Poll, huisvesting veulen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houden jullie de veulens?

Overdag in de wei, s'nachts op stal.
2 (50%)
De gehele zomer dag en nacht in de wei, ook met slecht weer.
Geen stemmen
Dag en nacht op stal.
Geen stemmen
De gehele zomer dag en nacht in de wei , maar met slecht weer op stal.
2 (50%)
Overdag in de paddoc, s'nachts op stal.
Geen stemmen
Dag en nacht in de paddoc.
Geen stemmen
Dag en nacht in een wei met schuilstal of schuilplekken, doormiddel van bomen/struiken.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

Tsikala

Poll, huisvesting veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:02

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de veulens houden, aangezien het nog niet echt stralend weer is op het moment Ik heb Kayo in principe gewoon dag en nacht buiten in de wei lopen, maar met dit regenachtige weer, smokkel ik nog wel eens en haal ik ze op stal. Hoe doen jullie dit?

Even voor de duidelijkheid, dit gaat over de periode dat het veulen bij de merrie loopt, dus zo rond het voorjaar/zomer/herfst

Ben benieuwd!!

Gr. Melina
Laatst bijgewerkt door Tsikala op 27-07-05 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

solarpleure

Re: Poll, huisvesting veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:04

Bij ons staan de altijd buiten, vanaf mei ofzo staan ze buiten, maar de andere paarden ook. Ze groeien als kool, op 1 na Maar ook nooit ziek. Ik denk dat ze er wel wat weerstand van krijgen, ze zien er kerngezond uit en zijn schatjes van veulens. Ds volgens mij kan het geenkwaad. Alleen met onweer halen we er een stel binnen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:09

Bij mij staat alles vanaf eind april dit jaar dag en nacht buiten. Ik hou ze 1 nacht binnen als ze net geboren zijn en daarna gaan ze 24 uur per dag de wei op.
Ten eerste kun je niet opvoeren tegen gras en ten tweede is het voor het veulen het beste om de hele te kunnen bewegen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:11

Bij mij staat alles vanaf eind april dit jaar dag en nacht buiten. Ik hou ze 1 nacht binnen als ze net geboren zijn en daarna gaan ze 24 uur per dag de wei op.
Ten eerste kun je niet opvoeren tegen gras en ten tweede is het voor het veulen het beste om de hele te kunnen bewegen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:45

Dit jaar heb ik de merrie met veulen snachts op stal...sochtends 6 uur buiten, savonds 10 uur op...

Ook ivm met bijvoeren van de merrie......Ze is nu 17 jaar en ik vond dat ze wat mager werd......helemaal nu ik haar weer onder zadel rustig weer op conditie breng....

Ze krijgt nl 6 kilo krachtvoer erbij....2 kilo sportbrok, 2 kilo muesli en 2 kilo merriebrok, daarnaast staat ze op een stuk grasland, waar ik ze op omweid, dus altijd gras en savonds op stal krijgt ze nog goede droge kuil....

Normaal als ik niet rij, dan heb ik ze op een stuk land , met een containerstal waar de veulens in en uit kunnen lopen......maar ook dan verstrek ik krachtvoer aan de merrie's.....

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:46

vorig jaar heeft mijn paard ook een veulen gehad. ze is gewoon buiten bevallen (haar keus ). de eerste maand stonden ze dag en nacht op het gras, en na 1 mnd stonden ze overdag in de padock en s'nachts op de wei en ze kunnen altijd een schuilstal in.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:43

Stemmen wil niet echt...? Maar die van mij staan overdags gehele dag buiten (wei en bak) van 08.30-23.30 en snachts binnen in hun eigen stal.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:01

Bij echt slecht weer zet ik ze binnen, maar ze kunnen ook schuilen onder een dik bladerdek! Laatst pakte ik de kleine uit de wei na 2 uur regen, en hij was droog! Hij heeft dus in de wei een plek waar hij vrijwel droog kan liggen. Wordt het echt koud en nat, dan zet ik ze binnen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:04

Ik heb Ivanka en Aidan 's nachts nog binnen staan, ik vond Aidan nog iets te jong om nu al 's nachts buiten te laten. Over een weekje mogen ze van mij ook 's nachts buiten blijven .
Ivanka's stal staat in de wei en die staat overdag gewoon open, dus daar kunnen ze altijd in als ze willen. Aan een kant staan bomen, waar ze ook veel onder staan te schuilen. Daar kunnen ze ook wel redelijk droog staan.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:37

Fanja en Andante hebben de beschikking over een schuilstal.
Maar wanneer ik ook kom, ookal stort het met bakken uit de
lucht, ze staan lekker buiten.
(Onder de grote bladeren van de naburige kastanjeboom...)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:48

In de zomer heb ik iedereen 24/7 buiten staan. Ze staan op een weiland dat achterin grenst aan het bos; hier hebben ze beschutting tegen weer en wind. In de winter gaan ze overdag naar buiten en haal ik ze 's nachts naar binnen. Ieder in een eigen stal.

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:55

dag en nacht op de wei ook slecht weer is goed voor de weerstand

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:44

overdag in de wei en snachts op stal. In de wei met 2 halfzussen van 1 en 2 jaar. En ze kunnen dat echt wel gebruiken die stal want als je om 12 uur gaat kijken ligt alles voor pampus (gestrekt en wel te snurken!)(elke nacht). De kinders dan, moeder slaapt staand.
De jongens (3+4 jaar) staan dag en nacht op de wei, met bomen, alleen bij extreem slecht weer gaan ze samen in een stal.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:23

De poll doet het inderdaad niet... gek Nouja dan moet iedereen in het topic maar even beschrijven hoe hij/zij het veulen(s) houd.

Zoals ik het hier lees, staan de meeste of dag en nacht buiten, of s'nachts op stal en overdag buiten. Toch wel leuk om even te lezen. Ik zit heel vaak te twijfelen, van zal ik die 2 van mij naar binnen halen of toch niet?? Maarja hij moet ook harden, want als hij straks van moeders af moet, moet hij ook dag en nacht buiten staan in de winter (wel met schuilstal hoor), dus daar wil ik hem dan ook op voorbereiden.

Bedankt voor de reacties!

Gr. Melina

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:04

De hele zomer 24/7 buiten, ook met slecht weer

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:11

In ze zomer staan al onze paarden (met uitzondering van de wedstrijdpaarden) overdag in de stal en 's nachts in de wei. Overdag is het met de dazen hier niet om te doen. In de winter staan alle paarden (inclusief de wedstrijdpaarden, wij kennen geen indoorseizoen ) overdag in de wei en 's nachts op stal.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:17

Mystique en Nancy staan dag en nacht buiten, weer of geen weer.
Polly en Just a Miracle staan op dit moment binnen, ze konden nog niet naar het weiland waar de rest staat en helaas is op stal 'hun' landje te nat en moeten ze dus binnen staan. We hopen ze van het weekend in de wei te kunnen zetten.
Afgelopen maandag hebben ze wel de hele dag buiten gestaan (in de regen) dan merk ik wel dat Just a Miracle bekaf is en zodra hij in stal komt dta ie meteen gaat liggen, wat buiten niet kon ivm nattigheid.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:09

Overdag staan ze bij mij in de wei, en 's avonds gaan ze naar de paddock met schuilhut. Hier krijgen ze nog wat hardvoer en hooi voor de nacht.

Mijn eerste paard heeft als veulen heel weinig buiten kunnen staan en werdt bij ieder buitje binnen gehaald. Gevolg: in de opfokwei kreeg hij open plekken van de regen!!!
Hierdoor ben ik ervan overtuigd geraakt dat ze zoveel en zolang mogelijk naar buiten moeten. Ze zijn niet van suiker dus smelten doen ze niet.............

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:24

die van mij staan overdag altijd buiten en 's nachts binnen. Moest mijn weide niet aan een fietspad grenzen (waar soms de poort wordt open gezet ) zouden ze altijd buiten staan hoor. Maar dat gaat nu niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:04

Vanaf een uur of 6 'smorgens buiten op de wei met afdak en vanaf 21 uur op stal.

Tussentijds misschien even terug op stal voor een of andere 'behandeling' ... wandeling, leren show'en, hoefsmid, halster training, enz enz.

'savonds worden de merries, en nu ook de veulens, wat bijgevoerd.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:54

Bij ons blijven ze eerst een paar dagen binnen, ligt ook beetje aan tijd van het jaar een weersomstandigheden.

Daarna gaan ze lekker dag en nacht de wei op.
Heb 4 landjes waar ik ze op heb lopen, elke week een ander stukje dus altijd vers en schoon gras.
Na elke week sleep ik de landjes even en kunnen ze 3 weken rustten.

In september gaan de meeste bij hun moeders vandaan, even 2 weken met hun vriendjes op de wei en de meeste gaan dan naar opfok of naar hun nieuwe baasjes.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:01

De eerste maand hebben ze overdag buiten en 's nachts binnen gestaan, ook binnen bij slecht weer, maar dat was eigenlijk omdat we ze aan huis moesten houden voor de merrie terug te dekken en thuis hebben we maar een kleine weide zonder schuilstal.
Nu staan ze 24/7 buiten, wel met een heel goede stal en ik moet zeggen dat ze heel dikwijls in de stal staan als ik aankom, ik denk dat het veulen altijd daar gaat slapen.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:02

Mazzel-meid schreef:
De hele zomer 24/7 buiten, ook met slecht weer

Hoe hebben jullie het dan afgelopen weekend gedaan? Toen ik zondagochtend in de wei kwam was meneer doorweekt en stond ie helemaal te trillen. Het heeft toen de hele dag nog doorgeregend dus ik heb hem toen de hele dag + nacht binnen laten staan. Trillen betekend toch dat hij het echt koud heeft en dan kan ik hem toch niet buiten laten staan? (hij staat dan ook helemaal inelkaar)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:03

Poll doet het niet, maar mijn merrie met veulen werd in de zomer hele dagen op het land gelaten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:08

Poll doet t hier ook niet, maar mijn merrie + veulen stonden overdag op de wei, en s-avonds lekker binnen! Vond ik een ideale situatie