Keuringsconditie of sportconditie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Keuringsconditie of sportconditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:55

Ik ben met twee pony's naar de NRPS-keuring geweest: in 2003 met een toen 4-jarige Carl afstammeling en in 2005 met een 5 jarige merrie van Sjapoer ox.

Tot mijn verbazing worden ze in een verschillende voedingstoestand beschreven: de Carl was in sportconditie en de Sjapoer was goed.
Hoe zien ze dit en wat is het verschil? Er wordt met beiden "gesport,met de Sjapoer zelfs meer dan met de Carl en ze krijgen hetzelfde voer.
Kan iemand mij dit uitleggen? Voor de duidlijkheid plaats ik van alletwee de pony's een foto:

Allereerst de 4-jarige Carl x Faram x Ramiro x Nimmerdor in 2003
Afbeelding
Dit werd sportconditie genoemd

En de 5-jarige Sjapoer ox x El Beauty x Fahred ox x Triley Spark in 2005
Afbeelding
Dit noemde ze goed

fokfanaat

Re: Keuringsconditie of sportconditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:56

Ik moet zeggen dat ik de bovenste van mager vind en de onderste zou voor mij wat meer spieren mogen hebben.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 22:05

Onderste klopt. Bovenste? je ziet er geen ribben doorheen,dus wat dat betreft, zou ze ook te wieng spieren hebben.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 22:09

Samsam schreef:
Ik moet zeggen dat ik de bovenste van mager vind en de onderste zou voor mij wat meer spieren mogen hebben.

Dan is nog het verschil niet uitgelegd met sport of goede conditie.
er zijn 4 onderscheidingen:
Goed Sport Vet Schraal

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:20

Naar mijn idee ziet het NRPS het liefst een beetje 'volle' pony's. Waar je bij het KWPN je paard het beste een beetje tegen de schrale kant (sport dus) kunt voorstellen, zien ze bij het NRPS liever zo'n conditie als de pony op je onderste foto. Wat voller dus.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 22:29

Dank je wel voor je reactie! Ik dacht zelf ook al te merken dat ze het liefste wat dikkere zagen. Dus dat wil zeggen dat Goed beter is als Sportconditie?

Ikwist niet dat ze bij het KWPNjuist weer het andere willen zien! Maarja ik kan tochniet omwisselen

vlindertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:25

Heej....
ja er is een best groot verschil, ik ga heel vaak naar keuringen, keuringsconditie is dat een paard wat meer lijf heeft (overal wat voller is) en sportconditie is een paard wat slank is (maar zeker niet mager) dus kortom een keuringsconditie is een "dikke" sportconditie
xxxxxies mij

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:16

Bij het KWPN willen ze inderdaad liever de 'sport'conditie zien, omdat ze dan de botstructuur en verloop van de spieren beter kunnen zien. Groetjes Brennie

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:18

Ik vind die eerste meer in een keuringsconditie dan die tweede. De eerste is mooi droog, die tweede minder. Die zou wat droger mogen zijn en wat meer bespiering mogen hebben.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 18:02

VValar schreef:
Ik vind die eerste meer in een keuringsconditie dan die tweede. De eerste is mooi droog, die tweede minder. Die zou wat droger mogen zijn en wat meer bespiering mogen hebben.

Hoe bedoel je droger? Als je qua beenwerk bedoelt is de bruine echt wel droger dan de vos hoor! Qua spieren heb je gelijk, maar het is een menpony, ze is erg gespierd op de borst en kont terwijl de hals en rug wat achterblijven. Daarom wil ik haar ook ohz gaan rijden.

Bedankt allemaal voor de reacties, het is weer een stuk duidelijker!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:16

Albertine_N schreef:
Hoe bedoel je droger? Als je qua beenwerk bedoelt is de bruine echt wel droger dan de vos hoor! Qua spieren heb je gelijk, maar het is een menpony, ze is erg gespierd op de borst en kont terwijl de hals en rug wat achterblijven. Daarom wil ik haar ook ohz gaan rijden.

Droger op het lijf bedoel ik. Meer spier, minder vet. Het beenwerk kan ik van deze afstand niet beoordelen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:33

Ow nee dan snap ik het. De benen kun je idd niet zien.