Zelf (als amateur) fries uitbrengen op keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Zelf (als amateur) fries uitbrengen op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:02

Eigenlijk zegt titel al genoeg. Wij waren vorig jaar al van plan om onze 'ruin' (die toen nog hengst was) naar de keuring te laten gaan. helaas is toen zijn castratie verzet en zouden we dit jaar gaan. We hadden al mondeling afgesproken met een (hobby)fokker dat hij Eibert uit zou brengen, maar deze man is helaas plotseling komen te overlijden. Nou zitten we er aan te denken hem zelf uit te brengen. Maar wat word er eigenlijk precies verwacht. Het gaat om de'?ruinenkeuring, 8 augustus. Wat word er van je verwacht (moet je bijv. 10 min. rennen? dit houd ik nl met mijn zielige conditie niet vol). Welke kleding moet je aan? We gaan gewoon om te kijken wat ze van ons paardje vinden. Maar het is niet de bedoeling dat de waardering door mijn geklungel minder is. Dus... Heeft het wel nut om hierheen te gaan?

Puera

Re: Zelf (als amateur) fries uitbrengen op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:07

Ik heb mijn KWPN-er 2 jaar geleden ook zelf voorgebracht voor stamboekopname. Maar als ik het over mocht doen dan had ik haar laten klaarmaken door iemand die er verstand van had en laten voorbrengen. Zo'n persoon heeft vaak toch wat meer ervaring en kan het paard vaak wat voordeliger opstellen.
Het kost je wat maar mijns inziens is het de investering waard.

Maar ja, waarom ga je met je ruin naar de keuring? Voor stamboekopname?
Een ruin kun je niet mee fokken dus ik zou er qua keuringen niet al te veel energie in steken (bijv. om hem ster te krijgen) tenzij het de moeder een mooi predikaat oplevert.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 18:56

Het is idd voordelig voor de moeder. Maar wij doen het voor de lol. Nogmaals de vraag wat word er van je verwacht kwa kleding conditie outfit voor je paard ect...

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:16

Wij zijn afgelopen zaterdag op de Fokdag van de Friezen in Bergum wezen kijken. De meeste paarden werden door 3 personen voorgebracht. Eentje die hem 'opdreef' van achteren en 2 personen om hem aan de hand te leiden. Die wisselden elkaar ieder rondje af. Ze willen namelijk behoorlijk wat beweging zien, dat houd je alleen haast niet vol. Ze werden in draf overgegeven aan de andere oersoon, dus dat moet je wel oefenen. Veel paarden hadden een wit hoofdstel om, maar ook wel veel een gewoon rijhoofdstel.
Ze hadden allemaal een witte broek en bloes aan met een geloof ik donkerblauwe stropdas.
De paarden waren allemaal in super conditie. Geen grasbuiken, maar spieren. Zelfs de fokmerries hadden geen buiken! Daar keken wij nog erg van op.

Mirjam

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:36

Je paard moet ruim en zwevend door de baan gaan met een goed (achter)been gebruik. Zijn stap moet ruim,krachtig en voorwaarts zijn. Hij moet natuurlijk ook goed gebouwd zijn (front, goede rug, recht been enz enz)
Je kunt op de keuring zelf voorbrengers huren, die weten precies hoe ze een paard moeten voorbrengen.
Als je hem voorbrengt moet je een witte blouse, een witte broek, sneakers (liefst wit) en een rode of blauwe stropdas aanhebben.
je hulpmiddelen mogen zijn: een hoofdstel/halster/ketting, een zweep, een rammeldoosje en een rijzweepje.
Je bent met minimaal 2 personen en maximaal 3 (bij uitzondering 4) 2 m te rennen een om de tempo aan te geven dmv zweep en doosje.

heb je meer vragen mag je me altijd pb'en!!