeste arabieren zullen alleen onder een vrij goede ruiter een parcours springen, want veel arabier zijn erg laf.

Arabieren hebben het probleem dat ze een rugwervel minder hebben dan andere paarden en daardoor zich niet lang boven de sprong kunnen maken.
Laf wil ik niet zeggen, ze hebben het lichamelijk moeilijker.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:27

Een Fries die een tijdje bij ons op de manege stond kon 1,20 springen Maar dat kunnen niet alle Friesen... Als je springen echt leuk vind zou ik toch echt voor een ander paard gaan kijken die meer voor springen geschikt is...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 14:26

weet iemand een site waar arabo friezen te koop staan??