Welsh Mountain van 1.24 m ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Welsh Mountain van 1.24 m ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 02:46

Ik was donderdag op de regionale keuring in Den Ham en zag een pony de ring in komen waarvan ik gelijk tegen mijn metgezel zei: "Die is vlg. mij flink over de maat".
Ik stond toevallig achter het jurytentje en zag ook gefrut met het "blauwe briefje", dus was ook duidelijk stamboekopname aan de orde. Ook hoorde ik een opmerking dat de pony gemeten was op 1.24 m. en dat dat zomaar niet een stukje kleiner kon worden.

In eerste instantie werd de pony de ring uitgestuurd, (zie je wel, zei ik nog .. ) maar tot mijn stomme verbazing kwam die even later toch terug en werd zelfs geplaatst. (2e premie)
Ik verwachtte eigenlijk doorsturing naar de sektie B, maar daar bleek niets van.

Het aantal deelnames was, zeker vergeleken met vorige jaren in Ommen, bedroevend, (Is weer en ander onderwerp) maar om nu zo het aantal pony's op te krikken ? ...

Weet iemand hier het fijne van ?

Dit is (nog) geen oordeel, slechts een weergave van wat ik gezien en gehoord heb van/bij de jury !

Dnies90

Re: Welsh Mountain van 1.24 m ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:02

volgens mij als ik het goed heb willen ze de mountian weer in een groter formaat hebben.
maar ik durf het eerlijk gezegt niet te zeggen of het helemaal waar is

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 03:18

Je mag gerust van mij aannemen dat dat dus helemaal NIET waar is !

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:02

Lijkt me ook heel vreemd Lageveld.

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:56

Maar je kan een pony die Sectie A gefokt is toch niet tussen de Sectie B laten lopen vanwege zijn grote. Of gebeurd dat wel??

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:48

Ik heb zelf eens bij een Welsh Mountain hengst gestaan (importhengst) die op 1.23m gemeten werd na veel hangen en wurgen. Hengst werd op de wagen gezet, recht naar de smid en kwam terug als hengst van 1.22m.

Maar goed, als de pony inderdaad 1.24m is, dan kan dat niet en moet de merrie naar Amerika verkocht worden (stokmaat sektie A t/m 1.27m), teruggetrokken worden voor de keuring of overgeschreven naar de sektie B. Ik zou een (goede) te grote pony nooit over laten schrijven naar de sektie B persoonlijk.

Er zijn natuurlijk ook wel slechte meters. Die laten hun stok schuin staan en gaan er zomaar een aantal centimeters overheen. Die zijn er gelukkig weinig.

Ik weet het dus niet. je zou het stamboek moeten vragen wat er op het papier komt te staan. 1.24m mag niet bij een stamboekmerrie sektie A, wel voor de sektie B.