Nederlandse hengst kampioen op de Royal Welsh show

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Nederlandse hengst kampioen op de Royal Welsh show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:19

Hoi, sta er een beetje versteld van dat dit nieuws niet op F&A is doorgekomen tijdens mijn vakantie. Voor de tweede keer in de geschiedenis van de Royal Welsh show is een Nederlands gefokte Welsh Mountain pony hengst kampioen geworden op de Royal Welsh show.

Wat Wimbledon is voor tennis en De Tour de France voor fietsen, is de Royal Welsh show voor Welsh ponies. Over winnaars van de Royal Welsh show worden zelfs boekjes uitgebracht.

De eer viel te beurt aan de hengst Vechtzicht's Hywel, die eerder al Nederlands kampioen was evenals zijn moeder. Overigens werd Hywel "slechts" hengstenkampioen, evenals Rondeel's Pen-Gwyn, die de hengstenkampioen werd op de Royal Welsh in 1975. Precies 30 jaar geleden dat dit werd vertoond.

Vanuit mijn stoeltje hier (nogmaals) gelukwensen aan de eigenaar Harold Zoet en de fokker Remco Dobber.

sarabande

Re: Nederlandse hengst kampioen op de Royal Welsh show

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:23

Dat is inderdaad heel memorabel Joost, ik heb Pen-Gwyn en zijn nafok goed gekend.
Ik hoop dat de Nederlandse fokkerij deze kampioen meer zal waarderen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:44

Ook van mijn kant felicitaties voor Harold Zoet en Remco Dobber.
Een formidabele prestatie!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:38

sarabande schreef:
Dat is inderdaad heel memorabel Joost, ik heb Pen-Gwyn en zijn nafok goed gekend.
Ik hoop dat de Nederlandse fokkerij deze kampioen meer zal waarderen.

Ik ben beniewd wat er van pengwyn is overgebleven want als ik me niet vergis leeft zijn zoon rondeels carino nog.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:09

Pen-Gwyn is denk ik de meest invloedrijke hengst uit nederland (op een wereldwijde schaal gezien).

In Nederland had hij ook wel een heel stel goedgekeurde zonen:
- Rondeels Carefull (grootvader van Boreas Ubbo en vader van Boreas Leone en Boreas Kyra, beiden heel belangrijke merries voor Nederland)
- Rondeel Matheus (grootvader van Nachtegaals Captain)
- Rondeels Carino (minder ingezet voor de fokkerij, maar bij mevrouw Peletier kan je verschillende goeden vinden)

een hengst die op oudere leeftijd kwam, maar nooit voor goedkeuring is aangeboden was de hengst Springbourne Halwyn. Die was onder meer vader van Royal Welsh kampioen Churchwood Promise (moeder van Churchwood President). Daarnaast bracht Halwyn ook de wondermooie merries Springbourne Ceinion, Springbourne Croesan en Blanch Minuet. Minuet is moeder van Royal Welsh kampioene Blanche Mimic, Croesan moeder van Nederlands kampioene Springbourne Chorus, etc.

De zoon die het meest heeft gepresteerd is Royal Welsh kampioen Breachwood Marwyn, waarvan de zoon Springbourne Carwyn in Nederland staat. Wij hebben zelf ook nog 4 (verdere) nazaten van Marwyn thuis lopen.

Een zoon die minder bekend was, was Dyrin Tegwyn, vader van Dyrin Brenhines en Dyrin Bernadette. Beide merries hebben verdienstelijk gefokt.

De dochters van Pen-Gwyn hebben het meeste indruk gemaakt. In Nederland mag dan vooral niet Forsythia's Trifos ontbreken. Zij was moeder van Ozal, Oscar, Pandoer, Flevozicht's Darky en Flevozicht's Gerrit. Zij is daarmee de enige merrie die ooit 5 goedgekeurde zonen heeft voortgebracht.

In Wales liet Pen-Gwyn nog veel meer dochters na. Hier een rijtje:
- Revel Pavane. Moeder van Royal Welsh kampioen hengst Revel Paul Jones en van nationaal kampioene Revel Humming Tune
- Baledon Dinah. Moeder van Baledon Diadem, die jarenlang de best fokkende merrie op Baledon was. van haar staat Baledon Hy Society nog in Nederland, maar ook Baledon Hy Jack, die in het moederland best fokt.
- Toptown Happy Morn. Moeder van Maesgwyn Heidi, die een aantal Royal Welsh winners heeft voortgebracht.
- Yaverland Charlotte. Moeder van Yaverland Carousel

Overigens is Hywel geen nazaat van Pen-Gwyn, maar het rijtje hierboven zou toch wel kunnen zeggen dat Pen-Gwyn een geweldige invloed heeft gehad op de Europese fokkerij. Dan weet ik nog eens niet wat hij allemaal in Australie en Nieuw Zeeland heeft gedaan, waar hij zijn laatste jaren heeft gesleten.

En: vergeet de onzin maar dat kampioenen niet fokken. Kampioenen fokken wel degelijk, mits de juiste combinatie gevonden wordt. Alleen denk ik dat je uit een kampioen Ijslander x kampioen Fjord geen echte kampioen gaat fokken

Overigens heeft Hywel ook al bewezen goed te fokken. Al twee keer heeft hij een Dyoll Starlight trofee winnaar geleverd en ook al verschillende kampioen dochters. Over 30 jaar weten we precies wat zijn echte fokwaarde en invloed is, maar ik denk dat we hem over 30 jaar ook nog wel zullen kennen

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:33

Ok bedankt voor de uitleg!

Ik kon me erg vinden in de fokkerij visie van mevr Pelletier, welsh a ben ik niet in thuis wel in de partbreds, vandaar.