welke hengst bij deze merrie (v. Rex Magna)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

welke hengst bij deze merrie (v. Rex Magna)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 19:04

ik heb mijn verhaal ook al in het gedeelte KRAAMSTAL verteld, maar had nu een vraagje voor jullie. mijn ouders hebben namelijk gezegt dat i.v.m. Always Special dat ik mijn merrie volgend jaar weer zou mogen laten dekken. nu vroeg ik mij af jullie misschien een mening hebben over de keuze van de hengst?

het gaat om een Rex Magna merrie uit 1989 * Nepal. ze is een vos van 1m 68. heeft een heet en druk karakter (is ook 3/4 volbloed) maar is een beste moeder. heeft zelf op 6 jarige leeftijd Z1+ dressuur gelopen en een jaar later was ze Z startgerechtigd met springen. ze was wel in staat om op hoger niveau te lopen maar het werd wel gevaarlijk omdat het woord voorzichtig niet in haar woordenboek staat. ze kan dus goed lopen en springen, alleen haar stap is niet al te best. verder heeft ze ook een veulentje gehad op 4 jarige leeftijd en die loopt op zeer hoog niveau in de dressuur, dat was o.a. de reden waarom ik vorig jaar ook voor een dressuurhengst heb gekozen. daarentegen wil ik volgend jaar een springhengst of een allrounder. verder heeft ze een iets weke rug wat verbeterd zou mogen worden en ze komt massa te kort.

ik zoek dus eigenlijk, een hengst die dit vererft/ verbeterd:

* een koel karakter,
* die een weke rug tegengaat,
* maat moet behouden worden,
* meer massa,
* super springen,
* goed bewegen met een redelijke stap en een natuurlijk goede gallop,
* voorzichtigheid in het parcours.

en er is trouwens ook ietsje kans op een ramshoofd...van vaders kant.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=442086&hilit=

dit is trouwens mijn verhaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-07-05 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Brennie

Re: kan iemand mij misschien helpen??? A.U.B.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:32

De 'Voltaire'-zonen zijn een goede optie. Rij zelf een Jumbo-Jet (Concorde x Akteur) Concorde is een zoon van Voltaire. Jumbo-Jet geeft massa en het paard waar ik op rij kan zeer goed stappen en galoperen, alleen is de draf niet zo goed. Is super voorzichtig met springen en is lekker groot met een goede rug en een mooi hoofd. Dit paard heeft ook veel bloed in de merrielijn (Jumbo-Jet x Belfalas xx) en dit blijkt dus goed te klikken. Veel succes! Groetjes Brennie

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 13:59

bedankt!

ik vond concorde zelf ook wel redelijk passen en een sprekend paard. ben alweer druk aan het rond kijken...

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:00

Wat dacht ja van een BWP er. Ik heb een twee jarige hengst van Parco, de darco zoon die internationaal springt onder ludo phillipaerts. Kijk maar eens op de site van de ijzeren man in weert of op www.dorperheide.be. Mijn merrie is half volbloed, dus massa heb ik ook nodig in een hengst. Dat heeft Parco uitstekend doorgefokt. verder stap, draf en galop zijn uitstekend, springen daar kan ik niet eel over zeggen, want ik heb hem nog nooit laten losspringen, maar ik ga er vanuit dat hij het kan.

Veel succes verder!!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 20:25

Laureentje schreef:
Wat dacht ja van een BWP er. Ik heb een twee jarige hengst van Parco, de darco zoon die internationaal springt onder ludo phillipaerts. Kijk maar eens op de site van de ijzeren man in weert of op www.dorperheide.be. Mijn merrie is half volbloed, dus massa heb ik ook nodig in een hengst. Dat heeft Parco uitstekend doorgefokt. verder stap, draf en galop zijn uitstekend, springen daar kan ik niet eel over zeggen, want ik heb hem nog nooit laten losspringen, maar ik ga er vanuit dat hij het kan.

Veel succes verder!!

ik heb ff op de site gekeken maar ik zag dat hij ook alme bloed aan moederskant had zitten, van kennissen heb ik ook gehoord dat dat nog weleens krengen opleveren...en aangezien mijn paard ook al niet het gemakkelijkste karakter heeft.

het dekgeld mag trouwens oplopen tot 1500 euro, dus ik heb ook iets meer keus uit hengsten die al heel wat gepresteerd hebben en ook al nakomelingen hebben die al heel wat gepresteerd hebben.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 07:40

Als ik een paard moest fokken met meer massa dan ging ik naar Indorado.......

Grote sterke paarden, die het momenteel in de springsport goed doen ......

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:09

Indorado vind ik ook een goede optie, maar ook Unaniem vind ik een hele mooie hengst die volgens mij wel past.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:12

he noon, geloof mij (althans ik denk dat het door het volbloed komt) maar mijn merrie is helaas ook niet de gemakkelijkste. een van mijn prioriteiten in een hengst is dat deze absoluut een fijn karakter heeft.

Ik ben naar dorperheide geweest en heb Parco daar bekeken op stal en daarbuiten en ik was verbaasd over de rust en kalmte die het dier uitstraalde. Even verderop stonden een paar merrie's en het enige dat hij deed was kijken en dat was het. Ik weet dat hij op concours anders is, maar dan wordt er ook iets van hem verwacht.

Mijn hengstje (van parco) is super braaf. altijd al geweest, maar begint nu te merken dat hij wat heeft hangen tussen de benen. Helaas voor hem want komende winter wordt hij gecastreerd. Maar ik kan je verzekeren dat Parco zelf super van karakter is. tevens heb ik bij dorperheide ook kinderen van hem gezien en stuk voor stuk braaf. Dus geen krengen gezien.

Een hengst die ook goed fokt en brave paarden geeft is Indoctro.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:56

en kwa dekgeld wat je te besteden hebt, kom je aardig in de buurt..

Indoctro is 1600 euro...

als je wat Holsteins wil en schimmel niet erg vind..

Zou je ook voor Carolus II kunnen gaan..

Hij heeft wat hetzelfde type als Indoctro, maar fokt wel meer massa....

Heeft goed in de springsport gelopen..( oa USA)

en kwa afstamming

Capitol x Roman x Ladykiller.....

Zelf ga ik em volgend jaar gebruiken op mijn Nocturn x Joost merrie....

Ik ga ervan uit dat je fokt om zelf te houden...right??? en niet voor de verkoop...

Vraagje...

waarom heb je eigenlijk eerst bij special D gefokt?? en nu op zoek naar het tegen overgestelde???

oja....Indorado zou voor mij 1e optie zijn op deze merrie.....

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:33

sigrid1182 schreef:
en kwa dekgeld wat je te besteden hebt, kom je aardig in de buurt..

Indoctro is 1600 euro...

als je wat Holsteins wil en schimmel niet erg vind..

Zou je ook voor Carolus II kunnen gaan..

Hij heeft wat hetzelfde type als Indoctro, maar fokt wel meer massa....

Heeft goed in de springsport gelopen..( oa USA)

en kwa afstamming

Capitol x Roman x Ladykiller.....

Zelf ga ik em volgend jaar gebruiken op mijn Nocturn x Joost merrie....

Ik ga ervan uit dat je fokt om zelf te houden...right??? en niet voor de verkoop...

Vraagje...

waarom heb je eigenlijk eerst bij special D gefokt?? en nu op zoek naar het tegen overgestelde???

oja....Indorado zou voor mij 1e optie zijn op deze merrie.....

ik ben van plan deze idd zelf te houden...

antwoord op je vraag:
ik heb eerst voor een dressuurhengst gekozen omdat de merrie toch wel Z1 heeft gelopen en omdat het een rex magna * nepal is en nepal is weer meer dressuur, vandaar. maar met de rex kan je beide kanten op. ook loopt haar 1e veulen (van Corona) i.i.g. ZZZ dus beweging fokt ze wel door.

omdat het slecht af is gelopen met het special D veulen en ik toch liever een springpaard fok, en omdat de merrie ook gewoon goed kan springen heb ik toch maar gekozen voor een springhengst, met beweging.

indoctro, indorado en carolus vind ik allemaal mooie paarden en eerder had ik idd een afschuw van schimmels en vossen majaa goede paarden vererven geen kleur he, dus daar heb ik me bij neergelegd.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:37

trouwens, maa rindorado geeft toch juist langgelijnde paarden???

en mijn merrie is al lang, strax krijg ik een slagschip

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:42

Heb je een standfoto van opzij van je merrie..

wil wel eens zien hoe lang ze is??? haha

als je inzit over de lengte van de rug....Dan moet je voor Goodtimes gaan, die geeft wat meer vierkantsmodel..Ik heb dit jaar ook een Goodtimes veulen..bij mijn Nocturn merrie die ook vrij lang is...

.en jammer genoeg heb ik mijn rex magna merrie niet meer drachtig gekregen in 2004, maar die heb ik ook diverse malen door Goodtimes laten insemineren....ze had in 2004 een veulen van Prestige.

Veel souplesse, sterke achterhand .....die Goodtimes nakomelingenen en heel speels!!! wel humor zón Goodtimes,,,, maar degene die ik heb gezien wel sterke karakters maar wel EERLIJK...dus met respect behandelen dan heb je een gouden paard!!!

en kleur........ik had vorig jaar een zwart indoctro hengstje uit een vos moeder......was iets van 12,5% kans....

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:05

sigrid1182 schreef:
Heb je een standfoto van opzij van je merrie..

wil wel eens zien hoe lang ze is??? haha

als je inzit over de lengte van de rug....Dan moet je voor Goodtimes gaan, die geeft wat meer vierkantsmodel..Ik heb dit jaar ook een Goodtimes veulen..bij mijn Nocturn merrie die ook vrij lang is...

.en jammer genoeg heb ik mijn rex magna merrie niet meer drachtig gekregen in 2004, maar die heb ik ook diverse malen door Goodtimes laten insemineren....ze had in 2004 een veulen van Prestige.

Veel souplesse, sterke achterhand .....die Goodtimes nakomelingenen en heel speels!!! wel humor zón Goodtimes,,,, maar degene die ik heb gezien wel sterke karakters maar wel EERLIJK...dus met respect behandelen dan heb je een gouden paard!!!

en kleur........ik had vorig jaar een zwart indoctro hengstje uit een vos moeder......was iets van 12,5% kans....

eerlijk gezegd ben ik niet zo heele rg gek van Goodtimes, hij trekt mij gewoon niet. maar goed...mijn merrie kwa lengte? vergelijk haar maar met DE rex magna lijkt ze kwa bouw en lengte echt op. (als ze volop in training is dan he )

heb je trouwens geen foto van jouw rex magna?

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:08

Burrgraaf misschien idee? Is iig allround!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:26

nou met DE rex magna is naar mijn idee niets mis mee..ik vind hem nl ook niet erg lang in de rug.....maar dat is vast persoonlijk...

mooi langgelijnd........ is imo niets mis mee...

foto moet ik even zoeken, maar komt er aan...

Misschien is Haarlem ook een optie...ook erg all round...

Is je merrie ook ster oid?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:20

sigrid1182 schreef:
nou met DE rex magna is naar mijn idee niets mis mee..ik vind hem nl ook niet erg lang in de rug.....maar dat is vast persoonlijk...

*ahum, zeg ook niet dat het een slecht ding is.*

mooi langgelijnd........ is imo niets mis mee...

*idd, mooi langgelijnd, ken ook erg lelijk langgelijnd haha.*

foto moet ik even zoeken, maar komt er aan...

Misschien is Haarlem ook een optie...ook erg all round...

Is je merrie ook ster oid?

*en ze is helaas geen ster, volgens mij is ze nooit opgeweest voor een keuring. (en om haar dat nu nog allemaal te laten doorstaan) haar 1e veulen geloof ik wel maar hoe dat is afgelopen? haar dochter en kleindochters zijn trouwens wel ster i.i.g. 2 en waarschijnlijk ook 1 keur. haar 2e eigenaar, niet die voor mij maar die voor haar, was van plan om met de rex magna merrie een lijn op te zetten maar dat heeft hij toch niet gedaan...geen flauw idee waarom niet? misschien om het karakter. *

trouwens nog een vraagje?

waarom zou Indorado nou juist jouw eerste keus zijn?

amen

Re: welke hengst bij deze merrie (v. Rex Magna)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:47

Citaat:
een koel karakter,
* meer massa,
* super springen,

Als dit was wat ik zocht bij mijn merrie......

Dan kom ik maar IMO bij 1 hengst...

INDORADO!!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:01

sigrid1182 schreef:
Citaat:
een koel karakter,
* meer massa,
* super springen,

Als dit was wat ik zocht bij mijn merrie......

ik hoorde trouwens dat het sperma van hem niet zo heel erg best was...dus dat is dan zeker weer minder...

Dan kom ik maar IMO bij 1 hengst...

INDORADO!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:16

Het enige dat ik van Indorado zijn sperma weet is dat het niet geschikt is voor DIEPVRIES.....

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:19

nou, ik heb nu een lijstje van 8 hengsten voor mijn merrie volgend jaar...bestaande uit jonge en oudere 'bewezen' hengsten.

hier komen ze:
*Quattro,
*Osmium,
*Jimtown,
*Odermus,
*Solitair,
*Mermus,
*Timeless en
*Tygo.

van de jonge hengsten is helaas nog niet/ zoveel bekend over de nakomelingen en sportprestaties en daarom ben ik er ook nog niet zo zeker van. dit zijn wel de hengsten die mij het meeste aanspraken ook nadat ik hun nakomelingerapporten allemaal had gelezen.

ik heb alleen geen flauw idee wat de dekgelden zijn van de meetste hengsten, iemand een idee en eventueel een mening over de combinatie van deze hengsten met mijn merrie?