Kan je alleen vertellen hoe mijn Havidoff merrie is, kan je geen algemeen beeld geven.
Het is een dier met een super karakter, maar geen allemans paard omdat ze toch wat sensibel is. Ze doet alles voor je, maar wordt niet boos, want dan raakt ze in paniek. Beloon je daarentegen dan sjouwt ze de sterren van de hemel. Ze heeft ook een heel zachtaardig karakter, bijzonder vriendelijk. Ook is ze niet kijkering en eigenlijk nergens bang voor.
Onder het zadel is ze goed voorwaarts maar nooit dusdanig dat de rem erop moet. Het is geen paard met het allermeeste aan ruimte in de beweging, maar wel een paard dat zeer makkelijk verzamelt en op de achterhand komt.
Ze heeft inmiddels het 4e veulen aan de voet. Ook voor de veulens is het een ideale moeder, zeer geduldig.
Haar superwerkwillige karakter heeft ze in ieder geval aan de 2 oudste nakomelingen meegegeven. Bij de andere 2 zal het nog moeten blijken.
Kortom, weet niet of Havidoff hier verantwoordelijk is, maar hier wil ik mijn stallen wel mee vol.