koehakkig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise82

koehakkig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:21

Laatst waren er mensen naar ons veulen komen kijken en die zeiden dat hij koehakkig was/stond? Kan iemand even uitleggen wat het is en waar je dit ziet? En ook of het kwaad kan ergens mee?
Volgens mij gaat het om de achterbenen, ik heb dus wat foto's van Argo meegestuurd voor de duidelijkheid.

Afbeelding

Afbeelding

HHD_Foto

Re: koehakkig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:28

Afbeelding

Linksboven zie je de stand koehakkig staan. Op jouw foto's is niet te zien of je veulen koehakkig staat. Bij Shires is dit trouwens een raseigenschap Is n.l. beter voor het werk waar ze voor gefokt zijn (landbouw). Met een dressuurpaard loop je het risico dat hij gaat strijken. Aan de beenstand is trouwens met bekappen wel het één en ander te doen ter zijner tijd als jouw veulen tenminste echt koehakkig staat. Even aan de achterkant van je veulen kijken dus.

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:30

dank je wel, ik zal wel eens goed kijken!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:30

Lijkt me zo duidelijk.
Ik wilde het net uitleggen, maar dit is heel duidelijk, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:38

Mooi veulen hoor! Mijn veulen staat ook een beetje zo, zijn moeder ook. En die is er ster mee geworden en is als 19 jarige nog steeds fit en te berijden. Het is niet iets om je zorgen over te maken als hij het niet heel erg heeft(plaatje laat het wel extreem zien) en wel correct beweegt. Mijn hoefsmid zei zelfs dat we tegenwoordig de paarden wel recht willen zien, maar dat dit soort standen in lichte mate eigenlijk natuurlijker zijn(net als toontredend) dan een paard wat kaarsrecht staat.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:24

Veel jonge veulens zijn aan begin wat koehakkig. Meestal trekt die stand altijd wel weg wanneer ze wat steviger op de benen staan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:27

Mijn merrie staat ook licht koehakkig. Ze heeft er geen last van, ze heeft alleen met rijden strijklappen nodig, omdat ze als ze wat moe wordt gaat strijken. Kan verder geen kwaad hoor, zo don't worry! Groetjes Brennie

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:46

maar wat volgens mij uit het plaatje bleek was dat het paard met de knieen dicht bij elkaar zit en er kans is om te strijken..maar strijklappen doe je om de koten/pezen dan strijkt ze toch nog steeds?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:32

Het plaatje is wel heel extreem hoor! Dus niet te letterlijk nemen.
De hakken komen niet tegen elkaar maar de paarden gaan door deze stand wel wat 'schaatsen', zo noem ik het maar, weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, en hierdoor kunnen ze gaan strijken met het onderste gedeelte van de benen, de koten.
Groetjes Brennie

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:36

die van mij heeft ook deze beenstan maar niet zo extreem als op dat plaatje hij heeft er helemaal geen last van en strijk nog niet langs zijn eigen benen af, hij heeft nergens last van is eigenlijk niet zo erg om je er super druk om te maken en als veulen zijnde kan het indd wegtrekken