Kommentaar op veulens bij keuring ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Kommentaar op veulens bij keuring ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 02:35

Ik hoor/lees regelmatig kommentaar op ter keuring aangeboden veulens in de trant van: "niet voldoende ontwikkeld" of iets dergelijks.

Ik denk dan: "ja hallo !! " het gaat hier om veulens !". Ik begrijp dit soort kwalificaties dan ook niet. Mis ik iets ?

Dit verhaal zet zich trouwens door. Een jaarling die er uit ziet als een twenter staat al snel op kop.

_Luziream

Re: Kommentaar op veulens bij keuring ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 05:58

Ja ,ik hoorde dat over het algemeen de wat grotere veulens vaak ook een eerste premie krijgen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:32

Mork schreef:
Ja ,ik hoorde dat over het algemeen de wat grotere veulens vaak ook een eerste premie krijgen

Daar heb ik nooit zo op gelet eigenlijk. Maar aangezien de veulens altijd gegroepeerd worden naar leeftijd en in alle groepen relatief even veel 1e premies worden verdeeld, valt dat wel mee denk ik.

Wél lijkt het er op dat er bij de veulens een extra grote correlatie bestaat tussen de eerste premies (of afvaardiging naar CK!) en de naam van het mannetje/vrouwtje dat het beestje in eigendom heeft...........

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:36

nou hoop het, heb een pony veulen waarvan iedereen denk dat het een paardveulen is , laat de 1e premie maar komen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:28

Wij kregen laatst bij de Olivi x ster v. Michelangelo het commentaar dat ie 'te bespiert' was

Afbeelding
Persoonlijk vind ik het gewoon een erg goed ontwikkeld veulen, afgezien van het feit dat ie op het moment van de foto onwijs aan het groeien was, dus overbouwd

Het veulen is overigens te koop, dus bij interesse........PB me maar

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:34

Ik vind het een prachtig veulen ! Ziet er sterk uit, maar ja, ik ben geen keurmeester...
Is het trouwens een hengstje of een merrie ?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:37

Ilzas schreef:
Ik vind het een prachtig veulen ! Ziet er sterk uit, maar ja, ik ben geen keurmeester...
Is het trouwens een hengstje of een merrie ?

Het is een hengstje. Ze vonden het voor de rest een erg goed veulen, goed gebouwd en goed bewegen, hij kreeg enkel geen eerste premie omdat ie te bespiert was
Maarja......veel van de anderen kregen te horen dat hun veulen 'te arm bespiert' was, dan zie ik toch liever een 'te gespierde'

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:33

Op de veulenkeuring bij mij waren ook de oudere veulens eerste.
Dat scheelde zeker een maand met die van mij. de jury zei ook duidelijk dat dat de reden was...."helaas is die van jouw jonger en dus minder ontwikkeld"....
vond het wel jammer, maar verder heeft hij geen slecht woord gezegd over mijn hengstje , maar die na mij wel (was even oud als die van mij)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:39

jarrah schreef:
Wij kregen laatst bij de Olivi x ster v. Michelangelo het commentaar dat ie 'te bespiert' was

Persoonlijk vind ik het gewoon een erg goed ontwikkeld veulen, afgezien van het feit dat ie op het moment van de foto onwijs aan het groeien was, dus overbouwd

Stonden jullie niet naast onze trailer in Heerjansdam, daar hebben we namelijk met mensen staan praten die ook een Olivi hadden die te bespiert was.

Het veulen wat wij mee hadden (v. Trento B) was niet voldoende ontwikkeld.
De groepen waren ingedeeld met veulens tot 26 april en een groep vanaf 26 april. En met een veulen van 20 april ben je in die eerste groep gewoon de jongste.
In de 2e groep waren overigens 2x zoveel 1e premies als in de eerste.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:46

welkom bij de club van lotgenoten!!!!jarrah

De mijne was eigelijk te ontwikkeld, en miste uitstraling en mocht wat luxer..de groep waar ie in zat was van 1 feb tot eind maart en ami was veruit de bespierste en grootste....

Laatste kan ik me in vinden, het is wat een zwaarder type veulen....

Afbeelding

Afbeelding

en de beweging was ong 95 % dit werk....en voor de rest kop naar beneden en bokken maar....dus niet te beoordelen....

Afbeelding

Dus 2e premie........

Maar oke,

Het word gewoon een grote jongen,dus is ie nu in alles ook wat groffer, in bv de gewrichten...en dat mag IMO ook wel....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:05

Stennisje schreef:
jarrah schreef:

Stonden jullie niet naast onze trailer in Heerjansdam, daar hebben we namelijk met mensen staan praten die ook een Olivi hadden die te bespiert was.

Het veulen wat wij mee hadden (v. Trento B) was niet voldoende ontwikkeld.
De groepen waren ingedeeld met veulens tot 26 april en een groep vanaf 26 april. En met een veulen van 20 april ben je in die eerste groep gewoon de jongste.
In de 2e groep waren overigens 2x zoveel 1e premies als in de eerste.

Dat zou idd best wel eens heel goed kunnen
Ik kan me jou alleen niet meer voor me halen, want ik was echt nog een beetje onder de indruk over het commentaar dat we kregen
Ik was iig het meisje dat in het wit liep

De ander die we mee hadden had het echt super gedaan (we liepen de hele tijd op kop, maar op het allerlaatste moment hadden ze besloten nummer 1 en 2 om te ruilen )

Wel balen dat jullie veulen net niet een weekje later was geboren, dan had je er meer profijt van gehad

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:18

Een veulen kan toch best achter zijn in de ontwikkeling, dat zie je helaas vaak genoeg op de keuringen. Ik was in Dronten en daar waren toch wel veel veulens die te weinig ontwikkeld waren, dat heeft niets met leeftijd te maken. Ook de beweging liet vaak te wensen over, (te weinig kracht en afdruk). Beweging is met een veulen wel moeilijk, ze doen het of ze doen het niet op de keuring, maar wat ze thuis kunnen, is op dat moment niet te beoordelen, het is ook het geluk van de dag, vooral met veulens. Ik ben het zeker niet eens dat je met een groot veulen meer kans hebt op een 1e premie, een veulen moet uitstraling, de juiste bespiering en beweging hebben en correct gebouwd zijn. Ook een jong veulen kan hieraan voldoen, wat je als veulen ziet, komt later weer terug. Vorig jaar hadden we een niet te groot, maar wel een veulen met uitstraling en correcte bouw en bespiering aan de keuring, die zich ook nog eens goed liet zien, we kregen een 1e premie. Uit dezelfde merrie hadden we dit jaar een hele grote, ook correct, goed bespiert enz. en liet zich ook goed zien en ook een 1e premie, het zijn echt heel verschillende types, maar beide goede veulens. Of je door mag naar de NMK daar heb je nog een beetje naam voor nodig en die heb ik niet. Maar even on topic, de opmerking van minder ontwikkeld kan ik vaak wel goed volgen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:43

Sigrid en Jarrah Prachtveulens!!!
Ik ga aankomend weekend met ons hengstveulen Van Trento-B naar de keuring in Rolde.
bent erg benieuwd ben bang dat ze hem ook te grof en te groot gaan vinden. Beweegt wel erg goed maar ja nu nog op de keuring, ik snap er soms helemaal niets meer van wat ze nu precies van zo'n veulen verwachten. Maar ja hij staat nog onder naam van de fokker dus misschien..............

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:49

Ik heb in Vrouwenpolder een veulen gezien, dat wel een pony veulen leek, klein en gedrongen, kreeg ook de opmerking 'te weinig ontwikkeling' en dat was terecht.
Maar ik vind dat die opmerking wel veel geplaatst wordt, een veulen is volop in de groei en ontwikkeling en de verhoudingen schieten alle kanten op.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:37

Ik ben ook nog zo'n ontzettende "leek" waar het veulenkeuringen betrefd.
Toch heb ik zoiets van "gewoon doen, niet geschoten is altijd mis".
En al is misschien het commentaar dat je te horen krijgt niet altijd even leuk, ik hoop dat ik er dan wat van opsteek.
Want ik "fok" en wil daarin toch verder..dus probeer ik het dan maar als opbouwende kritiek te zien (dat valt niet altijd mee!!).

Vorig jaar was ik er met een hengstveulen en die was achteraf gezien nog niet helemaal goed uitgegroeid, dus had ik beter thuis kunnen blijven...maar ja, wist ik toen veel?! Het was voor mij de eerste keer.
Nu ga ik weer, ben er al weer zenuwachtig voor en vindt het tegelijkertijd leuk en spannend.
Ik hoop zo dat we dit jaar een 1ste premie krijgen..maar het is een moment opname, als ze het niet doet heb je dikke vette pech.

Jarrah; met het commentaar dat je veulentje wat te bespierd was, hadden ze het toen over de bouw van de hals? of gaven ze niet specifieke kenmerken aan? Het zou voor jou handig zijn om dat te weten ivm een eventueel ander te fokken veulentje.

CGJ12; bedankt voor deze informatie, ik wist niet dat ze per leeftijd in de groep ingedeeld werden.
Ik vind dat wel heel fijn, want die van mij is nog vrij jong en als ze dan naast één van een paar maand staat blijft ze nergens.
Weet jij ook als er bv van een hengst al verschillende een 1ste premie hebben gekregen en/of doormogen naar de NMK, ze van deze hengst steeds minder gaan doorverwijzen of is dat onzin wat ik nu zeg?!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:35

Citaat:
Sigrid en Jarrah Prachtveulens!!!

dank je, Mork...

Ik had em ook nog om 5 uur sochtends tot 7:30 buiten gezet.....en de savonds ervoor laat op.....

Maar het mocht niet baten, Ami, heeft zich even lekker uitgeleefd...

Maak je ook even foto's op de keuring en even hier plaatsen he..... ben wel benieuwd...

de jury zei nog wel.....Je merrie komt wel uit een beste stam.....

.....en ook al was het een bloedmooi veulen geweest op de getoonde beweging had ie toch een 2e premie gekregen....

Ik heb eigenlijk bewust gekozen voor een kruising die iets zwaarder uit zou vallen omdat ik de Matterhorn en de Haarlem die ik uit deze merrie gefokt heb, in de gewrichten toch erg licht vond.........

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:56

Dit zal je altijd hebben, het veulen is iig nooit goed

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:53

Dit is een Lupicor veulen van 2 maanden oud met een 1e premie. Commentaar: een royaal ontwikkeld veulen, met correcte en soepel door het lijf gaande bewegingen.

Ik denk dat ze met onvoldoende ontwikkeld de kleinere veulens bedoelen. Die waren er overigens veel op de CK in Luttenberg.

http://im1.shutterfly.com/procserv/47b5 ... ctHLlszZNq

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:25

karinna schreef:
CGJ12; bedankt voor deze informatie, ik wist niet dat ze per leeftijd in de groep ingedeeld werden.
Ik vind dat wel heel fijn, want die van mij is nog vrij jong en als ze dan naast één van een paar maand staat blijft ze nergens.
Weet jij ook als er bv van een hengst al verschillende een 1ste premie hebben gekregen en/of doormogen naar de NMK, ze van deze hengst steeds minder gaan doorverwijzen of is dat onzin wat ik nu zeg?!

De laatste redenering lijkt me wat ver gezocht. Wél is het zo dat er regionaal nog wel eens wat veulens van hengst X hoger geplaatst worden omdat die van het plaatselijk dekstation is, maar voor aanwijzing voor de NMK maakt dat volgens mij erg weinig uit.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:52

Wel ik ben geweest en het was voor mij waarschijnlijk gelijk de laatste keer dat ik met een veulen daar naar toe ben gegaan.

Ik ben erg teleurgesteld en heb ondertussen dit ook al gemeld aan het KWPN.
Mijn veulen werd als laatste geplaatst, ik was helemaal verbaasd net als de omstanders hoorde ik achteraf...
Wat blijkt: de jury wilde even toelichten specifiek over het als laatste geplaatste veulen dat die eigenlijk niet op die plaats hoorde, maar hoger als je naar het exterieur keek, maar ze was niet te beoordelen in beweging.
Ze dachten te hebben gezien dat ze niet "vierkant" in beweging was, "onkant" was, niet "zuiver" in beweging en wellicht had dit veulen zich verstapt, verdraaid of iets dergelijks.
Ze hadden nog overwogen om ons te vragen de ring te verlaten om deze reden: HADDEN ZE DAT MAAR GEDAAN, daar had ik nog mee kunnen leven.!

Wij zien niets aan haar, waarschijnlijk zal een dierenarts ook niets vinden en ik heb ook geen enkele zin om hierover in discussie te trede,verloren energie.
Maar wat ik wel héééél kwalijk vind, is dat ze je dan als laatste op het rijtje zetten en je dan een 2de premie geven, sorry dit vind ik niet eerlijk.
Als je een paard of veulen niet op exterieur of beweging kunt beoordelen, meld dit dan ook als niet te beoordelen of laat het vakje open, maar vul niet zomaar wat in...!

Oh ja, wat ik nog even kwijt wilde "IK VOND HAAR GEWELDIG: ze deed het zo goed.
Jullie houden nog een foto tegoed van vandaag.

En...was er toevallig iemand langs de lijn die er ook bij was en misschien iets meer gezien of gehoord heeft dan ik?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:52

Hi,

Jeetje wat een teleurstelling..

Als de jury meent dat je veulen niet helemaal zuiver/rad is, dan hadden ze je uit de baan moeten zetten, en niet primeren....

Wat liet je veulen aan beweging zien dan??

Ik begrijp dus dat je veulen volgens jouw helemaal niets mankeerde...

Ik wil de foto's nog wel even zien hoor!!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:43

De merrie/veulen keuringen van het NSPS moeten nog komen, maar ben al wel met mijn jaarling naar de fokdag geweest als voorproefje.

Ze liep bij een paar moddervette pony's die ik voor twenters aangezien had. Ik werd achter aan geplaatst met het commentaar dat het een correct veulen was wat goed beweegt maar wat jeugdig en schraal was. Een jaarling is imo toch jeugdig, anders was het wel een 3 jarige geweest .
De moddervette pony's hadden wel bemerkingen op bouw en beweging maar stonden voorop. Ik maak me over mijn jaarling dus nog geen zorgen, ondanks dat we achter aan stonden. Gewoon nog eventjes door groeien en goed eten(ze mag wel iets voller, maar niet zo moddervet als zij ze willen zien), het komt wel goed met haar.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:52

sigrid1182 schreef:
Jeetje wat een teleurstelling..

Als de jury meent dat je veulen niet helemaal zuiver/rad is, dan hadden ze je uit de baan moeten zetten, en niet primeren....

Wat liet je veulen aan beweging zien dan??

Ik begrijp dus dat je veulen volgens jouw helemaal niets mankeerde...

Ja teleurgesteld, boos en aangedaan!
Ik vind net als jij dat je een paard/veulen niet kunt primeren als je meent dat er iets "tijdelijk" niet goed aan is.
In dat geval moet je vragen aan de eigenaar om de ring te verlaten, vervelend maar te overkomen.
Het is wat anders als het een afwijking zou zijn, vind ik!

Wat ik zelf en bekende aan de kant hebben gezien was er niets mis mee en liet ze zich goed zien, maar ja wij zijn natuurlijk geen "deskundigen".
Ik zou er een dierenarts na kunnen laten kijken, maar dan maak ik misschien weer gelijk onkosten en schiet er vervolgens toch niets mee op want het kwaad is al geschied.
De veulenkeuring is voorbij en ze hebben me lager geprimeerd dan dat volgens hun eigen zeggen anders het geval zou zijn geweest.

Je hoort wel vaker dit soort verhalen en de discussies over de bobo's bij het KWPN en natuurlijk denk je erover na, maar gelijktijdig dacht ik dat als er een goed procuct staat ze je niet in je hemdje laten staan.

Volgende keer toch maar door een goed aangeschreven bedrijf voor laten brengen? en dan nog het liefst niet onder mijn eigen naam?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:27

Een stalgenoot van mij is met haar hengstveulen van Rosenkavalier naar Duitsland naar de veulenkeuring geweest, en kwam ook teleurgesteld terug. Geen premie omdat het een te klein veulen zou zijn. Tja, als de rest daar allemaal lokale veulens van Januari zijn, valt daar ook niet mee te vergelijken... ik vind het dan ook niet correct. Je kijkt toch naar de kwaliteiten van dat dier zelf als het om premies gaat, niet hoe hij er ten opzichte van de anderen bij loopt??

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:55

Afbeelding
Hier is de beloofde foto van haar, is het geen plaatje.

Afbeelding
En nog één in beweging... en wat vinden jullie?