paard met kromme achterbenen, probleem??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

paard met kromme achterbenen, probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 08:23

hoi,

ik heb een driejarige op het oog, maar deze heeft behoorlijk kromme achterbenen, zie foto. Is dit een nadeel voor een sportpaard? Wat vindt het KWPN er eigenlijk van in de afstammelingen keuring?

In de beweging lijkt die er geen last van te hebben. het is verder nog echt een puppy en er moet nog zeker een paard aangroeien
Wel lief dier in de omgang en wakker zat.

alvast bedankt voor de reactie,

foto in stand
Afbeelding

foto in beweging
Afbeelding

gevonden

Re: paard met kromme achterbenen, probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:36

hmm zo te zien loopt het paard er niet minder om.
Het ligt eraan of je hem/haar voor de fokkerij of sport wilt.
op de keuring zal het paard er zeker een opmerking over krijgen. Dit omdat het een afwijkende beenstand is ( sabelbenig dacht ik)
Als het paard verder op de foto goed is dan hoeft het geen problemen op te leveren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:43

Hij is nog overbouwd ook. En ik vind die bewegingsfoto ook een beetje typisch. Heb je geen foto op een harde/rechte ondergrond?

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:48

Wat is de afstamming, voor mij zou het geen probleem zijn, ze lopen er niet minder om, vertrekt in ieder geval goed.

Je kunt er beter niet mee naar de keuring gaan want gegarandeerd dat ze er iets over zeggen(kwpn), daar zien ze het liever niet, maar hoe vaak ga je nou naar een keuring, als het paard verder goed is op de foto lekker doen.

Succes.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:49

ik kan de foto's niet zien maar er wordt zeker wel een opmerking over gemaakt op de afstammelingenkeuring! Hoe het paard het met kromme achterbenen moet gaan doen in de sport moetje uitvinden denk ik. Ik denk dat het flink wat moeite gaat kosten met zijgangen en verzamelen ed.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:53

Hij is inderdaad ook overbouwd, hij is net drie en nog volop in de groei. Verder is het een ruin, dus keuringen zitten er niet zo in en ook geen fokkerij perikelen

Ik meen ooit iets te hebben gelezen over bewezen hogere slijtage en dus problemen door deze beenstand.

Oh ja, de afstamming is een furorexzeolietxpion

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:48

deze onderste foto is in een wending genomen ,zadat het lijkt of hij er draagkracht mee ontwikkeld.
Ikzelf ben bang dat het een hele belasting word op den duur,als hij echt gaat zitten,dat hij niet meer overeind komt.
Mijn oog zou er dagelijks op vallen,en zou er niet blij meer zijn!(even als zijn korte kruis)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:44

VAn achteren een erg arm bespierd paard, de schenkel is gewoon kaal. Het paard heeft een behoorlijke sabelbenige stand. Hoeft niet erg te zijn, maar ik zou dit toch wel ruim buiten het gemiddelde scoren op een keuring (C denk ik, dit is toch de kant van sabelbenigheid uit m'n hoofd bij het scoren? DEF zitten op gemiddled, en dat is dit zeker niet meer.)

Vaak heeft een sabelbenig paard moeite met dragen, ook een traag achterbeen. Ik heb zelf liever een steil achterbeen dan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:11

Rij zelf een paard met een extreem recht achterbeen. Krijgt er nu in de hogere dressuur wel moeite met 'zitten'. Heb eens horen zeggen dat je met elk paard Z kan worden zolang ie maar niet kreupel loopt. Ik moet het met hem gewoon van zijn correcte oefeningen hebben en niet van zijn beweging en zo compenseer ik in een proef de cijfers. Veel succes. Groetjes Brennie

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:24

De onderste foto is op de lange zijde van de bak genomen, volgens mij gewoon rechtuit, mogelijk draait die erna in aangezien hij losloopt. Het is de bedoeling dat het paard makkelijk naar het Z gaat lopen en mogelijk verder. Ik wil geen paard dat alleen met 6 jes door de proefjes gaat lopen en het alleen van de rijtechnische kant moet hebben. Die heb ik namelijk nu, en dat is niet zo leuk rijden. Nu met een nieuwe de keuze, dus vandaar mijn vraag. Zou het sabelbenige ook niet extra lijken doordat hij overbouwd is?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:48

staat dit paard nu wel echt vierkant?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:52

sabelbenig

kromme benen geven vaak wel meer kans op slijtage...

maar staat wel met zijn benen goed onder de massa vind ik.

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:06

Zelf denk ik dat dit paard veel moeite krijgt om de verzameling te rijden, omdat het (volgens mij) makkerlijker stuwd dan draagt.

Op de foto`s kun je nu al zien dat het van nature al veel meer bespiering aan de voorhand heeft dan achter.
Terwijl achter de motor zit.
Wat mij ook opvalt is dat het paard dus meer op het voorbeen loopt en niet een goed zweef moment opbouwd.( maar dit is natuurlijk een moment foto, je zou dan eigenlijk een filmpje moeten zien)

Maar idd ieder paard kan, tenzij het niet kreupel is Z worden.
Doch in mijn ogen krijgt dit paard het niet gemakkelijk.

jaspert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:57

Ik heb les gehad van Johan Hamminga (bestwel bekende instructeur). Toen ik een paard kocht met kromme achterbenen heb ik hem zijn mening gevraagd. Naar zijn mening is het negatief als een paard rechte achterbenen heeft; hij verzamelt dan veel moeilijker. Kromme achterbenen zijn niet negatief, paarden brengen het achterbeen erg makkelijk onder. Wel is de kans iets groter dat een paard met kromme achterbenen iets sneller slijtage krijgt bij topsport (pirouettes).
Mijn paard is nu 15 en rijdt nog nationaal mee!.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:10

Ik zou het paard laten staan. Ik vind dit niet een alleen een krom achterbeen, maar ook heel lelijk. Een beetje krom hoeft niet altijd een bezwaar te zijn, maar ik vind dit echt een afwijking. Het paard maakt in de achterhand geen sterke indruk en ook de stand van het voorbeen vind ik niet correct.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 08:24

Zowel in het boek van Rosie, het dressuurpaard als in het boek paardenbenen van Offereins, wordt genoemd dat sabelbenigheid vaak leidt tot been en rugblessures en daarnaast het ondertreden en dus ook verder verzamelen bemoeilijkt. Dit zijn nu net dingen waar ik niet op zit te wachten. De voorhand lijkt denk ik ook wel meer bespierd omdat hij nogal overbouwd en waarschijnlijk behoorlijk aan het groeien. Blijft lastig, en dus bij twijfel maar niet doen dus lijkt me.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:43

Bij twijfel nooit doen, kun je alleen maar spijt van krijgen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:42

Kijken naar hoe het paard loopt, het perfecte paard bestaat niet. In de nationale dressuur zijn vele toppers te vinden met een krommer achterbeen. Het gangwerk onder het zadel en het karakter zijn uiteindelijk het belangrijkste.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:51

helaas hij is nog niet zadelmak, en gezien zijn arme bespiering gaat het even duren voordat hier goed inzicht in komt, vrees ik

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:10

ik vindt het een slecht gebouwd dier
hij ziet er niet sterk uit
die draf foto vind ik er ook vreemd eruit zien
alsof ie helemaal wegzakt van achter..ziet er slap uit
arme bovenlijn bespiering heeft soms ook een reden....
wormen..of geen balans hebben in beweging
maar... het zijn maar foto's misschien valt het in werkelijkheid mee
ik zou hem in ieder geval nooit kopen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:14

Ik vind hem wel erg fors overbouwd voor een 3-jarige. Verder heb ik er geen ervaring mee. Maar idd, bij twijfel niet doen.