Mijn merrie slaat af en toe haar veulen. Wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pas

Mijn merrie slaat af en toe haar veulen. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:01

Nou heb ik precies een omgekeerd probleem dan bij het topic 'zijn jullie veulens ook zo?'. Daar beschrijven ze dat veulens de merrie trappen, maar mijn probleem is precies andersom;

Mijn merrie Passionel heeft mijn veulen Chata (die nu 1 week oud is) al drie maal een behoorlijke roei verkocht. Ik heb vanmiddag de dierenarts gebeld en het probleem voorgelegd. Ik maak mij echt zorgen.
Meestal gebeurt het als ik Pas ga voeren. Maar ook tijdens een rondje rennen heeft zij de gewoonte in een jolige bui te meppen. Ik ben zo bang dat ze uit voernijd haar veulen iets aan doet. Het is haar eerste veulen en tegen andere paarden is zij ook altijd erg fel.

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dit over of wordt dit in de regel erger naar mate het veulen ouder wordt?

JulienSVU

Re: Mijn merrie slaat af en toe haar veulen. Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:35

Oeii daar moet je wel mee oppassen! Wij hebben een veulen gehad die ook door de moeder is geslagen en die heeft daardoor een hele deuk in haar heup over gehouden! En daardoor niet 100% meer rat was. Als de moeder ijzers heeft zou ik die er maar af halen!

Pink_Horizon

Re: Mijn merrie slaat af en toe haar veulen. Wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:18

Zo'n moeder hoef kan idd vreselijk aan komen. Op mijn werk hebben we er ook een merrie die in het begin erg fell was tegen haar veulen. (ook 4 jaar, eerste veulen enz).
Tijdens het voeren ging de eigenaar erbij staan (buiten de stal) met een lange steel, om de merrie weg te houden bij het veulen en het veulen in een hoek te drijven. Pas na het voeren ging hij weg.
Na een poosje wist het veulen dat deze zelf in de hoek moest blijven en kon de eigenaar gewoon voeren zonder te waken.

Het blijft riskant natuurlijk, zo teder vs zo groot. Eergister nog vonden we een veulentje met een flinke lap los vel, moeder had er wrs opgestaan..