Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
En om je paard geven, ik snap ook wel dat mensen niet beter weten, omdat het zo ingeprent is en het ook gewoon menselijk is om alles te doen omdat anderen het ook zo doen, neem het ze niet kwalijk, maar er is zoveel meer mogelijk zonder ze zoveel pijn te doen, dan kun je wel zeggen ze hebben hun oren naar voren, maar als een paard de keuze had , dan weet ik wel wat ze zouden kiezen.
Ze zijn alledrie blij als ik kom om ze te halen voor het rijden, (ze rennen in ieder geval niet weg) ze komen juist naar me toe, ik hou helemaal niet van dwang en het ene paard pakt iets sneller op dan de andere, nou dan wacht ik toch iets langer?! Mijn 3 jarige pony heeft het meisje wat er op rijdt nog nooit bedrogen door te gaan bokken, steigeren of werk te weigeren. Mijn merrie is 4 en die rij ik alleen de basisgangen omdat ze nog niet toe is aan oprichting en wedstrijden. Ik rij ook niet met dwangmiddelen zoals slof of martingaal en een zweep hou ik ook niet van. Ik rij nu 1 van hen in de M1 dressuur en hij neemt heel ontspannen een hogere oprichting. Mijn sporen gebruik ik als aanwijzing voor het paard in de hogere oefeningen en niet als aansporing bij elke stap die het paard zet. Dus ik vind niet dat je iedere sportruiter over 1 kam mag scheren.
Groetjes Brennie 
Mireille1970 schreef:Dat kan. En een andere schrijver ziet liever een Fries met veel behang en een andere schrijver een zware Holsteiner....
Wil je hiermee zeggen dat paarden die op de voorhand lopen dit meestal niet te danken hebben aan hun bouw? Oregon schreef:Himyar schreef:Maar het moge duidelijk zijn dat veel mensen zelf het paard op de voorhand brengen (en uit balans):
Sorry hoor maar ik snap het niet helemaal.Wil je hiermee zeggen dat paarden die op de voorhand lopen dit meestal niet te danken hebben aan hun bouw?
Mireille1970 schreef:Gaan we weer....