Tinkermerrie met vruchtbaarheidsproblemen: tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Tinkermerrie met vruchtbaarheidsproblemen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 19:21

Sindskort heb ik een lieve tinkermerrie, maar ze heeft vruchtbaarheidsproblemen.

Ze is 12 jaar oud en heeft een te wijde vagina. Daardoor moet ze waarschijnlijk dmv K.I. worden gedekt, omdat ze het sperma via natuurlijke dekking waarschijnlijk niet "pakt".

Maar dit is niet het enige probleem. In het verleden heeft ze cystes gehad. Nu heeft ze te kleine eierstokken, maar geen cystes meer. Haar cyclus is compleet verstoord, ik heb haar inmiddels 2 maanden, maar ze is nog geen een keer hengstig geweest. Mijn dierenarts heeft haar onderzocht, maar heeft op de te kleine eieren geen andere afwijkingen kunnen vinden.

De eerste eigenaar heeft haar 2 en een half jaar op rij drachtig proberen te krijgen zonder resultaat, maar ik zelf heb het nog niet geprobeerd. Een veulentje van haar is niet het belangrijkste, maar ik zou het wel heel erg leuk vinden àls het kan, een baby van je eigen paardje.

Ik heb voor mezelf besloten om haar volgend jaar vroeg in het jaar weer te laten onderzoeken en dit jaar verder niets te ondernemen, omdat het seizoen al bijna afgelopen is. Nogmaals ik hoef niet persé een veulen, zeker niet als het gevaar oplevert voor mijn paardje.

Nu wil ik graag weten of er meer mensen zijn met een vergelijkbare situatie als de mijne en of er mensen zijn die weten wat ik met mijn paardje kan doen om haar vruchtbaar te krijgen. Ik wil weten of het met haar "kan lukken" ondanks de rare cycli en de kleine eieren.

Misschien zijn er ook hengstenhouders die meer weten van dit soort "probleemmerries"?

Alvast bedankt,
Groetjes Dianne

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Tinkermerrie met vruchtbaarheidsproblemen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:02

Ben geen expert op dit gebied maar goed...

Je kan volgend jaar op tijd beginnen met je paard bijlichten in de stal. (gewoon een felle lamp tot laat op de avond laten branden) Paarden worden nl. hengstig in het voorjaar door het toegenomen daglicht. Dit stimuleert ook de groei van de eieren. Verder zijn er diverse suplementen in de handel om de groei van de eieren te stimuleren (bv. PAVO fertile) Dit goedje moet voor de dekking uit gevoerd worden. (3 weken voor de te verwachten dekdatum) en vervolgens doorvoeren in de eerste weken van de dracht.

Na de dekking kan je je merrie dicht laten zetten zodat ze geen lucht meer zuigt aan de achterkant. Bij een merrie als de jouwe zou ik zelf niet gaan modderen maar haar tijdens de hengstigheid een aantal dagen bij een hengstenstation laten en de inseminatie op de scan laten doen onder begeleiding van een goede dierenarts.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:24

Mijn merrie wordt alleen hengstig bij haar 'partner'. Ja je leest het goed, haar partner. Wist je dat paarden monogaam zijn? Dus dat ze eigenlijk maar 1 partner hebben? Mijn merrie ging niet 'vreemd' met andere 'mannen' en wou bij de hengstenhouder dus niet hengstig worden of ze liet het gewoon niet zien. Nu ik dit weet is het geen probleem meer, maar heb haar vorig jaar dus niet drachtig gekregen, omdat we dachten dat een abnormale cyclus had, terwijl ze een normale had maar dit gewoon niet liet zien bij de hengstenhouder. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat wanneer een paard zich niet helemaal op haar gemak voelt, ze niet hengstig wordt en de een is hier gevoeliger voor dan de ander. Misschien is een maatje voor haar ook een idee? Groetjes Brennie

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:11

Hoi annegti en Brennie (en degene die mij een PM heeft gestuurd)

Hartstikke bedankt voor jullie informatie.

Ik ga zowiezo niet zelf modderen met mijn merrie, maar àls ze gedekt wordt, is dat bij een goed hengstenstation onder begeleiding van een arts of bij mijn eigen dierenarts, die heeft ook een inseminatiestation. Hij kan ook sperma bestellen van "mijn" keuze. Zonder dierenarts komt er zowiezo geen dekking, aangezien ze toch "een probleem" heeft.

Het probleem is alleen dat maar heel weinig NSvT en ICS goedgekeurde hengsten volgens KI dekken. Dit jaar maar 2 van het NSvT, en van die 2 heeft 1 hengst dit jaar een ongelukje gehad, volgend jaar dekt die weer natuurlijk.

Mijn dierenarts opperde inderdaad ook dat ze dichtgezet kon worden, maar dat is best een dure ingreep, daar moet ik nog even voor sparen, vandaar dat ik in ieder geval al wil wachten tot volgend jaar en dit jaar dus niets meer heb ondernomen. De kosten hiervan lagen rond de 600 euro exclusief de stalling bij de arts. Hij raadde aan de merrie vantevoren al dicht te laten zetten. Tijdens de operatie wordt ze zowiezo schoongespoeld. Als ze dichtgezet is, zou het volgens hem wel op natuurlijke wijze kunnen.

Groetjes Dianne

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:56

Teuntje111 schreef:
Mijn dierenarts opperde inderdaad ook dat ze dichtgezet kon worden, maar dat is best een dure ingreep, daar moet ik nog even voor sparen, vandaar dat ik in ieder geval al wil wachten tot volgend jaar en dit jaar dus niets meer heb ondernomen. De kosten hiervan lagen rond de 600 euro exclusief de stalling bij de arts. Hij raadde aan de merrie vantevoren al dicht te laten zetten. Tijdens de operatie wordt ze zowiezo schoongespoeld. Als ze dichtgezet is, zou het volgens hem wel op natuurlijke wijze kunnen.
Groetjes Dianne

Miischien heel blond van mij maar ik snap dit verhaal niet over het dichtzetten.

Ten eerste dat het een operatie zou worden?
En dichtgezet natuurlijk dekken?

In een ver verleden verzorgde ik drachtige merries maar dichtzetten werd door de Va gewoon op stal gedaan..niet echt een operatie en helemaal geen 600 euro(toen 1200 ouderwetse guldens )
En dichtgezet natuurlijk dekken lijkt me niet echt best.

Vandaar dat ik het niet goed snap ....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:14

Er moet een wond worden gemaakt, om de vagina een stukje kleiner te maken zeg maar. Nu flubbert ze.. het stukje dat te wijd is, wordt dan bewust kapot gemaakt en opnieuw een klein stukje gehecht. Wat dan overblijft is een vagina met een normale wijdte. Natuurlijk dekken kan dus gewoon, maar met veulenen moet ze een knipje krijgen, waarna ze weer gehecht moet worden.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:41

Ik weet wat dichtzetten is(knippen voor veulenen deed ik nml. zelf)
Maar dan nog waarom zo duur?
En met natuurlijk dekken heb ik geen ervaring..maar het klinkt nogal eng ivm met uitscheuren maar nogmaals dat zou best kunnen want ik ken alleen het spuitje.....en dat paste
Maar voor inseminatie word ook wel geadviseerd om dit voor het dichtzetten te doen vandaar dat ik het advies van de dierenarts wat raar vind.

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:55

volgens mij moet je nog eens om duidelijkheid vragen bij je dierenarts.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:55

Ik bedoelde eigenlijk dat ze gewoon ruim vantevoren dichtgezet wordt, dat dat zowiezo gebeurt, dekking of niet, maar met die wijde vagina verliest ze alles gelijk bij de eerste keer dat ze druk zet. en bij K.I. loop je het risico op een infectie, door de luchtaanzuiging.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:18

Teuntje111 schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat ze gewoon ruim vantevoren dichtgezet wordt, dat dat zowiezo gebeurt, dekking of niet, maar met die wijde vagina verliest ze alles gelijk bij de eerste keer dat ze druk zet. en bij K.I. loop je het risico op een infectie, door de luchtaanzuiging.

De merries waar ik over praat stonden bijna allemaal altijd dichtgezet....waren fokmerries en inmiddels wat uitgelubberd
Merries die luchtzuigen worden zowieso vaak dichtgezet worden door de kans op infectie(dus idd ruim tevoor en zelfs merrie's waar niet mee gedekt word kunnen dichtgezet staan ivm problemen die ze hierdoor ondervinden)....dit komt niet door de KI maar door het luchtzuigen.

Maar dan blijft de vraag..waarom dit enorme bedrag voor een simpel ingreepje.
En kun je een dichtgezette merrie natuurlijk laten dekken???

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 09:10

Volgens mijn dierenarts kan je haar wel natuurlijk laten dekken, als ze is dichtgezet, maar zeker niet zonder begeleiding laten veulenen.

Maar goed dat je het zegt over het dichtzetten, ik zal eens rondvragen bij andere dierenartsen in de buurt hoe zij dat doen (op de kliniek of op de stal zelf) en wat zij ervoor rekenen.

Volgens mij ben ik geen wondertje in het formuleren van mijn zinnen Infectiegevaar is er altijd, maar als ze niet dichtgezet is, kan ze door een infectie ook het sperma van de K.I. of het vruchtje verliezen.

Bedankt voor jouw informatie!

Groetjes Dianne