Stamboekpapier en paardenpaspoort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Stamboekpapier en paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:52

Door een kwestie die nu bij mij speelt heb ik een vraag.

Je hebt een stamboekpapier en een paardenpaspoort. Stel dat je deze op je naam zet, dan ben je dus nog geen eigenaar van het paard.

Je bent eigenaar van het paard als je het paard hebt gekocht en betaald en daarna voor de hoederschap zorgt. Dus rekeningen van stal, hoefsmid etc. betaald.

Zo staat het ook in de reglementen van het KWPN, zie dit registratiereglement http://www.kwpn.nl/html/reglementen/reg ... url]
Daar moet je punt 25,4 hebben.

Stel dat je deze papieren dus niet meer hebt, een ander zet jouw paard op zijn/haar naam. Die ander gaat naar de rechtswinkel en zegt daar dat die persoon nu eigenaar is van het paard. Je kan die persoon zo vaak wijzen op punt 25,4 maar het wil er niet in.

Wat dan???

Je kan het paard niet meer op jouw naam zetten. Want daarvoor moet je de papieren terug hebben. Het KWPN doet er niets mee en vraagt de papieren niet terug. Je kan de papieren niet als gestolen of kwijtgeraakt opgeven, want dan krijgt de persoon die het paard op zijn naam heeft gezet de duplicaten.

Ik vraag me dus gewoon af wat je in zo'n geval moet doen....

Sannie1980

Re: Stamboekpapier en paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:03

Ik zou toch eens het KWPN bellen en hele verhaal voorleggen (voor zover je dat al niet gedaan hebt) Dat het dus onrechtmatig op een andere naam is gezet. Voorleggen dat jij voor de kosten van het onderhoud betaald e.d. Wellicht dat ze dan actie kunnen ondernemen. ook zou ik aangifte doen van onrechtmatig op naam laten zetten.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 16:07

Nee, kunnen ze dus niets aan doen. Want.. het is geen eigendomspapier. Het moet volgens hun dus allemaal via rechter. Hun kunnen het papier dus niet zomaar terug op naam zetten.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:11

Kleintje schreef:
Nee, kunnen ze dus niets aan doen. Want.. het is geen eigendomspapier. Het moet volgens hun dus allemaal via rechter. Hun kunnen het papier dus niet zomaar terug op naam zetten.

Ze hebben het toch ook zomaar veranderd! Als je aangeeft dat de papieren gestolen zijn neem ik aan dat ze wat moeten kunnen doen. Of ze registreren die andere als "niet geldig" en geven nieuwe uit, lijkt mij ook een optie.

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:40

Je kan ook de persoon die de papieren op naam heeft staan zijn geld terug betalen. Dan krijg jij je papieren weer en is iedereen blij
Jij hebt alles weer compleet en hij heeft zijn geld...probleem opgelost

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 20:46

Ach ja... laten we dat er ook nog bij krijgen... dat was waar... je had je er nog niet mee bemoeit.

Die persoon is onrechtmatig aan het papier gekomen... denk dat dat nogal een verschil is!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:32

Eigenlijk kan je er zo niets mee en het KWPN kan daar geen partij in kiezen. Je zult dit toch via een rechtspersoon moeten doen. Zoek even een gespecialiceerde paardenadvocaat en vraag daar advies aan.
In de tussentijd zou ik mijn paard buiten het bereik van zo'n persoon zetten zodat hij niet de kans heeft papier en paard in zijn/haar bezit te krijgen, want dan ben je nergens meer.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:41

Arme eef, weet niet wat je kan doen maar in elk geval sterkte!

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:38

Ik bemoei me nergens mee ,maar een verhaal heeft twee kanten en het gaat hier wel om je ex dus zal die niet zo onrechtmatig aan je papieren gekomen zijn. Het is niet zo dat een wildvreemde je papieren heeft

Er is in ieder geval te hopen voor allebei de partijen dat het zo snel mogelijk opgelost is

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 06:57

UkkieY schreef:
Ik bemoei me nergens mee ,maar een verhaal heeft twee kanten en het gaat hier wel om je ex dus zal die niet zo onrechtmatig aan je papieren gekomen zijn. Het is niet zo dat een wildvreemde je papieren heeft

Er is in ieder geval te hopen voor allebei de partijen dat het zo snel mogelijk opgelost is

Ow nee, dat is waar. Hij heeft het bij een ander gehaald en zegt dat het een onderpand is, dat ik het hem persoonlijk gegeven heb. Maar ja... helaas, er zijn bewijzen dat het niet zo is.

Tuurlijk zijn er altijd 2 kanten aan een verhaal, zo ook daar in Den Ham.
En zo ook met ene telefoon die opeens weg was zeker?

Ow ja hoor, het wordt wel opgelost hoor... daar hoef jij je niet druk om te maken!

Tygahno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:05

Heb al heel erg over deze situatie lopen nadenken, heb ook voor jou hier en daar geiinformeerd maar niemand weet een oplossing....

Sterkte met deze . . . . . situatie.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:48

Weet je wat het is Tygahno.. hij kan er niets mee. Ik ben bezig beslag te laten leggen door de rechter op het paard. Dus... dan mag hij het paard niet eens verkopen. Puur uit voorzorg.
Daarnaast zijn de papieren geen eigendomsbewijs. Dit is hem wel wijsgemaakt en ik geloof dat hij er heilig in gelooft. Dat is erg jammer als het wel tot een rechtzaak komt. Want.. hij is geen eigenaar.

Tuurlijk, ik moet hem betalen en dat zal ik ook doen. Maar dan nog is hij onrechtmatig aan het papier gekomen in eerste instantie en hangt hij het verhaal op dat hij het als onderpand heeft gekregen. Dat is niet zo en dan nog.. hij mag een onderpand niet zomaar wijzigen en dat heeft hij wel gedaan, hij heeft het op zijn naam gezet.

Hij en de persoon die het papier hebben doorgegeven zijn op heel veel fronten verkeerd bezig. Mijn advocaat zit nog te wachten op het contract wat hij zou sturen, maar tot op heden is dat nog steeds niet gebeurd!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:59

Is het niet zo dat je bij diefstal van EN het stamboekpapier EN het paspoort alleen een duplicaat kan aanvragen als je een bewijs van aangifte bij de politie kan laten zien? Ik zou dat eens navragen. Je kan namenlijk ook voor jezelf alleen een duplicaat van een paspoort aanvragen als je het aangifte formulier laat zien.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:05

Tolstoj, het is geen diefstal, en daarnaast... de persoon die het papier onrechtmatig in handen heeft, die heeft het paard op zijn naam gezet. Dus als ik een duplicaat aanvraag dan gaat die naar de persoon op wiens naam het paard bij het KWPN staat. Dus... dat schiet niet op!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:57

Hmmm ik ging bij onrechtmatig verkregen uit van diefstal.

Strikt genomen kan het KWPN het papier van iedereen invorderen. Het papier is nl eigendom van het KWPN. (staat vermeld op de achterzijde)

Moeilijke kwestie in ieder geval. Veel sterkte ermee.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:59

KWPN werkt daar dus niet aan mee, daar heb ik al naar geïnformeerd. Dus helaas...
KWPN zegt dat het een zaak is die voor de rechter uitgevochten moet worden als ik onder geen beding mijn papier van die persoon terug zou krijgen.